Baywatch

23-11-2017

6.5

Baywatch (Blu-ray)

Mitch Buchannon (Dwayne Johnson) is de koning van het strand. Als leider van de reddingsbrigade heeft hij de meeste levens gered van iedereen. Maar hij doet het niet voor zichzelf. Hij gaat voor de veiligheid op het strand en doet dit in harmonie met zijn team, waarbinnen heel goed wordt samengewerkt. Ze krijgen daarbij nog wel eens wat woorden met hun baas en met de lokale politie, omdat ze buiten hun bevoegdheid werken. Als ze misdaad op het spoor zijn, gaan ze erop af. Ongeacht of ze dit formeel nu mogen of niet. Deze harmonie wordt ruw opgeschud met de komst van nieuwkomer Matt Brody (Zac Efron). Hij is tweevoudig winnaar van Olympisch goud en dat weet hij ook van zichzelf. Zijn opgeblazen ego en grenzeloos egoïsme hebben zich echter nog niet aangepast aan zijn nieuwe situatie. Brody is namelijk flink aan lager wal geraakt. Hij heeft een drankprobleem en geen geld meer. Hij is bij het Baywatch team geplaatst als onderdeel van zijn taakstraf. Maar het team heeft weinig tijd om hier te veel mee bezig te zijn, want er is een crimineel plot gaande op het strand van een omvang zoals ze dat nog niet eerder hebben gezien. Ze moeten nu al hun krachten verenigen om dit nog te kunnen stoppen.

Baywatch, vrijwel iedereen die de jaren ’90 bewust heeft meegemaakt zal zich wel iets kunnen herinneren van deze serie die liep van 1989 tot 2001. Tijdens die periode werden er maar liefst 242 afleveringen uitgezonden verspreid over 11 seizoenen. Daarna zijn er een aantal slechte tot héél slechte TV-films gemaakt, waarvan Baywatch – Hawaiian Reunion ook door ons gerecenseerd is. En daarna? Stilte voor de storm, blijkt nu. Want opeens is daar Baywatch (2017) met een budget van 70 miljoen dollar en Dwayne Johnson en Zac Efron in de hoofdrollen. Regisseur Seth Gordon mag hier chocola van maken. Gelukkig heeft hij eerder laten zien over het komische gen te beschikken met zijn regie van onder andere Horrible Bosses en Identity ThiefBaywatch had alle risico in zich om een wel heel slap aftreksel te worden. Stop er wat heren en dames in badkleding in en wat grove humor en je bent klaar. De badkleding is er en de grove humor ook, maar Baywatch is toch (iets) meer geworden dan de som der delen. Dit komt in de eerste plaats door het spel van vrijwel de gehele cast. Zij hebben zichtbaar plezier in hun rollen en weten dat ze niet in iets hoogstaands spelen. Dit plezier is aanstekelijk en straalt van het scherm. Daarnaast heeft iedereen binnen de cast zo zijn eigen karakter en de interactie tussen hen is leuk gedaan. Verwacht ook een spervuur aan grappen. Van heel flauw en makkelijk tot soms best wel vindingrijk. Voor ieder wat wils dus. Toch is er één grote fout gemaakt, een fout die wel vaker wordt gemaakt. In de montageruimte is men de delete knop kwijtgeraakt. Een speelduur van bijna twee uur is echt te veel gevraagd voor deze film. Na een vermakelijke eerste helft, zakt de hele film in de tweede helft als een plumpudding in elkaar. Er volgen nog een heel aantal hersenloze actiescènes, maar je aandacht is tegen die tijd al afgedwaald. De clowneske en overdreven actie krijgt ook zwaar de overhand, ten koste van de eerder zo leuke personages met hun flauwe grappen. Baywatch had een heel slechte film kunnen worden en dat is gelukkig niet gebeurd. Of je nou op zoek bent naar nostalgie of de oude serie niet kent en gewoon vermaak wilt, je bent hier aan het juiste adres. En als klap op de vuurpijl: als je niet met je ogen knippert dan kom je twee hoofdrolspelers uit de originele serie nog tegen in zeer korte gastrollen.

Genre: Actie, Drama, Komedie
Speelduur: 121 min
  • Dolby Atmos
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment Benelux
EAN: 5053083124670

• Meet the Lifeguards
  • Continuing the Legacy
  • Stunts & Training
  • Deleted & Extended Scenes

De Blu-ray Disc-uitgave van Baywatch  heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaagse disk.

Deze beeldpresentatie is een goede weergave van waar het medium allemaal toe in staat is. De kleine details komen haarscherp in beeld. Kleuren en contrast zijn uitstekend. Scherpte, contrast en kleurbeeld samen zorgen voor een levendige en intense beeldervaring. De zwartniveau ’s zijn ook perfect diep met behoud van voldoende schaduwdetail tijdens minder belichte scènes. Beter dan dit wordt de beeldkwaliteit van een BD niet.

Baywatch wordt ondersteund door een Dolby TrueHD 7.1-track met Atmos-extensie. De helderheid en dynamiek van de audio zijn uitstekend. Er is heel veel detail in het geluidsbeeld. Er zit ook veel muziek in de film en daar word je als kijker meer dan eens als het ware door overspoeld. De muziek vult de hele ruimte. Effecten tijdens actiescènes komen uit alle hoeken van de kamer in precies de juiste dosering. Tijdens kalme dialoogscènes zijn er ook subtiele achtergrondgeluiden. Het enige kleine minpuntje is dat de dialogen soms iets luider hadden gemogen tijdens scènes met veel ander geluidsgeweld. Het blijft echter wel altijd verstaanbaar en als het moet hebben we de ondertiteling nog als hulpmiddel.

De extra’s zijn te bekijken vanuit het hoofdmenu. De kwaliteit is HD, de audio is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) en er is Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

Meet the Lifeguards (22 min.)
De castleden en hun personages worden geanalyseerd, waarbij ook de geschiktheid van de acteurs voor hun rollen aan bod komt.

Continuing the Legacy (9 min.)
Baywatch de film is natuurlijk gebaseerd op de langlopende en zeer succesvolle TV-serie. Hier leer je meer over de sleutel achter het succes van die serie en hoe men heeft gepoogd deze in ere te houden bij het maken van deze film.

Stunts & Training (9 min.)
We zoomen hier in op de fysieke voorbereiding die de acteurs moeten doen voor hun rollen en de stunts die ze doen.

Deleted & Extended Scenes (10 min.)
Je kunt hier in totaal 6 verwijderde en verlengde scènes bekijken.

De toegewijde reddingsbrigadier Mitch Buchannon moet samenwerken met een moeilijk handelbare nieuwe collega, terwijl ze een crimineel plot op het spoor komen dat dreigt het hele strandleven op zijn kop te zetten. Baywatch had een heel slechte film kunnen worden en dat is gelukkig niet gebeurd. Of je nou op zoek bent naar nostalgie of de oude serie niet kent en gewoon vermaak wilt, je bent hier aan het juiste adres. De BD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en een leuk pakket aan extra’s.