Stronger

05-10-2017

7

Stronger (Bioscoop)

Op 15 april 2013 vonden er bomaanslagen plaats tijdens de marathon van Boston. Er waren twee explosies, beide op de trottoirs van Boylston Street in Boston, vlak voor de finishlijn  van de marathon. Verscheidene mensen raakten gewond en er vielen tenminste drie doden. Een van de vele gewonden was Jeff Bauman (Jake Gyllenhaal). De jonge en sportieve jongen was in de bloei van zijn leven. Hij had een knipperlichtrelatie met Erin (Tatiana Maslany). Het was net weer uitgegaan, onder andere omdat Jeff nooit ergens voor komt opdagen. Op de bewuste 15 april 2013 besluit Jeff om wél op te dagen. Hij staat tussen het publiek van de marathon bij de finish om Erin aan te moedigen. Hij hoopt haar daarmee voor zich te winnen. De dag loopt heel anders wanneer hij zich plotseling bloedend op de grond bevindt en ziet dat hij geen benen meer heeft. Jeff groeit uit tot nationale held, onder andere omdat hij een van de daders van de aanslag identificeert. Hij mag komen opdraven voor diverse publieke optredens, maar ondertussen moet hij ook persoonlijk leren omgaan met het feit dat hij voor de rest van zijn leven gehandicapt is. Hij heeft brede steun uit zijn omgeving, maar is dat genoeg voor hem? Kan Jeff de wil en motivatie vinden om weer wat van zijn leven te maken na deze tragedie?

Stronger is een typische film gemaakt voor de Oscars. Het thema van de nationale held doet het altijd goed en het maakt het altijd indrukwekkender als het ook nog eens waargebeurd is. Het is ook niet moeilijk om je in te leven in het verhaal. De hoofdrolspeler is een heel alledaagse jongen en zijn beslommeringen in het nieuwe leven worden pijnlijk praktisch in beeld gebracht. Hoe ga je bijvoorbeeld naar de WC of hoe neem je een douche als je geen benen meer hebt? De film komt tot leven door de weergaloze rol van Gyllenhaal, die alles geeft wat hij heeft. En met succes, hij is echt geloofwaardig in zijn rol. Het hart van de film wordt gevormd door zijn romance met Erin, gespeeld door Tatiana Maslany. De chemie tussen beide Gyllenhaal en Maslany is zeer natuurlijk en geloofwaardig. Ook de banden met familie en vrienden zijn hartverwarmend. Dat maakt Stronger tot een zeer menselijke film. Een die hoop geeft voor de mensheid. Ook de imperfectie van Jeff is aansprekend. Het is niet vanzelfsprekend dat je na zo’n tragedie zomaar de wil hebt om elke dag je bed uit te komen en er wat van te maken. Dit gaat letterlijk en figuurlijk met vallen en opstaan. En het is maar de vraag welke van de twee het uiteindelijk wint. Dit is uit het leven gegrepen en maakt de film zeker sterker. Wel is het jammer dat je eigenlijk al vanaf de eerste minuut het verhaal kunt voorspellen. Stronger had haar titel eer aan kunnen doen en nog sterker kunnen zijn door wat meer buiten de gebaande paden te gaan. Door meer buiten de lijntjes te kleuren had er nog wat meer realisme geboden kunnen worden. Dat komt nu soms ook wel naar voren, maar dan volgt er al snel een luchtige scène ter compensatie. Stronger is een mainstream film geworden die een zo groot mogelijk publiek moet bekoren. De voorspelbaarheid wordt enigszins gecompenseerd door het sterke acteren. Het was wel nog mooier geweest als er wat meer eigenzinnige keuzes waren gemaakt. Het verhaal op zich is krachtig genoeg om dan nog steeds voldoende kijkers te trekken.

Genre: Biografie, Drama
Speelduur: 116 min
Uitgever: Independent Films