Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge

25-10-2017

7

Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge (Blu-ray)

Het gaat niet goed met Jack Sparrow (Johnny Depp). Een bankroof mislukt volkomen, zijn schip ligt op het strand en zijn bemanning verlaat hem. Zijn carrière als piraat lijkt ten einde, zeker als hij voor de mislukte bankroof in de gevangenis belandt. Er is echter iemand naar hem op zoek. Carina Smyth (Kaya Scodelario) heeft namelijk het kompas nodig dat haar naar de Drietand van Poseidon brengt. Dat is namelijk het enige voorwerp waarmee een vloek kan worden opgeheven. Carina krijgt hulp van Henry Turner (Brenton Thwaites), de zoon van Will Turner. Die slijt zijn dagen vanwege een oude vloek op de bodem van de zee. Dus ook Henry kan de Drietand goed gebruiken en heeft daarbij de hulp van Jack Sparrow nodig. Maar diens oude vijand Salazar (Javier Bardem), inmiddels al jarenlang een dode geest, is ontsnapt van Duivels Eiland en zijn enige doel is wraak nemen op Jack. De enige hoop op overleven voor Jack is door met Carina en Henry op zoek te gaan naar de Drietand van Poseidon.

Na het zwaar teleurstellende Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides leek het gedaan te zijn met de populaire reeks piratenfilms rond Jack Sparrow. Maar zes jaar later mogen we toch weer een Pirates-film aanschouwen in de bioscopen. Dat het nog zo lang heeft geduurd heeft alles te maken met het scenario en het budget. Men streefde de stijl van de eerste film, The Curse of the Black Pearl, na, maar dat had nogal wat voeten in aarde. Zelfs Johnny Depp bemoeide zich uiteindelijk met het scenario. Met het Noorse duo Joachim Rønning & Espen Sandberg (Kon-Tiki) aan het roer heeft men getracht om nieuw elan in de franchise te pompen. De verrassing is er inmiddels natuurlijk al lang vanaf en het woord verfrissend is misschien wat vergezocht, maar Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge (in Amerika uitgebracht als Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales) is de leukste film rond Jack Sparrow sinds A Dead Man's Chest. Het is in de nieuwe film groot, groter, grootst en men slaat de plank nog wel eens een keer mis, maar het avontuurlijke is prachtig in beeld gebracht en het tempo is redelijk hoog. Het verhaal is niet heel consistent en men heeft toch wel erg veel verhaallijnen in één film willen stoppen dat je het overzicht soms een beetje kwijt raakt. Het is (natuurlijk) allemaal weer vergezocht, de toevalligheden volgen elkaar in rap tempo op, maar het is ook weer erg vermakelijk. De humor staat in deze film duidelijk op het tweede plan, het avontuurlijke voert de boventoon. De slapstick van Jack Sparrow begint inmiddels te vervelen. Zijn overdreven dronkenmans gedrag en flauwe one-liners beginnen een trucje te worden dat al lang is uitgewerkt. Eigenlijk is Jack Sparrow voornamelijk een storende factor geworden in het verhaal. De rest van de personages is namelijk veel leuker om naar te kijken. Er zitten te veel scènes rond Jack Sparrow in de film die aan het verhaal niets toevoegen, behalve dat ze ruimte creëren voor Johnny Depp om nog meer te schmieren. De scène in de gevangenis, waar hij toevallig zijn oom tegenkomt, is verhaaltechnisch totaal overbodig. Alleen omdat de oom wordt gespeeld door Paul McCartney maakt deze scène nog enigszins de moeite waard. Grappig is het allemaal niet, flauw wel.
Naast enkele bekende gezichten uit de eerdere delen als Geoffrey Rush (Kapitein Barbossa), Kevin McNally (bootsman Gibbs) en een kleine rol voor Orlando Bloom (Will Turner) verschijnen er ook een aantal nieuwe karakters ten tonele, met een dreigende Javier Bardem als de dode geest van de Spaanse kapitein Salazar, een enthousiaste Kaya Scodelario als Carina Smyth en Brenton Thwaites als Henry Turner, de zoon van Will. Het is vooral Javier Bardem die in Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge de show steelt mijn zijn halve gezicht, met zwart bloed druilende mond en sierlijk wapperende haren. Dit soort karakters maken dat de franchise mogelijk weer een toekomst heeft. Deel 6 staat dan inmiddels ook in de steigers.

Genre: Actie, Avontuur, Komedie
Speelduur: 129 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
  • DTS 5.1 - Spaans
  • DTS-HD HR 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Portugees, Spaans, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Pictures
EAN: 8717418497156

• Dead Men Tell No Tales: The Making of a New Adventure
  • Bloopers of the Caribbean
  • Jerry Bruckheimer Photo Diary

Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge staat in 2.39:1 beeldformaat met een 1080p-resolutie op de Blu-ray Disc. Er is gebruik gemaakt van een 50GB dubbellaags disc, die bijna volledig is beschreven. Voor de videocodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-codec. Deze geheel digitaal opgenomen film ziet er op Blu-ray Disc heel strak uit, met een heel goede detailweergave. Kijk maar eens naar het gehavende gezicht van Salazar of de gedetailleerde bemanning op de piratenschepen. De kleuren spatten van het scherm, waarbij het blauw van de oceaan bijna pijn doet aan de ogen, zo helder en mooi. Scherpte, contrast en zwartniveau zijn allemaal feilloos en het moge duidelijk zijn dat we hier te maken hebben met een exceptioneel goede beeldtransfer.

De belangrijkste geluidstrack op de Blu-ray Disc-uitgave van Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge is een Engelstalige DTS-HD Master Audio 7.1-track. Het is een geluidstrack om je vingers bij af te likken. Dynamiek, plaatsing van de geluiden, ruimtelijkheid en een prachtige muziekscore, alles wat je nodig hebt om jezelf onder te dompelen in een film is aanwezig. Daarbij blijven de dialogen altijd een goede prioriteit behouden ten opzichte van al het actiegeweld. Waar nodig ondersteunt het LFE-kanaal het geheel met het nodige diepe laag. Dit is een geluidstrack die op momenten inzetbaar is als demonstratiemateriaal.

De Blu-ray Disc van Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge heeft een fraai vormgegeven menu. Er staat een aantal extra’s op deze uitgave, die in HD-resolutie zijn en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Dead Men Tell No Tales: The Making of a New Adventure (48 min)
Een uit zeven onderdelen bestaande making of, die diverse facetten van het maken van de film behelst.

A Return to the Sea
De titel zegt het al; de cast en crew vertelt over het weer opnieuw deelnemen aan deze vijfde Pirates-film. Dankzij de inbreng van de jonge Noorse regisseurs kent deze film toch weer vernieuwende elementen.

Telling Tales: A Sit-Down with Brenton & Kaya
De ‘nieuwe’ acteurs in dit deel, Brenton Thwaites en Kaya Scodelario, halen ruim na afronding van de opnames gezamenlijk herinneringen op aan deze bijzondere ervaring voor hen.

The Matador & The Bull: Secrets of Salazar & the Silent Mary
Javier Bardem is erg blij met zijn rol als Salazar en de rest van de cast is erg enthousiast over hem. De make-up van Salazar en zijn mede-doden is zeer bijzonder en verdient extra aandacht. Maar naast speciale make-up wordt er ook veel CGI gebruikt om de karakters vorm te geven.

First Mate Confidential
Acteur Kevin McNally (Gibbs) neemt de kijker mee naar de set , waar de executiescènes worden opgenomen.

Deconstructing the Ghost Sharks
Bijzonder fraai in de film zijn de haaien. Die zijn voor een deel gemaakt als model, aangevuld met computereffecten, wat een angstaanjagend resultaat oplevert.

Wings Over the Caribbean
Was het Keith Richards in Pirates On Stranger Tides, nu is het de beurt aan Beatle Paul McCartney om een kleine rol te spleen in de film. De scène op zich in de film is geheel overbodig, maar het is leuk om Paul McCartney in een rol te zien. Het jonge regisseursduo wordt helemaal week als ze vertellen over hun ervaringen met hun held.

An Enduring Legacy
De cast en crew van Salazar’s Revenge blikt terug op 17 jaar Pirates of the Caribbean.

Bloopers of the Caribbean (3 min)
De gebruikelijke versprekingen en gekkebekkentrekkerij. Op de Macarena-dans van een aantal piraten na is het nauwelijks grappig.

Jerry Bruckheimer Photo Diary (2 min)
Een vertoning van een aantal zwart-wit foto’s met perspectiefverandering, die producent Jerry Bruckheimer heeft genomen op de set.

Deleted Scenes (3 min)
Vier korte scènes die de film niet gehaald hebben: Highwayman, Henry Turner Learns a Lesson from Captain Jack, A Whale in Poseidon's Tomb en Alternate Coda: Murtogg & Mallory 'Flogging'. Toevoegen van deze scènes had de film niet beter gemaakt.

De aan lager wal geraakte Jack Sparrow moet ineens weer alle zeilen bijzetten als zijn oude vijand Salazar zich weer op de grote zeeën bevindt. Samen met Carina Smyth en Henry Turner, plus een aantal van zijn oude kameraden, moet Jack op zoek naar de Drietand van Poseidon om zijn eigen hachje te redden. De vijfde Pirates of the Caribbean-verfilming Salazar's Revenge is een vermakelijke avonturenfilm waar de humor ondergeschikt is aan de actie. Lang niet alles is even goed geslaagd, maar dit is eindelijk weer een Pirates-film waar je gerust weer voor kunt gaan zitten. De beeld- en geluidskwaliteit van de Blu-ray Disc-uitgave is fantastisch en tussen de extra’s zitten een paar leuke items. Al met al een prima uitgave.