Before I Fall

Laurens van der Molen
21-09-2017

7.2

Before I Fall (DVD)

Samantha (Zoey Deutch) lijkt op het eerste gezicht een perfect leven te leiden. Ze heeft drie beste vriendinnen, Lindsay (Halston Sage), Elody (Medalion Rahimi)  en Ally (Cynthy Wu), is populair op school en heeft een relatie met de populairste jongen uit de klas. De vier meiden hebben weinig interesse in de gevoelens van anderen en pesten er op los. Wanneer Samantha samen met haar vriendinnen `s avonds op 12 februari naar huis rijdt, raken ze betrokken bij een ongeluk. Samantha wordt wakker in haar eigen bed en het blijkt opnieuw 12 februari te zijn. Verplicht om steeds dezelfde dag te herbeleven, neemt ze haar leven onder de loep en begint ze zich af te vragen of haar leven eigenlijk wel zo perfect is.

Before I Fall is de verfilming van het gelijknamige Young-Adult boek uit 2010, geschreven door Lauren Oliver. De film maakt gebruik van het bekende concept van het steeds opnieuw dezelfde dag beleven, bekend gemaakt door de film Groundhog Day met Bill Murray. Deze niet-originele vorm van het verhaal vertellen zorgt er in dit geval juist voor dat de standaard tienerdramafilm een extra dimensie krijgt en is een erg goede toevoeging. Helaas bevat Before I Fall ook de vaak mindere kanten van dit soort tienerfilms. Zo zijn Samantha en haar vriendinnen erg onsympathiek en hoewel Samantha zich gedurende de film wel positief ontwikkelt, kan dit niet worden gezegd van de vriendinnen. De actrices doen het verder goed, ze moeten immers verwende populaire meisjes spelen, maar als kijker is het lastig om met ze mee te leven. Zoey Deutch speelt de hoofdrol en doet dit uitstekend. Ze draagt de film zeer overtuigend. De boodschap van de film is al vrij snel duidelijk en soms iets te veel aanwezig. Toch is het einde verrassend en zet de film de kijker wel even aan het denken. Het blijven herhalen van de dag blijft een leuk concept en met name de dagen waarin Samantha even rust neemt en besluit echt te leven zijn erg goed gedaan. Vooral de dag met haar familie is hier een mooi voorbeeld van. De band die ze met haar zusje kan hebben wordt hier mooi uitgelicht en dit zorgt ervoor dat de kijker meer sympathie krijgt voor Samantha. Liefhebbers van het boek kunnen deze verfilming met een gerust hart kijken. De cast behandelt het boek met respect en de paar kleine aanpassingen die voor de film zijn gedaan, zijn om het verhaal meer in deze tijd te plaatsen en omdat niet alles wat in een boek werkt, ook werkt in film. Voor liefhebbers van tienerdramafilms is Before I Fall ook een aanrader.

Genre: Drama, Mysterie
Speelduur: 96 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045248710

De DVD-uitgave van Before I Fall heeft een beeldverhouding van 2.39:1. De film is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit. Het zwartniveau en het contrast zijn goed en de makers hebben er bewust voor gekozen om de film wat grauwe kleuren mee te geven. Ook in de donkere scènes is alles goed te volgen. De transfer bevat genoeg detail en met name in de gezichten is dit goed te zien. Er zijn geen vervelende beeldfouten zichtbaar. De DVD bevat optionele Nederlandse ondertiteling, die duidelijk onder in het beeld is weergegeven.

De DVD-uitgave van Before I Fall heeft een Engels Dolby Digital 5.1 (448kb/s) geluidsspoor. Dat is van een goede kwaliteit. De film bestaat voornamelijk uit dialogen en deze zijn duidelijk te verstaan door de daarvoor bestemde speakers. De achtergrondgeluiden, zoals de muziek op het feest of de onrust in de klas, worden allemaal erg goed overgebracht en leiden nooit af van de dialoog. De subwoofer is vooral te horen tijdens de muziekscènes, bijvoorbeeld op het feest. De muziektrack bestaat uit veel populaire nummers van dit moment en past goed bij de sfeer van de film.

De DVD-uitgave van Before I Fall bevat geen extra’s en begint na een aantal promotietrailers meteen met de film. De DVD heeft dus ook geen menu. De ondertiteling is aan en uit te zetten met de afstandsbediening van de DVD-speler.

De populaire Samantha krijgt de kans om haar leven onder de loep te nemen, wanneer ze keer op keer dezelfde dag herleeft. Before I Fall is de verfilming van het gelijknamige populaire Young-Adult boek van Lauren Oliver. De film blijft trouw aan het boek en is dan ook zeker een aanrader voor liefhebbers van het boek. De cast is prima en met name Zoey Deutch draagt de film. Het Groundhog Day-principe is niet bijster origineel, maar werkt in het geval van de tienerdramafilm erg goed en voegt echt iets toe. Liefhebbers van tienerdramafilms moeten Before I Fall zeker een kans geven, maar wanneer je niet van het genre houdt, gaat Before I Fall dit niet veranderen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.