House of Cards - Seizoen 5

16-10-2017

8

House of Cards - Seizoen 5 (Blu-ray)

Let op: Om deze samenvatting te schrijven ontkomen we er niet aan om spoilers te schrijven over het verhaalverloop tot en met het voorlaatste seizoen 4. Als je nog niets van House of Cards hebt gezien, kun je daarom beter door scrollen naar de recensie hieronder.

Seizoen 4 eindigde met Claire Underwood (Robin Wright) die de running mate werd van Frank (Kevin Spacey) in zijn strijd om het presidentschap van de Verenigde Staten. Hij moest strijden tegen de gelikte maar ook heethoofdige Will Conway (Joel Kinnaman). De Underwoods hebben allang geen schone handen meer. Frank Underwood en zijn chef-staf Doug Stamper (Michael Kelly) zijn beiden moordenaars. Zelf zijn ze ook ternauwernood aan de dood ontsnapt. De first lady Claire deelt het bed met iemand anders. Ondertussen plotten ze hoe een terroristische aanval op het grondgebied van de Verenigde Staten kan worden benut om stemmen te winnen. Frank Underwood kaapt spreektijd bij het congres om te eisen dat de Verenigde Staten ten volle ten strijde trekt tegen ICO, een terroristische organisatie. Ze zijn in oorlog, aldus Frank. Een meesterlijke zet of heeft Frank eindelijk zijn hand overspeeld? In dit seizoen komen we daar zeker achter.

House of Cards zou aanvankelijk maar drie seizoenen krijgen, maar door het ongeëvenaarde succes zijn dit er al meer geworden. Vorig jaar kon je hier onze recensie van seizoen 4 al lezen en nu is er seizoen 5. Kort geleden werd bekend dat seizoen 6 definitief is goedgekeurd. Het filmen start deze maand (oktober 2017). De oorspronkelijk producent van de show heeft zich teruggetrokken, maar wordt wel vervangen door collega’s die er inmiddels ook alweer vanaf seizoen 3 bij zijn. Spacey en Wright blijven als vanouds de hoofdrollen vervullen. Merken we nog iets van deze wisseling in de productie? Het antwoord is; nee, de serie wordt geheel in dezelfde stijl voortgezet. De kijker kan weer een flinke dosis politieke manipulatie en persoonlijk drama verwachten. De openingsscène is meteen een prachtig voorbeeld van hoe goed deze serie kan zijn. Helaas wordt het hoogtepunt van die opening nergens meer bereikt. Wel is het interessant hoe de focus steeds meer ligt op het echtpaar Underwood. We leren steeds meer over wat hen ten diepste drijft om te doen wat ze doen. En ook hun onderlinge relatie is steevast onderdeel van vrijwel elke aflevering. House of Cards seizoen 5 is wederom hoogstaande televisie. Wel is de nieuwigheid er nu definitief vanaf en het dreigt zelfs dat de rek er een beetje uit raakt. Het wordt steeds moeilijker om nieuwe dingen te verzinnen die de serie interessant houden. Het schrijf- en acteerwerk is weer van hoog niveau, maar het gebrek aan het verhaal is soms pijnlijk voelbaar. Na een sterke opening zakt het seizoen behoorlijk in, om vervolgens richting het einde weer beter te worden. Hopelijk weten de makers wanneer ze moeten stoppen en bouwen ze seizoen 6 op richting een spetterend einde.

Genre: Drama, TV
Regio: A, B
Speelduur: 683 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 2.00:1 HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609643411

De Blu-ray Disc-uitgave van House of Cards heeft de originele beeldverhouding van 2.00:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een in totaal vier 25 GB enkellaagse disks.

De digitale transfer van deze BD-uitgave ziet er goed gedefinieerd uit. Wel is de serie behoorlijk donker en tijdens deze schaarse belichting is er niet altijd evenveel detail zichtbaar. Het schaduwdetail had best wat opgekrikt mogen worden. Als er dan voldoende belichting is, dan is de hoeveelheid detail wel goed te noemen. House of Cards staat bekend om het dominante gebruik van de kleuren geel en blauw in het kleurenpalet. Hier zijn zelfs hele analyses van op het internet te vinden. In dit seizoen is dit ook weer het geval. Door het gebrek aan andere kleuren in combinatie met eerder benoemde zwakke belichting, oogt het beeld soms wat flets. Zaken als huidtonen en dergelijke zijn verder wel accuraat. En van technische defecten in het beeld is geen sprake. Samenvattend is het dus technisch een prima beeldpresentatie, maar het is niet bepaald demonstratiemateriaal.

House of Cards wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16 bit/48khz). Deze show draait vooral om dialoog en de audio speelt dan ook niet direct een hoofdrol. De dialogen krijgen altijd genoeg prioriteit en zijn kraakhelder verstaanbaar. Er wordt ook voldoende gebruik gemaakt van het volledig beschikbaar surround geluidsbeeld, hoewel dit soms wel iets meer pit had mogen hebben. Er is wel goed gebruik gemaakt van de weergave van subtiele omgevingsgeluiden. Ook de muziek komt mooi dynamisch uit de speakers. Een audiotrack zonder poespas, maar ook zonder missers.

Er zijn helaas geen extra’s inbegrepen bij deze BD-uitgave. De verpakking ziet er wel bijzonder mooi uit met een uitklapbare keepcase in een stevige kartonnen sleeve.

Frank en Claire Underwood gaan steeds verder in hun strijd om de macht. Ze schuwen daarbij geen enkel middel en laten niemand onberoerd. Ook hun relatie onderling wordt wederom danig op de proef gesteld. Dit vijfde seizoen van House of Cards is sterk als vanouds, al begint de rek er nu wel wat uit te raken. Hopelijk zien de makers dit ook en gaan ze zo langzamerhand naar een einde toewerken. De BD-uitgave heeft een prima, hoewel soms wat fletse, beeldkwaliteit. De audio is eveneens degelijk, hoewel het niet uitblinkt. De BD-uitgave zit in een mooie stijlvolle verpakking. Op de vier disks vind je alleen de afleveringen van dit seizoen en helaas geen extra’s.