Fox, The

24-09-2017

6

Fox, The (Bioscoop)

De Ier Simon Fox (Morgan C. Jones) leeft met een trauma sinds hij als rechercheur een kind heeft doodgeschoten. Daarom werkt hij nu voor Europol om autosmokkelaars op te pakken. Na de dood van een mogelijke verdachte komt hij in contact met de Nederlandse rechercheur Mark de Koster (Joshua Rubin) die hem vertelt over Operatie Galio. Dat is een overblijfsel uit de Koude Oorlog, waarbij wapens verzameld werden en opgeslagen, voor het geval de Russen zouden binnenvallen. Fox vindt het in eerste instantie grote onzin, maar hij raakt steeds meer betrokken bij deze oude zaak. Hoe meer hij er bij betrokken raakt, hoe gevaarlijker de situatie voor hem wordt. En dat gevaar komt uit onverwachte hoek. En wat heeft zijn onlangs overleden vader met deze zaak van doen? Simon Fox wil er het zijne van weten.

Een aantal jaar geleden maakte regisseur Klaas van Eijkeren zijn met minimale middelen gemaakte debuutfilm Patria. Deze lokaal gemaakte film had erg te lijden onder het slechte acteerwerk, maar er waren al duidelijk signalen zichtbaar dat Van Eijkeren in staat is visueel interessante films kan maken. In zijn nieuwste film The Fox, een film met internationale allure, laat hij dat opnieuw zien. Wederom gemaakt met een zeer beperkt budget, maar het camerawerk doet nauwelijks onder voor een grootbudget speelfilm. Het ziet er zeer gelikt uit en de opnames met de drone maken het geheel mooi af. Ook het acteerwerk is een stuk beter dan in z’n voorganger, hoewel ook nu nog wel een paar keer de tenen gekromd worden bij enkele leden van de cast. Maar de Ier Morgan C. Jones (Game of Thrones, Vikings) zet in ieder geval een overtuigende Simon Fox neer, die worstelt met z’n verleden en z’n drankgebruik. Als rechercheur bij Europol gaat hij liever z’n eigen gangetje, maar wordt regelmatig tot de orde geroepen tot zijn superieuren. Jones weet die frustraties op een mooie wijze vorm te geven.
Het heikel punt van The Fox is het verhaal. Dat zit vol met onwaarschijnlijkheden, toevalligheden en verwarringen. Vooral het eerste deel van de film lijdt hier onder. Dat begint al bij het feit dat veronderstelt wordt dat de vader van Simon nog als vliegenier in de Tweede Oorlog zou hebben gevochten en dat hij tijdens zijn begrafenis in 2018 (het jaar waarin de film zich afspeelt) zo’n 100 jaar zou moeten zijn geweest, terwijl een aantal van zijn vrienden nog in leven zijn (en er niet uitzien als 100-jarigen). Het feit dat de vader in de oorlog gefilmd zou hebben met 8mm-kleurenfilm is ook al net zo onwaarschijnlijk. Daarnaast komen er te veel toevalligheden in de film voor, die afbreuk doen aan het verhaal. Het feit dat een toevallige passant (de vliegtuigspotter) zonder dat er om gevraagd werd cruciale informatie deelt met onze hoofdpersoon, waardoor deze verder kan gaan met zijn onderzoek, is een heel goedkope keuze van de schrijver. De tweede helft van de film focust zich wel op het belangrijkste onderwerp van de film, waardoor het direct ook een stuk interessanter wordt en het laatste deel is gewoon heel spannend.
Klaas van Eijkeren laat wederom zien dat je met heel beperkte middelen, veel passie en inzet van de cast en crew een heel aardige film kan maken. The Fox is niet perfect, verre van dat, maar met name door het spannende laatste deel weet deze toch nog een krappe voldoende te scoren.

Genre: Thriller
Speelduur: 94 min
Uitgever: Pink Moon

De Ierse Europol-rechercheur Simon Fox raakt verstrikt in een politiek complot, waarbij wapens uit het verleden klaarliggen voor gewelddadige acties. The Fox is de tweede film van Klaas van Eijkeren, wederom met heel veel enthousiasme en met een zeer beperkt budget gemaakt. Het ziet er professioneel uit, terwijl het verhaal aan alle kanten rammelt. Het spannende laatste deel maakt veel goed.