Logan Lucky

03-09-2017

7.8

Logan Lucky (Bioscoop)

Het leven is niet heel fortuinlijk geweest voor de broertjes Jimmy en Clyde Logan (Channing Tatum en Adam Driver). De ene had een grote American Football-ster kunnen worden, maar eindigde als mijnwerker. De ander mist een arm, de enige beloning voor zijn dienst in het leger. Wanneer Jimmy wordt ontslagen en zijn ex-vrouw Bobbie Jo (Katie Holmes) hem meedeelt dat ze gaat verhuizen waardoor dochter Sadie (Farrah Mackenzie) nog minder vaak te bezoeken is, start hij het Bloemkool-initiatief. Het initiatief is een lang geleden opgezet plan om een bank te beroven en hiermee in één klap voorgoed van alle geldzorgen af te zijn. Buiten Clyde wordt ook de hulp van explosievenexpert Joe Bang (Daniel Craig) ingeschakeld. Het plan is perfect opgezet. De uitvoering gaat iets minder.

Steven Soderbergh is één van de productiefste en meest veelzijdige schrijvers/regisseurs van dit moment. Van biopics als Ché en Erin Brockovic via thrillers als Traffic en Solaris tot sexy komedie Magic Mike, Soderbergh doet het allemaal. Logan Lucky is te omschrijven als een mix tussen Hell or Highwater en Soderberghs eigen Ocean's-trilogie; een snelle, zeer gevatte misdaadfilm met een focus op familie die zich afspeelt in het zuiden van de Verenigde Staten. Kort samengevat is Logan Lucky een simpele, maar zeer goed opgezette en vermakelijke film. De opzet van het verhaal zit vol clichés, net als een groot deel van de rest van de film trouwens. Personages zijn op papier vrij eendimensionaal en voor het grootste deel redelijke stereotypes. Soderbergh omarmt deze clichés volledig en gebruikt ze om de focus te kunnen leggen op de misdaad die gepleegd wordt en het hebben van heel veel plezier. Kijkers kunnen ervoor kiezen om achterover te leunen en te genieten van de rare personages en de geregeld aanwezige humor, maar zouden ze vooral komen voor de misdaad die gepleegd wordt, zullen ze zich verbazen over hoe goed alles op elkaar aansluit en het plan van Jimmy Logan inderdaad vrijwel perfect is. Buiten de Zuiderlijke sfeer die Soderbergh prima weet op te zetten, voor sommigen zal dit alles toch echt iets te cliché aanvoelen, is het het hem voor een goed deel gelukt om via de casting van topacteurs de eendimensionale personages op papier te verhogen tot figuren waar je met plezier en een grote grijns naar kijkt. Channing Tatum en Adam Driver spelen hun rollen redelijk ingetogen waarbij ze vooral erg menselijk en bij vlagen zelfs charmant overkomen. Daniel Craig is een stuk excentrieker en heeft hier duidelijk lol in. Alles is nog vrij gematigd, maar Craig is een genot om naar te kijken. De gebroeders Bang, gespeeld door Brian Gleeson en Jack Quaid, overstijgen nooit het stereotype Hillbilly, wat eigenlijk ook geldt voor Katie Holmes. Seth Mcfarlane en Sebastian Stan zijn geen enkele toevoeging aan de film en omdat buiten hem iedereen vrij goed acteert, is het overdreven spel van Mcfarlane voornamelijk erg storend. Hilary Swank is een erg leuke toevoeging, hoewel wellicht meer met haar personage gedaan zou kunnen worden.

Logan Lucky is een zeer vermakelijke, humorvolle misdaadfilm waarbij clichés bij lange na niet worden geschuwd, maar waar het acteerwerk en het perfect op elkaar aansluitende verhaal de film het kijken waard maakt. Nergens baanbrekend of controversieel, maar vooral heel veel lol en een klein hartje.