Bad Santa 2

Laurens van der Molen
18-12-2017

4

Bad Santa 2 (DVD)

Het is dertien jaar na de gebeurtenissen uit Bad Santa en Willie (Billy Bob Thornton) heeft nog altijd zijn leven niet op orde. De simpele Thurman (Brett Kelly) is inmiddels volwassen geworden en komt nog regelmatig bij Willie langs om te kijken hoe het met hem gaat. Wanneer Marcus (Tony Cox) vrij komt uit de gevangenis en contact met Willie opneemt voor een nieuwe klus, waarmee die uit alle financiële problemen kan komen, besluit Willie om deze laatste klus nog te doen. Wat hij echter niet weet, is dat dit een samenwerking met zijn eigen moeder (Kathy Bates), aan wie hij een hekel heeft, betekent.  Willie moet opnieuw in de rol van de kerstman kruipen om een goed doel te bestelen op kerstavond.

Bad Santa 2 verschijnt dertien jaar na Bad Santa.  Er is dus een behoorlijke tijd verstreken, maar zo goed als de gehele cast uit het eerste deel is terug. Dit is meteen ook het sterkste punt van de film, want het is gewoon heel erg leuk om te zien hoe het nu, dertien jaar later, met de karakters gaat. De toon van Bad Santa 2 is gelijk aan die van het origineel: dit is absoluut geen familiefilm! De grofgebekte Kerstman doet net als in het origineel de meest verschrikkelijke dingen, maar door de opnieuw perfecte vertolking van Billy Bob Thornton leef je toch met hem mee. De toevoeging van de moeder van Willie is een leuke vernieuwing  en het is interessant om Kathy Bates te zien  in een totaal andere rol dan we van haar gewend zijn. De terugkeer van Thurman, gespeeld door Brett Kelly, is ook erg goed gedaan. Kelly is voor de rol behoorlijk aangekomen en ziet er hierdoor inderdaad uit als de volwassen versie van het kind in het eerste deel.  Het verhaal zelf is niet bijster origineel en lijkt erg op dat van het eerste deel. Willie en Marcus moeten opnieuw ergens infiltreren om op kerstavond een grote buit te kunnen stelen. Wel is het leuk om te zien hoe Willie zo is geworden door de toevoeging van zijn moeder. Ook de relatie tussen Willie en Thurman is, net als in het eerste deel, erg goed uitgewerkt en op zijn eigen manier erg aandoenlijk. Het verhaal loopt goed door en de film voelt met zijn 92 minuten speelduur nergens langdradig aan. Bad Santa 2 is vooral erg leuk voor fans van het eerste deel. Bad Santa is dan wel de betere film, Bad Santa 2 is het vervolg waar de fans om hebben gevraagd. Het verhaal is niet origineel, maar het is gewoon erg fijn om te zien waar de karakters zich nu bevinden. Bovendien heeft de film, ondanks het grove taalgebruik, een echt kerstgevoel en is het een perfecte film om tijdens het kerstseizoen te kijken. Wat Billy Bob Thornton ook aangeeft in de extra’s, de film is gemaakt voor de fans, maar mochten er nieuwe fans bijkomen, dan is dat mooi meegenomen!

Genre: Komedie
Jaar: 2016
Speelduur: 92 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045248017

• Thurman Then & Now
  • Just Your Average Red Band Featurette
  • Jingle Balls
  • Gag Reel
  • Alternate Opening and Ending

De DVD-uitgave van Bad Santa 2 heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit en bevat geen zichtbare fouten. De scherpte van het beeld en het contrast zijn prima. Ook het zwartniveau is goed, wat erg belangrijk is, want de film heeft best wat scènes die zich `s avonds of in een donkere ruimte afspelen. Deze zijn gelukkig allemaal goed te volgen. De kleuren zijn mooi vol.  De film speelt zich af tijdens kerst en dit levert mooie beelden op, met als hoogtepunt het kerstmannenfeest midden in de stad. De details zijn ook uitstekend en er is goed te zien hoe smerig het kostuum en de baard van Willie zijn. De film bevat optionele Nederlandse ondertiteling. Deze is goed leesbaar onderin het beeld.

De DVD-uitgave van Bad Santa 2 bevat een Engelse en Franse Dolby Digital 5.1 (448kb/s) track. Voor deze recensie is gebruikt gemaakt van de Engelse track. Deze is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan door de centerspeaker en waar nodig ook door de twee andere voorste speakers. De omgevingsgeluiden maken goed gebruik van de verschillende speakers, dit gaat echter nooit ten koste van de dialoog. Dit is vooral goed te horen wanneer Willie op straat is of tijdens het grote feest waar hij Kerstman moet spelen. Je hoort hier echt de kinderen op de achtergrond terwijl Willie aan het praten is met het kind op zijn schoot. De subwoofer wordt gebruikt waar nodig, maar heeft een kleine rol. De soundtrack bestaat uit verschillende instrumentale en gezongen kerstliedjes die de kijker nog meer in de kerstsfeer brengen.

De DVD-uitgave van Bad Santa 2 laat de kijker vanuit een interactief menu kiezen voor de film, een scène, instellingen of voor de extra’s.

Thurman Then & Now (2 min.)
Een korte special over het karakter van Thurman met interviews met de cast. Leuk om Thurman uit het origineel en deel 2 naast elkaar te zien.

Just Your Average Red Band Featurette (2 min.)
Aantal korte interviews over de film. Een duidelijke promotie voor de film, leuk voor een keertje, meer niet.

Jingle Balls (1 min.)
Het liedje Jingle Bells met scènes uit de film gemonteerd. Best grappig.

Gag Reel (4 min.)
De welbekende bloopers. Het is leuk om te zien dat de acteurs het tijdens de opnames naar hun zin hadden.

Alternate Opening and Ending (4 min.)
De alternatieve opening is leuk, maar de gebruikte opening brengt de kijker meer op de hoogte van de gebeurtenissen uit het eerste deel. Het alternatieve einde is leuk om te zien, maar de keuze voor het huidige einde was de juiste.

Deleted Scenes (3 min.)
Vier korte aardige scènes, die er wat mij betreft prima in hadden kunnen blijven. Leuk om alsnog te zien.

Trailers (7 min.)
Alle trailers die rondom de release van de film zijn verschenen. Met name de laatste vier trailers, die parodieën zijn op andere bekende films/series, zijn erg leuk.

Dertien jaar na de gebeurtenissen uit het origineel moet Willy opnieuw aan de bak als Kerstman om een grote buit te stelen. Helaas voor Willy zal hij deze keer samen moeten werken met zijn moeder, aan wie hij een hekel heeft. Voor Bad Santa 2 is zo goed als de volledige cast teruggekeerd en dit maakt het een uitstekende film voor fans. Het is erg leuk om te zien hoe het nu met de karakters gaat. En het is goed om te zien dat de karakters en relaties verder uit worden gediept. Het verhaal is niet bijster origineel en erg herkenbaar van het eerste deel, maar de acteurs zetten hun rollen opnieuw uitstekend neer. De DVD-uitgave is prima, met een goede beeld- en geluidskwaliteit en een aantal leuke extra’s. Wat Billy Bob Thornton zelf ook aangeeft: het is mooi als er nieuwe fans bijkomen, maar de film is vooral gemaakt voor de fanbase van het eerste deel. Het origineel is wel beter, maar Bad Santa 2 is een mooie aanvulling op het verhaal van de grofgebekte kerstman en een uitstekende film om rond kerst te bekijken.