Lucifer - Season 1

Laurens van der Molen
23-10-2017

8.5

Lucifer - Season 1 (DVD)

Lucifer Morningstar (Tom Ellis), beter bekend als de duivel, heeft genoeg van zijn baan als heerser van de Hel en besluit om naar Los Angeles te verhuizen. Hier runt hij vijf jaar lang een succesvolle nachtclub en elke nacht is weer een feest voor hem en zijn assistent en tevens demon, Maze (Lesley-Ann Brandt). Wanneer Lucifer echter in aanraking komt met LAPD-detective Chloe Dekker (Lauren German) verandert dit. Chloe is niet gevoelig voor zijn krachten en dit fascineert hem mateloos. Hij helpt haar met verschillende zaken en wordt langzamerhand steeds menselijker. Niet wetende wat hij met deze gevoelens moet, besluit hij om te gaan praten met psychiater Linda Martin (Rachael Harris). Lucifer’s broer Amenadiel (D.B. Woodside) is ondertussen ook naar de aarde gekomen om zijn broer terug te brengen naar de Hel.

Het eerste seizoen van Lucifer bestaat uit dertien episodes en stamt alweer uit 2015. Inmiddels is Seizoen 2 ook uitgezonden en is Seizoen 3 in Amerika net begonnen. Gelukkig verschijnt het eerste seizoen nu toch nog op DVD, want Lucifer is een uitstekende serie, die het best kan worden omschreven als een mix van CSI en Supernatural. Elke episode is er een nieuwe zaak die Chloe en Lucifer op moeten lossen en gedurende het seizoen is er ook een overkoepelend verhaal, dat aan het einde van het seizoen een steeds belangrijker rol gaat spelen. De cast is uitstekend en met name Tom Ellis, die Lucifer speelt, steelt de show. Hoewel hij de duivel speelt, ben je als kijker vanaf het eerste moment al met hem begaan en het is dan ook niet moeilijk te begrijpen dat hij iedereen om zijn vinger windt. De chemie tussen hem en Lauren German, die Chloe speelt, is erg sterk en hoewel ‘komen ze wel of niet bij elkaar’ een eindeloos gebruikt plotpunt is in dit soort series, werkt het hier prima. De transformatie die Lucifer doormaakt is erg interessant en met name de gesprekken met zijn psychiater geven een goed kijkje in zijn gedachtegang. De rivaliteit met zijn broer is ook erg leuk om te zien en het is fijn dan Amenadiel later in het seizoen een belangrijker rol en meer persoonlijkheid krijgt. De combinatie van de nette detective die zich aan alle regels probeert te houden en Lucifer die zich letterlijk aan geen enkele regel lijkt te houden werkt erg goed en zorgt er ook voor dat je als kijker meegaat in de soms niet bijster originele moordzaken. De serie is losjes gebaseerd op de DC/Vertigo comicserie Sandman, waarin Lucifer een rol speelt. De serie heeft het karakter van Lucifer gepakt en hier een serie omheen gebouwd. Lucifer is dan ook niet direct een aanrader voor liefhebbers van de comic die een verfilming willen die trouw is aan het origineel. Voor liefhebbers van series zoals Supernatural, The Originals of Teen Wolf is de serie echter zeker een aanrader en dan met name vanwege het overkoepelende verhaal en de uitstekende Tom Ellis.

Genre: Drama, Fantasy, Misdaad, Televisie
Speelduur: 600 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051889597483

• Deleted scenes
  • Character Profiles
  • 2015 Comic Con Panel
  • Devilish Duo
  • Lucifer Morningstar
  • Gag Reel

Het beeld van de DVD-uitgave van seizoen 1 van Lucifer is van een uitstekende kwaliteit en wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.78:1. Dit is het oorspronkelijke beeldformaat en anamorf op de DVD gezet. De kleuren zijn mooi verzadigd en ook het contrast is goed. De details zijn uitstekend en de transfer bevat geen storende foutjes. De special effects zijn goed gedaan en goed geïntegreerd in de rest van het beeld. De serie bevat ook een flink aantal donkere scènes, omdat veel van de serie zich ‘s nachts afspeelt en die zijn door het uitstekende schaduwdetail altijd goed te volgen. De optionele Nederlandse ondertiteling wordt onderin beeld weergegeven en is duidelijk te lezen.

De DVD-uitgave van Lucifer Seizoen 1 bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dit is van een uitstekende kwaliteit. Daarnaast bevat de DVD-uitgave ook nog een Frans, Italiaans en Duits 2.0 audiospoor. Voor deze recensie is gebruik gemaakt van het Engelse audiospoor. De dialogen zijn uitstekend te verstaan door de daarvoor bestemde speakers. Alle speakers worden erg goed gebruikt en de omgevingsgeluiden komen uitstekend tot hun recht. Nergens zitten deze omgevingsgeluiden echter de dialogen in de weg, ook niet in de drukke club van Lucifer. De serie bevat een uitstekende soundtrack met goed gekozen nummers, die over het algemeen iets met de duivel of de zaak van dat moment te maken hebben. De subwoofer wordt voor de muziek en bij de actiescènes goed gebruikt.

Het eerste seizoen van Lucifer heeft een flink aantal extra's meegekregen. De DVD-uitgave bestaat uit drie discs, die in een compacte keepcase met sleeve zitten.  In totaal staan er dertien episodes op de deze drie discs. De deleted scenes zijn verspreid over de drie discs, maar de rest van de extra’s is terug te vinden op de derde disc. De DVD’s beginnen met een menu. Hier kan worden gekozen om alles af te spelen, een episode te selecteren of naar de special features te gaan. Deze zijn, net als de serie zelf, Nederlands ondertiteld.

Deleted scenes  (6 min)
De deleted scenes zijn verdeeld over alle episodes en zijn bij de episode te kijken waar ze bij horen. Een fijn systeem, waardoor duidelijk is waar alles precies hoort. De scènes zijn interessant en een leuke toevoeging, maar geen groot gemis voor de oorspronkelijke aflevering.

Character Profiles (4 min)
Vier korte profielen van Amenadiel, Chloe, Linda en Dan. Deze zijn vooral interessant ter promotie van de serie.

2015 Comic Con Panel (13 min)
De langste extra van deze uitgave en ook meteen de meest interessante. Ter promotie van de serie werd op Comic Con 2015 de pilot vertoond. Hierna was er nog een kort panel met de cast en de crew. Dit zijn de opnames daarvan. Het is leuk om te zien wat de cast te zeggen had over hun karakters, toen alleen nog maar de pilot was opgenomen.

Devilish Duo (2 min)
Een korte uitleg over de samenwerking tussen Lucifer en Chloe. Ook hiervoor geldt: vooral interessant ter promotie van de serie.

Lucifer Morningstar (1 min)
Een korte uitleg over het karakter Lucifer; had prima in de extra Character Profiles gepast.

Gag Reel (6 min)
De welbekende bloopers. Leuk om een keer te kijken.

Lucifer Morningstar, beter bekend als de duivel, heeft genoeg van zijn baan als heerser van de Hel en besluit om naar Los Angeles te verhuizen. Hier komt hij in aanraking met detective Chloe Dekker, die niet gevoelig is voor zijn krachten. Dit fascineert Lucifer mateloos. Hij helpt haar met verschillende zaken en wordt langzamerhand steeds menselijker. Het eerste seizoen van Lucifer bestaat uit dertien episodes en is een kruising tussen CSI en Super Natural. Met name de cast zorgt ervoor dat de serie eruit springt en dan in het bijzonder de geweldige Tom Ellis. Hij zet Lucifer zo goed neer, dat je de serie de soms wat voorspelbare verhaallijnen vergeeft. De DVD-uitgave is uitstekend, met een zeer goede beeld- en geluidskwaliteit en een flink aantal extra’s, die helaas nergens de diepte ingaan. Voor liefhebbers van series zoals Super Natural, The Originals of Teen Wolf is de serie zeker een aanrader. Maar voor liefhebbers van de comic Sandman, waarop de serie losjes is gebaseerd, is het wel belangrijk om te weten dat de makers alleen het concept van Lucifer hebben gepakt en hier een totaal andere serie van hebben gemaakt.