Good Time

12-10-2017

7.2

Good Time (Bioscoop)

Connie Nikas (Robert Pattinson) heeft een meesterlijk plan bedacht om een bank te overvallen. Hij roept daarvoor de hulp in van zijn verstandelijk gehandicapte broertje Nick (Benny Safdie). Daarmee neemt hij nog wel een behoorlijk risico. De jongen begrijpt weinig van instructies en raakt snel in paniek. Aanvankelijk lijkt alles gesmeerd te lopen, maar al snel treedt Murphy’s Law in werking. Het lijkt wel alsof alles wat mis kan gaan, ook misgaat. Nick zit in de gevangenis Riker’s Island en Connie wil zijn broer dezelfde dag nog uitbreken. Hij is namelijk bang dat zijn broertje Nick het vanwege zijn kwetsbaarheid nog geen dag zal uithouden in de gevangenis. Maar ook iemand uitbreken is niet iets wat je zomaar even fluitend doet. Is Connie opgewassen tegen deze uitdaging of zijn al hun plannen gedoemd te mislukken?

Robert Pattinson staat bekend als hunk voor tieneridolen en vergaarde zijn bekendheid met een van de hoofdrollen in de filmserie Twilight. Met deze film Good Time gooit hij het over een heel andere boeg. Hij speelt een geharde crimineel en ziet er in deze film bepaald niet aantrekkelijk uit (hoewel over smaak altijd valt te twisten). Een leuk detail is bovendien dat zijn tegenspeler Benny Safdie ook een van de regisseurs is. Hij regisseert deze film samen met zijn broer Josh. Good Time kreeg op het filmfestival een 6-minuten durende staande ovatie na afloop van de screening. Dan moet het toch wel een erg goede film zijn? Dat blijft in dit geval toch ook echt een kwestie van smaak. We durven in ieder geval te stellen dat Good Time een film is die inventief en origineel is en niet voor iedereen weggelegd. Het meest bijzondere aan de film is de sfeer die gecreëerd wordt. Er wordt veel handheld camerawerk gedaan, wat rommelig overkomt maar de film wel een hoge mate van realisme geeft. Het is bijna documentaire-achtig. Daarnaast is de muziek zeer aanwezig en deze is bijzonder onheilspellend. De muziek kruipt bij je onder de huid en laat je niet meer los. Het zorgt voor een ongemakkelijk gevoel, maar ook extra betrokkenheid en spanning. Daarnaast heeft Good Time voortdurend momentum. Het verhaal wordt als een sneltrein voortgezet, maar wel op een natuurlijke manier. Er is ook steeds een reden om in beweging te blijven. Er zijn dus zeker een groot aantal pluspunten te benoemen, maar toch zal deze film niet iedereen kunnen bekoren. Zo heeft het verhaal weinig om het lijf en het wordt met elke wending meer en meer ongeloofwaardig. Ook is werkelijk niemand in de film sympathiek te noemen. Hierdoor is het moeilijk betrokken te raken bij hun lot. Een ander minpunt is dat het einde werkelijk uit de lucht komt vallen en niet echt aansluit op de flow van de rest van de film. Wil je een zeer originele en onderhoudende film zien waarbij je de imperfecties voor lief neemt, dan is Good Time zeker iets voor jou.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Speelduur: 101 min
Uitgever: Cineart