Penoza V

27-11-2017

6.5

Penoza V (Blu-ray)

De drugshandel loopt goed, de familie is bij elkaar en Carmen van Walraven (Monic Hendrickx) maakt eindelijk stappen in haar plan om te stoppen. Men begint langzamerhand op de lauweren te rusten en zoals eerder slaat realiteit juist dan keihard toe. Een container vol cocaïne is spoorloos verdwenen. Het contact op de haven zweert bij hoog en laag dat ze de container zelf heeft opgepikt en achterop ene vrachtwagen heeft zien wegrijden maar ondanks fysiek aandringen van Berry (Loek Peters) en Luther (Raymond Thiry) weet ze niet wat er daarna mee gebeurd is of wie de container zou kunnen hebben meegenomen. Carmen gaat in overlevingsmodus en zet alles op alles om haar handel te redden en daarmee de toekomst van haar kinderen veilig te stellen. Maar als ze het donkere pad van de misdaad blijft bewandelen, houdt ze weinig familie meer over.

Penoza V is het vijfde en laatste seizoen van één van Nederlands populairste dramaseries van de afgelopen jaren. Een serie vol actie, drama en plotwendingen. De vraag is of Penoza V het geheel ook tot een goed einde kan brengen. Vanaf de eerste minuut zit de spanning er goed in. Er staat duidelijk iets op het spel en Carmen moet zich in allemaal bochten wringen om uit de problemen te komen. Hoewel het verhaal strak in elkaar zit, hangt het net als in vorige seizoenen wel van toevalligheden aan elkaar. Zaken hebben geen consequentie of logisch gevolg, het handelen van personages is af en toe buiten karakter en sommige verhaallijnen worden opgebouwd, maar totaal vergeten of heel simpel afgedaan, ogenschijnlijk ter verspoediging van het algehele verhaal. Het meest grove voorbeeld hiervan (lichte spoiler) is de door Olga Zuiderhoek gespeelde Fiep, die aangeeft ernstig ziek te zijn, wat visueel uit helemaal niets blijkt en uiteindelijk ook vrijwel compleet wordt genegeerd. Wanneer je als kijker dit accepteert en je laat meeslepen in het verhaal van Penoza V is er genoeg om je mee te kunnen vermaken. Het laatste seizoen van Penoza is duidelijk een afsluiting van het verhaal van Carmen van Walraven, waarbij iedereen om haar heen daarvan in dienst staat. Bekende personages maken vrij weinig ontwikkeling voor zichzelf door, buiten enkelen die dan ook een duidelijk doel dienen in het verhaal. Loek Peters krijgt bizar weinig te doen, wat een grote teleurstelling is aangezien zijn status als 'bad ass' van de serie. Nieuwe personages, gespeeld door Axel Daeseleire en Ward Kerremans, hebben redelijk diepgang hoewel nergens origineel. Daarbuiten is iedere nieuweling louter een katalysator voor het verhaal. De stijl van Penoza V is net als de vorige seizoen zeer gelikt en elke aflevering zit vol snelheid. Plotwendingen volgen elkaar snel op en de actie ziet er – zeker voor een Nederlandse productie – prima uit. Sommige scènes hadden iets beter geënsceneerd kunnen worden of er had wellicht iets meer variatie in het soort actiescènes kunnen zitten, maar door de stijl van filmen en monteren is dit nergens storend. Het is de makers gelukt in ieder geval qua verhaal een waardig einde aan Penoza te geven, hoewel niet zonder gemiste kansen en onlogische momenten.

Genre: Actie, Drama, TV
Speelduur: 440 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8711983443631

Op deze Blu-ray Disc-uitgave wordt Penzoa V gepresenteerd in originele 1.78:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-2 AVC videocodering. Penoza V bestaat vooral uit bruin- en grijstinten, met op verscheidene plekken blauw/paarsig neon-licht. Er wordt in de serie veel gebruik gemaakt van natuurlijk licht, wat voor veel sferische momenten zorgt, maar ook tot wat te donkere of iets te fletse scènes leidt. Er wordt op verschillende momenten prachtig gespeeld met de belichting, wat tot indringende en intense momenten leidt. De zwartwaarde en het contrast zijn niet al te groot, waardoor kleuren niet echt op de voorgrond treden. Alle beelden zijn zeer scherp en vol detail. Er zijn geen artefacten te bespeuren. De enige momenten wanneer er ondertiteling te zien is, is bij gesprekken tussen twee Vlamingen of wanneer er Engels wordt gesproken.

Deze BD-uitgave van Penoza V bevat een Nederlandstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz), waar af en toe ook Engels in wordt gesproken. De geluidskwaliteit is prima. Het gesproken woord is scherp via het middenkanaal te horen en staan relatief hard in de mix waardoor niets van de dialogen verloren gaat. De geluidseffecten zijn niet heel gelaagd, verschillende wapens klinken af en toe wel erg hetzelfde bijvoorbeeld, maar afdoende. Omgevingsgeluiden zijn in een groot deel van de serie aanwezig en worden via de surroundkanalen gepresenteerd. Er wordt voor een mooie ambiance gezorgd en de geluiden zijn ook vrij goed gelaagd. De instrumentale muziek in Penoza, die geregeld te horen is via de surroundkanalen, biedt een prima ondersteuning voor de dramatischere scènes zonder vaak alle aandacht op te eisen, maar juist op de achtergrond te blijven. Nergens echt indrukwekkend, maar een mooie sferische toevoeging.

In het stationair hoofdmenu kan Penoza V integraal of per aflevering afgespeeld worden. Er zijn geen extra's aanwezig.

Na verschillende jaren aan de top denkt top-crimineel Carmen van Walraven eindelijk aan pensioneren. Maar zoals in het verleden ook geregeld gebeurd, zijn er verschillende partijen die haar van de troon willen stoten. Penoza V is een gelikt en gewelddadig einde voor de gelauwerde dramaserie. Er is continu wat gaande zowel qua verhaal als actie, wat kijkers zeker zal weten te vermaken. Je moet als kijker wel onlogische plotwendingen, onontwikkelde personages, onduidelijke karaktermotivaties en een compleet gebrek aan echte consequenties voor iemands daden voor lief nemen. De audio is prima op deze BD-uitgave. De beelden zijn soms iets flets, maar nergens storend. Het totaal gebrek aan extra's is zeer jammer. Al met al een prima explosief einde.