You Were Never Really Here

04-01-2018

6.8

You Were Never Really Here (Bioscoop)

Joe (Joaquin Phoenix) heeft niet veel reden meer om te leven. Hij heeft het nodige meegemaakt in zijn leven. Dat begon al in zijn jeugd en tijdens zijn tijd in de oorlog kwamen er nog wat nieuwe trauma’s bij. Hij is nu in te huren door hen die het geld hebben om vermiste personen terug te halen. Zo gaat het ook met Nina (Ekaterina Samsonov), de dochter van een beroemde politicus. Ze is ontvoerd en haar verblijfplek is al bekend. Een herenhuis dat er aan de buitenkant keurig uitziet, maar binnen gebeuren dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Joe gaat er naar binnen. Enkel gewapend met een hamer staat hij enkele minuten later alweer buiten. Maar wat hij nog niet kon weten is dat het bloedbad dan pas echt begint. Achter de ontvoering van Nina schuilt een complot waarbij machtige mensen betrokken zijn. Mensen met geld en invloed die grof geweld niet schuwen. De weinige dingen en personen die Joe nog in zijn leven had waar hij om geeft, komen nu ook in gevaar. Kan hij nog de kracht in zichzelf vinden om weerstand te bieden tegen al dit geweld?

Joaquin Phoenix staat inmiddels steeds meer bekend om zijn voorkeur voor zeer intense rollen. En hij geeft er vervolgens ook alles voor. Dat is ook de voornaamste troef van deze film van regisseur Lynne Ramsay. Ramsay heeft een adaptatie gemaakt van de novelle uit 2013 van de Amerikaanse schrijver Jonathan Ames. You Were Never Really Here werd ingediend voor het Cannes film festival terwijl de film eigenlijk nog niet af was. Slechts enkele dagen voor de eerste publieke screening werd de laatste hand aan de film gelegd. Ramsay heeft echter wel officieel verklaard dat dit de definitieve film was. Alleen de aftiteling was nog niet klaar. You Were Never Really Here moet het niet hebben van een duidelijk verhaal. Je wordt als kijker middenin de donkere leefwereld van de hoofdrolspeler gegooid en het inkijkje eindigt ook al even abrupt. Middels de gebeurtenissen in de film en enkele flarden van flashbacks kom je steeds iets meer te weten of deze mysterieuze Joe. Hij is fascinerend doordat hij zowel een zeer gewelddadige als een liefdevolle kant kent. Tijdens klussen moordt hij iedereen uit die op zijn pad komt, maar thuis woont hij samen met zijn hoogbejaarde moeder die hij liefdevol verzorgd. You Were Never Really Here is letterlijk en figuurlijk een donkere film. De materie is neerslachtig en bijna alles speelt zich s ’nachts en binnenshuis af. Een sterke maag is ook vereist, want het geweld is zeer expliciet. De intense beelden en het al even intense acteerwerk van Joaquin Phoenix maken dat de film wel boeiend blijft. De korte speelduur helpt hier ook bij. Hierdoor ligt het tempo zeer hoog. Uiteindelijk is de afdronk echter wel: waar heb ik nu eigenlijk naar gekeken? Het script hangt als los zand aan elkaar en het is onduidelijk wat nu het doel van deze film is. Als je dit soort zaken totaal niet belangrijk vind, dan kan You Were Never Really Here je wellicht zeer bekoren. Anders zal dit maar gedeeltelijk het geval zijn en is het de vraag of de pluspunten voor jou zwaarder wegen dan de tekortkomingen.

Genre: Drama, Mysterie, Thriller
Speelduur: 90 min
Uitgever: The Searchers