Molly's Game

08-01-2018

8.2

Molly's Game (Bioscoop)

Molly Bloom (Jessica Chastain) is onwijs slim en getalenteerd. Ze is sportief genoeg om te skiën op het niveau van de Olympische winterspelen en slim genoeg om tot Harvard toegelaten te worden. Thuis voelt het echter niet zo. Haar veeleisende vader Larry (Keving Costner) lijkt Molly het minst te waarderen en haar broers presteren nóg beter. De veeleisendheid van haar vader maakt wel dat Molly een doorzetter is als geen ander. Na een noodlottig ski-ongeluk zoekt ze een nieuwe bezigheid. In plaats van te gaan studeren besluit ze een simpel kantoorbaantje te nemen en in een nachtclub te gaan werken. Haar baas op kantoor runt echter een pokerspel en vraagt Molly om de gastvrouw te zijn. Het is niet zomaar een pokerspel, maar een met filmster Player X (Michael Cera) erin en met heel hoge inzet. Met de fooien alleen verdient Molly ontelbaar keer meer dan met haar kantoorbaan. Ze blijkt talent te hebben voor het organiseren van pokerspelen en begint het zelf te organiseren. Het wordt steeds groter en lucratiever, maar het succes komt niet zonder gevaar. Molly dreigt verbonden te raken met de maffia en op een dag staat de FBI voor haar deur. Ze probeert de topadvocaat Charlie Jaffey (Idris Elba) zover te krijgen om de verdediging op zich te nemen, maar deze is hier aanvankelijk niet zo happig op. Ziet Molly ooit nog iets van haar in beslag genomen geld terug? En kan ze de gevangenis vermijden?

Molly’s Game is een project van Aaron Sorkin. Deze begenadigd schrijver is vooral bekend geworden met de gelauwerde TV-serie The West Wing. De afgelopen jaren schreef hij ook de scenario’s voor onder andere The Social Network en Moneyball. Wat al zijn werk met elkaar gemeen heeft zijn supersnelle en spitsvondige dialogen. Zijn werk komt bijzonder intelligent over en je moet dan ook goed bij de pinken blijven om alles te blijven volgen. In ruil daarvoor krijg je topentertainment terug. Ook dit script is weer een juweeltje. Gebaseerd op het boek van de echte Molly Bloom speelt Sorkin met de tijd om het verhaal langzaam te doen ontvouwen. De discussies tussen Molly en haar advocaat worden gebruikt om van daaruit flashbacks op te voeren naar hoe het zover is gekomen. Zo komen er steeds meer puzzelstukjes op hun plaats, waarna de film uiteindelijk doorgaat in de tijd van voorbespreking naar de rechtzaak. Sorkin neemt voor het eerst ook de regie op zich en kreeg daarbij naar verluidt genereuze hulp van zijn vriend en regisseur David Fincher. Ook Kevin Costner – naast acteur tevens ervaren regisseur – was niet te beroerd om Sorkin hiermee te helpen. Dit is te merken, want de zeer strakke regie in Molly’s Game staat in perfecte harmonie tot de inhoud en de montage. Het vormt allemaal één organisch geheel. Het is bovendien bijzonder dat de film 2,5 uur duurt, vrijwel volledig uit dialogen bestaat en toch nergens verveelt. Je verliest zelfs je gevoel van tijd, waardoor de 2,5 uur voorbij lijkt te vliegen. Tenslotte is er nog de uitstekende invulling van de cast. De getalenteerde Jessica Chastain is hier op de top van haar kunnen. De hele film draait om haar en ze is in vrijwel elke scène te zien. Ze draagt de film met verve en lijkt gemaakt voor deze rol. Het schijnt dat de echte Molly Bloom ook specifiek naar haar heeft gevraagd. De op één na grootste rol is weggelegd voor Idris Elba, die haar advocaat speelt. Ook hij zet een sterke rol neer en hij en Chastain zijn zeer aan elkaar gewaagd. Andere bijrollen zijn prima ingevuld. Kevin Costner blijft wat op de achtergrond, maar schittert in een emotionele vader-dochter scène nabij het einde van de film. Michael Cera heeft een leuke bijrol als de anonieme grote filmster die de drijvende kracht achter het pokerspel vormt. Saillant detail: het gerucht gaat dat Spider-Man-acteur Tobey Maguire in de echte wereld ‘Player X’ was. Molly's Game biedt intelligent entertainment met een schitterende hoofdrol voor Jessica Chastain. Het sterke schrijfwerk in combinatie met harmonieuze regie en montage maakt dat je van begin tot eind aan het scherm gekluisterd zit.

Genre: Biografie, Drama
Speelduur: 140 min
Uitgever: Entertainment One