Rectify (season 4)

Jaap Stolze
05-09-2017

9

Rectify (season 4) (DVD)

In Rectify volgen we Daniel Holden (Aden Young), een pas vrijgelaten ter dood veroordeelde man die een nieuwe kans heeft gekregen op een leven buiten de tralies. We zien dat hij veel moeite heeft om het leven op te pakken en hoeveel invloed zijn vrijlating heeft op zowel zijn familie en het dorp Paulie waar hij terugkeert. In het vierde en tevens laatste seizoen zien we Daniel na zijn verbanning uit Paulie een bestaan opbouwen in Nashville tussen lotgenoten. Daniel is nu voor het eerst zonder de steun van zijn familie en leert via werk en therapie om zijn leven weer richting te geven. Zal hij het redden in de maatschappij en zijn demonen te boven komen en ooit weer in staat zijn het leven te omarmen, met al zijn facetten? Dan is er nog de grote vraag of er eindelijk een antwoord komt op de vraag wie Hanna Dean heeft vermoord en de ware rol van Daniel in deze dramatische gebeurtenis.

Degenen die Rectify vanaf het begin hebben gevolgd weten dat het vooral de sfeer is die deze serie op een positieve manier onderscheidt. Het gaat niet om het plot in Rectify, maar voornamelijk om de emotionele ontwikkeling van de hoofdpersoon Daniel Holden, die na vele jaren in voorbereiding op zijn dood in de dodencel toch vrijkomt. Als jongeman wordt hij veroordeeld voor de moord op Hanna Dean en komt 19 jaar later vrij na DNA-bewijs. Langzamerhand wordt steeds duidelijker dat er meerdere personen betrokken waren bij deze moord en verkrachting en dat de rol van de politie ook niet helemaal zuiver was tijdens de veroordeling van Daniel. Maar in deze serie draait het veel meer op de invloed van zo'n drama op Daniel's familie, die na zo veel jaren gemis eindelijk hun zoon/broer weer in hun midden hebben. De strijdkracht van Amantha (Abigail Spencer), die altijd voor Daniel is blijven vechten tijdens zijn verblijf in de dodencel, de pijn van zijn moeder (J.Smith-Cameron) die hem vreselijk heeft gemist en ondertussen is hertrouwd na het overlijden van haar man. Alle personen uit zijn familie en directe omgeving worden aangetast op verschillende manieren door dit drama. Het is geen serie die je achter elkaar bekijkt maar rustig op je in moet laten werken. De afleveringen bevatten ook zelden cliffhangers, het draait helemaal om de karakters van de personages en hun worstelingen met Daniel's terugkeer in hun leven. Dit seizoen is Daniel na een deal met het openbaar ministerie verbannen naar Nashville, waardoor hij nu voor het eerst zonder zijn familie het leven verder moet ondergaan. We zien hem worstelen met werk, vriendschap en liefde en het proberen los te laten van al zijn jaren in de gevangenis. Ondertussen blijven Ted Talbot Jr. (Clayne Crawford) en Tawney Talbot (Adelaide Clemens) aan hun relatie werken, sluit Amantha vriendschap met een oude bekende en keert Jon (Luke Kirby) terug als advocaat van Daniel, met een nieuw voorstel voor het OM. Een prachtige serie die ook in het laatste seizoen traag van tempo is en vooral geschikt is voor liefhebbers van karaktergedreven personages die dicht bij het echte leven staan.

Genre: Drama, Televisie
Speelduur: 400 min
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8711983966253

De DVD-uitgave van Rectify bevat een anamorf beeldformaat van 1.78:1 en is helder van weergave. De kleuren zijn strak en de buitenopnames bevatten natuurlijk licht. De close-ups van de acteurs zijn helder en ook de contrasten worden goed weergegeven. Al met al een mooie beeldkwaliteit die naturel is en vol van kleur.

De DVD-uitgave van Rectify bevat een Dolby Digital 5.1-geluidsspoor. Deze serie is vooral dialoog gedreven en de gesprekken worden helder weergegeven door de centerspeaker. De muziek in de serie is subtiel en maakt gebruik van alle speakers op een onopvallende manier. Er zijn weinig geluidseffecten te beluisteren en de buitengeluiden (vogels, auto's) worden ook mooi weergegeven door de achterste speakers. Een prima geluidservaring zonder bijzondere effecten of bewerkt geluid.

Deze DVD-uitgave heeft statische menu's op de schijven. Er zijn geen extra's aanwezig.

Ook het laatste seizoen van Rectify is een parel van een drama die Daniel Holden verder volgt in zijn worsteling met het leven wat hij onverwacht weer heeft teruggekregen. Dit seizoen laat zien hoe Daniel en zijn familie verder gaan nadat Daniel letterlijk is verdwenen uit hun omgeving. We zien hun omgang met het gemis en nieuwe gevoelens die daarmee gepaard gaan. Of Daniel ooit weer in staat zal zijn het leven volledig te omarmen en rust te vinden in zijn bestaan blijft een vraag. Er worden meer vragen gesteld dan antwoorden gegeven en of de vraag over wie Hanna Dean heeft vermoord wordt beantwoord, u zult het zelf moeten bekijken in dit prachtige slotstuk van Rectify. De DVD-box bevat 8 afleveringen met een prachtige beeld-en geluidskwaliteit maar helaas geen enkele extra.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.