Lady Macbeth

Jaap Stolze
14-09-2017

7

Lady Macbeth (DVD)

Engeland, midden negentiende eeuw. Katherine (Florence Pugh) is een jongedame die gevangen zit in een kil huwelijk en moet gehoorzamen aan haar schoonfamilie. Ze volgt zwijgzaam de orders van haar schoonvader op tot het moment waarop ze een affaire begint met een arbeider. Vanwege de afwezigheid van haar echtgenoot stort ze zich volledig op deze liefde en ontdekt ze een sterke onafhankelijke kracht in haarzelf. Ze zal nu echt als een leeuw vechten voor haar eigen wil en zich door niemand laten tegenhouden.

Lady Macbeth is een portret van een jonge vrouw die opstaat voor haar rechten en hiervoor alles overheeft. Het is van origine een Russisch verhaal naar het boek van Nikolai Leskov (Lady Macbeth uit het district Mtsensk) wat al eerder is verfilmd en nu is verplaatst van het Russische naar het Engelse platteland. In haar wereld hebben de mannen de macht en is er geen ruimte voor overleg of twijfel. Nadat Katherine voor het eerst proeft van lust en liefde en haar echte gevoelens loskomen, ontketent dit een reeks van gebeurtenissen die grote gevolgen zal hebben. Het unieke aan deze film is dat deze jongedame niet machteloos toeziet en in stilte het lijden ondergaat (wat je meestal te zien krijgt in deze kostuumdrama's) maar het heft in eigen handen neemt. Na het eerste halve uur neemt het verhaal een wending die je niet verwacht en voortdurend blijft verrassen tot het meedogenloze einde. We hebben hier te maken met een krachtige vrouw die nergens voor terug deinst en haar eigen zin doorzet. Ze breekt met de wetten van de traditie, door bijvoorbeeld haar dienstmeid Anna (Naomi Acke) mee te laten eten aan dezelfde tafel als zij en Anna zelfs te laten spreken. De knecht Sebastian (Cosmo Jarvis) die tevens haar minnaar is en geheel aan haar wil onderworpen wordt meegezogen in haar wereld. Vooral wanneer de duivelse schoonvader Boris (Christopher Fairbank) is overleden, voelt ze zich geheel vrij om haar wil aan de anderen in het huis op te leggen. Een prachtig drama waarbij je steeds verder wordt meegezogen in het venijnige en egocentrische gedrag van deze Katherine.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2016
Speelduur: 87 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Uitgever: Cherry Pickers
EAN: 9789461875006

• B-roll
  • Interviews
  • Behind the Scenes

De DVD-uitgave van Lady Macbeth bevat een anamorfische beeldverhouding van 2.39:1. Het beeld bevat voornamelijk donkere kleuren en grijze tinten. Heel soms bevat het beeld wat bleeding, maar de donkere scènes zijn voornamelijk strak en helder weergegeven. De close-ups van de acteurs zijn mooi van detaillering en de kostuums zijn donker getint maar prachtig van contrast voorzien. Een fijne beeldskwaliteit die het sombere karakter van de film eer aandoet.

De DVD-uitgave van Lady Macbeth bevat zowel een Dolby Digital 5.1 als een 2.0 geluidsspoor. De 5.1-track geeft de dialogen perfect weer via de centerspeaker en de sporadische achtergrondmuziek komt subtiel uit alle speakers naar voren. Een prima geluidsspoor die zeer naturel is van karakter en geen effecten of geluidsbewerking bevat.

Helaas zijn geen van de extra's voorzien van ondertiteling, met uitzondering van de trailer.

Trailer (2 min)
De trailer van Lady macbeth die een redelijk beeld van de film geeft.

Interviews met Cast & Crew (77 min):

William Oldroyd, regisseur (30 min)
Een uitgebreid interview met de regisseur waarin hij verteld over zijn ervaringen met de acteurs en de crew van de film. Ook heeft hij het over de uitdagingen om te werken met een laag budget en de voordelen van het draaien van een film op een vaste locatie (een kasteel in dit geval). Tevens komen de verschillen tussen het werken als theaterregisseur en filmregisseur ter sprake (Lady Macbeth is de debuutfilm voor William Oldroyd).

Bij onderstaande geïnterviewden worden ongeveer dezelfde vragen gesteld, zoals hoe het werken was samen met de rest van de acteurs, wat trok je aan in het script en hoe heb je je voorbereid op je rol? Het meest boeiende commentaar komt van de producer en de kostuumdesignster.

Cosmo Jarvis (Sebastian, 9 min)

Florence Pugh (Katherine, 7 min)

Naomi Ackie(Anna, 6 min)

Christopher Fairbank (Boris, 7 min)

Fodhla Cronin O'Reilly (producer, 5 min)

Holly Waddington (kostuumdesign, 7 min)

Sian Wilson (haarstyling en make-up design, 5 min)

Behind the Scenes (5 min)
Een kijkje achter de schermen, met zeer korte uitspraken uit de interviews en wat beelden die je ook al kunt zien bij de B-roll. Een overbodige extra die een zeer korte samenvatting is van de Interviews en de B-roll.

B-roll (10 min)
Een blik op de set van de film in Durham, Engeland op het kasteel waar 90% van de film is opgenomen. Allemaal korte stukjes van zo'n 10 seconden bij telkens een andere scène of een repetitie of het opzetten van de camera en monitors. Leuk om eenmalig te bekijken.

Lady Macbeth is een drama over een jonge, sterke vrouw die weigert zich te conformeren aan de waarden van haar tijd. In het Victoriaanse Engeland van 1865 waar mannen de dienst uitmaken, kiest zij voor haar eigen pad. Na de liefde te hebben ontdekt en te weten waar ze voor wil strijden zal niemand haar geen strobreed meer in de weg leggen. Moord, verraad en manipulatie zijn haar niet meer vreemd. De DVD-uitgave van Lady Macbeth heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit met een zeer spaarzame soundtrack. De extra's zijn matig interessant waarbij vooral de interviews een verder inzicht geven in het verhaal van deze film.