Last Kingdom, The - Seizoen 2

02-10-2017

7.2

Last Kingdom, The - Seizoen 2 (DVD)

Nadat Uthred (Alexander Dreymon) de Denen heeft verslagen in Wessex wil hij niets liever dan terugkeren naar Bebbanburg om zijn oom Aelfric te verdrijven en zijn eigen koninkrijk op te eisen. Op weg naar het noorden komt het kleine gezelschap aan in de stad Eoferwic, welke in handen is van de Deense broers Sigefrid (Björn Bengtsson) en Erik (Christian Hillborg). Die branden dorpen in de omgeving plat en de inwoners worden afgemaakt of tot slaaf gemaakt. Uthred komt in Eoferwic zijn oude vriend broerder Beocca (Ian Hart) tegen. Die is in de stad, omdat er een profetie is gehoord, waarbij de voorspelling was dat de stad gered zou worden door een slaaf, Guthred (Thure Lindhardt). Beocca wil dat Uthred helpt om Guthred te bevrijden uit de handen van een slavenhandelaar. Uthred gaat pas akkoord als hij hoort dat hij daarmee mogelijk ook zijn rivaal Kjartan en diens zoon te pakken kan nemen. Guthred wordt bevrijd en is nu koning van Cumbria en hij benoemt Uthred tot zijn bevelhebber. Niet iedereen is het met die benoeming eens en als Uthred belangstelling toont voor Gisela (Peri Baumeister), de zus van Guthred, wordt de koning overgehaald door abt Eadred (David Schofield) om zich van Uthred te ontdoen. Slap als Guthred is verkoopt hij Uthred als slaaf, maar die weet te ontsnappen. Hij neemt wraak op de abt, zeer tegen de zin van koning Alfred (David Dawson) van Wessex. Door bewezen diensten in het verleden wordt Uthred niet terechtgesteld, maar dient hij trouw te zweren aan koning Alfred. Uthred heeft geen andere keuze en richt zich op het verslaan van Kjartan en de Deense broers Sigefrid en Erik.

Het eerste seizoen van The Last Kingdom, naar de verhalen Saxon Stories van Bernhard Cornwell, was van een hoog niveau. Het eerste seizoen, over het 9e en 10e eeuwse Brittannië, was een redelijk afgerond geheel, maar dat weerhield de producenten er niet van om bijna twee jaar later met een nieuw seizoen te komen. De hoofdpersonages zijn voor een groot deel gelijk aan het eerste seizoen. Het draait om Uthred, zoon van Uthred, een heiden die is opgegroeid bij de Denen. Koning Alfred is aan de macht in Wessex, waar omliggende koninkrijkjes door Ealdormen, die trouw zijn aan de koning, worden geregeerd. In het noorden wordt Bebbanburg, dat Uthred als zijn eigendom ziet, geregeerd door zijn oom Aelfric. Uthred zweert wraak op de Deense afvallige Kjartan en diens zoon Sven, die zijn Deense vader Ragnar hebben vermoord en de schuld in de schoenen van Uthred hebben geschoven. De priester Beocca is ook weer aanwezig als de rechterhand van Uthred. Alle ingrediënten zijn dus weer aanwezig om ook van dit tweede seizoen een succes te maken. En daar is men behoorlijk goed in geslaagd. Het eerste seizoen had een gestructureerde verhaallijn, terwijl dit tweede seizoen veel gefragmenteerder is, met allerlei subplotjes en nieuwe verhaallijnen. Door het willen verfilmen van twee boeken in één seizoen ligt het tempo heel hoog en door de vele karakters en wisselende locaties is het noodzakelijk om goed bij de les te blijven. Het is erg gemakkelijk om de draad kwijt te raken. De korte terugblik bij aanvang van elke aflevering kan daarom best zinvol zijn om even mee te pikken. Pas in de laatste drie afleveringen, rond de ontvoering van Alfreds dochter Aethelflaed, is weer enigszins sprake van focus in de verhaalstructuur. En daarmee zijn die drie afleveringen ook de spannendste van dit tweede seizoen. Dat wil niet zeggen dat het begin niet interessant is, want ook hier is weer sprake van goed acteerwerk en enerverende actiescènes. Over de ‘production value’ valt niets te klagen, want het ziet er allemaal indrukwekkend uit. Men doet wat dat betreft nauwelijks onder voor een Game of Thrones. Maar qua verhaallijn kan men toch niet tippen aan de grote broer, zeker ook door het ontbreken van de nodige mysterie in The Last Kingdom. Wat dat betreft is het veel meer rechttoe, rechtaan in deze serie, waarbij de nadruk ook veel meer op één hoofdkarakter ligt, namelijk Uthred. Hij is een waardig krijder die het kwaad bestrijdt, maar genade heeft voor diegene die het goed bedoelt. Een vervelende karaktertrek van Uthred is wel dat hij te zelfverzekerd en bij vlagen heel arrogant kan overkomen. Dat maakt hem minder sympathiek dan een aantal van zijn metgezellen.
Het is overigens nog onduidelijk of er nog een derde seizoen van The Last Kingdom gaat komen. Het einde van het huidige seizoen laat ruimte om door te gaan met de verhalen rond Uthred, maar de BBC heeft zich nog niet uitgelaten over een mogelijk vervolg.

Genre: Avontuur, Historie, TV
Speelduur: 465 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, Noors, En vele andere
EAN: 5053083115517

Het tweede seizoen van The Last Kingdom heeft het voor televisieseries gebruikelijke 1.78:1 anamorfe beeldformaat op deze DVD-uitgave. De kwaliteit van het beeld is voldoende, maar zeker niet uitstekend! De scherpte is redelijk en het contrast met schaduwdetail is prima in orde, maar het zwartniveau is niet erg sterk. De kleuren zijn erg flets en felle kleuren zijn niet aanwezig. Nu hoort dat ook niet bepaald bij zo’n historische serie, maar kleuren worden hier wel erg onderdrukt. Op enkele momenten is posterisatie erg nadrukkelijk aanwezig (zie screenshot 4), maar storende compressiefouten zijn verder niet aanwezig. Al met al dus een redelijke beeldkwaliteit, die echter op geen enkel punt weet uit te blinken.

Er staan twee geluidstracks op de DVD-uitgave van The Last Kingdom – Seizoen 2, namelijk een Engelstalig  en Franstalig Dolby Digital 5.1(448 kb/s) geluidsspoor. Het geluid is dik in orde, zeker wanneer gebruik wordt gemaakt van alle beschikbare (surround-)kanalen. Tijdens de vele gevechten komt het geluid van alle kanten. Pijlen vliegen over en langs je heen en je bent omringt met krijgers. In de wat rustigere scènes richt het geluid zich meer op de voorste kanalen. De achterkanalen zijn niet afwezig, maar het geluidsniveau is behoorlijk laag. Dialogen komen keurig uit het midden en zijn over het algemeen goed te volgen, ook al klinkt het niet altijd even helder. Maar over de gehele linie genomen een prima, dynamische geluidstrack.

De DVD-uitgave van het tweede seizoen van The Last Kingdom bestaat uit drie schijfjes. Elke heeft een geanimeerd menu met – een veel te luid – achtergrondgeluid. Er staan geen extra’s op deze uitgave.

Uthred wil eigenlijk terug naar wat hij zijn eigen koninkrijk vindt; Bebbanburg. Op weg daar naar toe komt hij in Eoferwic aan, waar priester Beocca hem overhaalt om slaaf Guthred te bevrijden. Dat wordt de nieuwe koning van Cumbria, met Uthred als diens aanvoerder van het leger. Maar de slappe Guthred verkoopt Uthred als slaaf, waardoor Uthred op zee belandt. Het tweede seizoen van The Last Kingdom heeft een minder gestructureerde verhaallijn dan het eerste seizoen en is daardoor een stuk gefragmenteerder en moeilijker te volgen. Toch is ook dit seizoen weer alleszins het bekijken waard. De DVD-uitgave heeft geen geweldige beeldkwaliteit, waarbij het geluid wel prima in orde is. Extra’s zijn niet te vinden op deze uit drie schijfjes bestaande uitgave.