Bleed for This

19-10-2017

7

Bleed for This (Blu-ray)

Vinny The Pazmanian Devil Pazienza (Miles Teller) wilde net als duizenden andere kinderen na het zien van de film Rocky bokser worden. Met veel pijn, moeite en trainen, onder het toeziend oog van moeder Louise (Katey Sagal) en vader Angelo (Ciarán Hinds), wordt zijn droom werkelijkheid en vecht hij in de ring om de grootste prijzen. Vinny is dolgelukkig, zeker als hij dankzij zijn coach Kevin Rooney (Aaron Eckhart) een wereldtitel pakt. Zijn ster rijst hoger en hoger. Er zijn er weinig die zo hard zijn gevallen als Vinny op die afschuwelijke dag. Men zegt dat hij met moeite weer zal lopen, maar sowieso nooit meer zal boksen. Dan kennen ze The Pazmanian Devil nog niet.

Bleed for This, geregisseerd door Ben Younger en gecoproduceerd door Martin Scorsese, vertelt het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal van Vinny Pazienza die koste wat kost wilde blijven boksen. Het eindresultaat is een indrukwekkende film met een duidelijk hart. Qua verhaal overstijgt Bleed for This niet de standaard sportfilm. De manier waarop Pazienza's verhaal wordt verteld met een focus op hem als persoon maakt het verschil. De film heeft een overduidelijke inspirerende boodschap zoals elke goede sportfilm, maar in de basis is Bleed for This een familiedrama. De scènes waar de Pazienza's als familie samen eten maken indruk, net als het beeld van Vinny's moeder die steevast tussen haar religieuze attributen enkel luistert naar het gevecht. Wanneer je als kijker hier gevoelig voor bent, is Bleed for This de film voor jou. Het acteerwerk is van de bovenste plank. Milles Teller geeft zich letterlijk en figuurlijk helemaal en zet Vinny als een zeer empathieke jongen neer, waar je dan als kijker ook snel met hem meeleeft. Eckhart, Hinds en Sagal hebben significant kleinere rollen, maar krijgen allemaal een moment om te schitteren, die ze prachtig benutten. Zeker de monoloog van Hinds over hoe hij als Angelo Vinny gepusht denkt te hebben om te blijven boksen, maakt grote indruk. De manier waarop de bokssccènes gefilmd worden is vrij klassiek, hoewel er in sommige momenten van afgeweken wordt. De montage is wederom vrij klassiek, waar ook van afgeweken wordt op enkele cruciale momenten. Het gevecht waarin Pazienza zich bij elke klap iets herinnert, is indrukwekkend gemaakt. Al met al is Bleed for This een mooie biografische sportfilm die fans van dergelijke films niets nieuws zal laten zien, maar zeker zal plezieren.

Genre: Biografie, Drama, Sport
Speelduur: 116 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans
EAN: 8712609643886

Op deze Blu-ray Disc-uitgave wordt Bleed for This gepresenteerd in het niet anamorfe 2.39:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering. De Blu-ray disc is dubbellaags en voor 32GB beschreven. Er is sprake van een hoog contrast waardoor er een hoge zwartwaarde is en kleuren mooi naar voren komen. De film bestaat vooral uit bruin- en (licht)grijstinten met verschillende kleuraccenten. Alle beelden zijn zeer scherp en vol detail, ook in de schaduwen. Hier en daar is lichte edge-enhancement te bespeuren, maar nergens storend. Op verschillende momenten zijn er beelden in het 4:3 beeldformaat te zien, beduidend minder in kwaliteit waaronder in scherpte en kleurverzadiging. Zeker wanneer tijdens de aftiteling de oorspronkelijke videobeelden van Vinny Pazienza worden getoond, zie je als kijker hoeveel moeite er genomen is om deze beelden voor Bleed for This na te maken.

Bleed for This kent op deze BD-uitgave een Engels-, Frans- en Duitstalige DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack, naast een Spaansstalige Dolby Digital 5.1-track. Hieronder zal de eerstgenoemde track besproken worden. Het gesproken woord is scherp en helder via het middenkanaal te horen. Er wordt vaak wat gepreveld dus geregeld is het wat lastig om goed te verstaan wat er gezegd wordt, maar nergens mis je de context. Wanneer er een gevecht gehouden wordt is er een commentator te horen, vooral door het middenkanaal, maar soms ook via de surroundkanalen. De geluidseffecten zijn zeer gelaagd, vooral tijdens de gevechtscènes waarin elke klap anders klinkt. De omgevingsgeluiden zorgen via de surroundkanalen voor afdoende sfeer. De soundtrack voor Bleed for This is één van zijn grootste pluspunten. De soul/blues past uitstekend en spreekt erg tot de verbeelding

De BD speelt na opstarten gelijk verschillende promotionele trailers, hierna is het stationaire hoofdmenu te zien. Naast het afspelen van de film, integraal af vanaf één van de zestien hoofdstukken, is hier ook de ondertiteling en audio in te stellen naast de enige aanwezige extra te selecteren.

Deleted Scenes (12 min.)
Een series verwijderde scènes met ondertiteling. Ogenschijnlijk zijn het vooral stukken waar personages iets meer diepte krijgen die blijkbaar omwille van de tijd niet in het eindproduct zijn terecht gekomen.

Na een ongeluk wordt professioneel bokser Vinny Pazienza verteld dat hij misschien weer kan lopen, maar nooit meer in de ring zal staan. Bleed for This is een inspirerende sportfilm met een focus op familie en doorzettingsvermogen. Het verhaal is nergens uniek, maar de film heeft een hart. Het acteerwerk is van de bovenste plank, zeker van Miles Teller. Qua beeldkwaliteit is er niets te klagen, ook het geluid op deze BD-uitgave is prima. De extra's zijn erg teleurstellend. Bleed for This is een innemende biografische film die op genoeg plekken indruk maakt om eens te gaan zien.