Dieren uit het Hakkebakkebos

20-12-2017

7.5

Dieren uit het Hakkebakkebos (Bioscoop)

door Joost Schrickx

De variëteit aan bosdieren die in het Hakkebakkebos leven is groot. De dieren hebben een goed leven, maar vooral de kleine dieren moeten oppassen voor enkele van de grotere bewoners van het bos. Vooral Rein de Vos is een gevaar, want die is dol op muizen. Als IJge Egel dan ook nog eens probeert iemand op te peuzelen, vindt Maarten Muis het op een gegeven moment genoeg en stelt voor dat er iets moet veranderen. Met onderling goedvinden wordt een wet ingesteld dat men elkaar niet meer zal lastigvallen. Nu hij geen dieren uit het bos meer mag opeten, zoekt Rein de Vos wanhopig zijn toevlucht tot een voorraadschuur van de mensen en pikt daar een ham. Het boerenechtpaar aan wie de ham toebehoorde laat het er niet bij zitten en gaat met hun bloeddorstige hond Hannibal op vossenjacht. Ze vinden vos noch ham maar ontvoeren wel de kleine beer Brummelman, vastbesloten om die voor heel veel geld te verkopen. Alle dieren werken nu eendrachtig samen om dit jonge beertje te bevrijden.

De dieren uit het Hakkebakkebos is een familiefilm voor het gehele gezin. Die zijn niet altijd even makkelijk te vinden. Zeker niet als, zoals in mijn geval, de familie bestaat uit een gemixt gezin van diverse afkomst, inclusief drie dochtertjes van 10, 7 en 4 jaar oud. Maar De dieren uit het Hakkebakkebos is een film die voor iedereen wel wat bijzonders heeft. Hoofdpersoon in deze film is de zorgeloze en engszins luie Klautermuis, die de dieren van het bos, ondertussen zichzelf begeleidend op gitaar, muzikaal introduceert. Via Klautermuis leren we Rein de Vos kennen, aartsvijand van heel veel dieren in het bos, maar vooral van de muizen en de konijnen. Ook de egel mag graag een muis opeten; oma muis is bijna het slachtoffer. En ook de uil mag graag een muisje eten. En Klautermuis steelt van de voorraad van de eekhoorn, En Rein de Vos misdraagt zich in de bakkerswinkel.  En.., en… er gebeurt van alles, ook nadat de dieren een wet hebben ingesteld dat ze elkaar niet meer zullen opeten en lastigvallen.
Dit is geen animatiefilm van Disney of Pixar, maar uit de koker van de Noorse regisseur Rasmus A. Sivertsen. Het is een animatiefilm naar het boek Klatremus og de andre dyrene i hakkebakkeskogen  uit 1953 van schrijver en illustrator Thorbjørn Egner. De kwaliteit druipt van de animaties af. Heel zorgvuldig gekadreerd en ingekleurd. Het verhaal komt wel wat traag op gang. De film duurt in totaal 74 minuten, maar pas nadat Maarten Muis besluit een wet te schrijven, iets voor de helft van de film, komt het verhaal een beetje op gang. En het verhaal komt eigenlijk pas echt op gang als op bijna 50 minuten beertje Brummelman ontvoerd wordt. En dat is rijkelijk laat. Persoonlijk heb ik er een hekel aan als een filmverhaal voortdurend onderbroken wordt door zoete liedjes, maar het feit dat de kinderen dit prachtig vonden compenseert dit euvel ruimschoots. Mijn dochter van 10 vond het een mooie film, maar vond het niet duidelijk waar de film nu precies over ging. Ook viel het haar op dat Klautermuis opeens zijn gitaar kwijt was zonder dat daar een verklaring voor werd gegeven. Mijn dochter van 7 vond de film ‘lief’ en de dieren vriendelijk. Ze vond de scènes die zich in het donker afspeelden wel een beetje eng. Mijn dochter van 4 zat de hele film ademloos te kijken en riep na afloop “Nog een keer!’. Kortom, De dieren uit het Hakkebakkebos  is een aanrader voor families met jonge kinderen, waarvan ook de ouders tijdens een film-avondje nog enigszins vermaakt willen worden.

Regisseur

Rasmus A. Sivertsen

Acteurs

-
Genre: Animatie, Familie
Jaar: 2016
Speelduur: 74 min
Uitgever: Just Entertainment

De grote dieren uit het Hakkebakkebos maken het leven van de kleine dieren soms lastig. De muizen stellen voor een wet in te stellen die het verbied om een ander lastig te vallen. Maar dan krijgt men te maken met een nieuwe vijand: de mens. De Dieren uit het Hakkebakkebos is een lieve animatiefilm voor het hele gezien. Het met liedjes opgefleurde verhaal komt wat traag op gang, maar vooral de kinderen zitten ademloos te kijken.