Speed (SE)

05-06-2002

9.1

Speed (SE) (DVD)

Nadat een door hem georganiseerde aanslag maar net verhinderd kan worden, denkt iedereen dat de op hol geslagen Howard Payne (Dennis Hopper) door eigen toedoen om het leven is gekomen. De agenten die de aanslag wisten te verhinderen, waaronder Jack Traven (Keanu Reeves), worden beloond met een medaille en het leven gaat schijnbaar rustig verder. Totdat blijkt dat Payne nog steeds springlevend is en een nieuwe aanslag heeft voorbereid. Dit maal op een stadsbus, waarbij mogelijk vele doden zullen vallen. Als gevolg zal Jack Traven alles uit de kast zal moeten halen om Payne nogmaals te dwarsbomen.

Speed uit 1994 is het regiedebuut van vooraanstaand cameraman Jan de Bont. Met Speed heeft “onze” Jan een actiespektakel afgeleverd dat de fans zal doen likkebaarden. De film loopt namelijk over van spannende, goed geregisseerde en uitstekend gemonteerde actiescènes. Het hoge spektakelgehalte heeft wel tot gevolg dat de makers regelmatig de geloofwaardigheid uit het oog verliezen, maar dit vergeef je ze al gauw als je merkt wat het resultaat is: een film die het predikaat “actieklassieker” met verve verdient. De kijker zal zich namelijk werkelijk geen enkel moment vervelen bij het bekijken van Speed. Dit is te vooral te danken aan de enorme vaart van het verhaal. Zelfs na de film talloze malen bekeken te hebben weet Speed dan ook nog steeds te boeien. Ben je een liefhebber van actiefilms met een hoog popcorn-gehalte, dan mag het duidelijk zijn dat Speed een regelrechte aanrader is!

Twee jaar geleden verscheen Speed voor het eerst op DVD in een kale uitvoering. In navolging van Die Hard, Die Hard 2 en Predator heeft Fox nu ook Speed de “Special Edition”-behandeling gegeven. De resulterende DVD-set, bestaande uit twee schijfjes, zal hieronder besproken worden.

Jaar: 1994
Speelduur: 111 min
Verpakking: Duo Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • DTS 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Noors, Turks, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626011804

• Muziekvideo
  • Audiocommentaar (2x)
  • Action Sequences (15 min.)
  • Multi-stream Storyboards (11 min.)
  • Multi-angle Stunts (11 min.)
  • Inside Speed (21 min.)
  • Interview Archive (30 min.)
  • Extended Scenes (11 min.)
  • Image Gallery
  • Trailer & TV-spots
  • Making Of (23 min.)

Het beeld van Speed staat anamorf op de DVD. Daarbij heeft het de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1 behouden, zodat compositie en camerawerk prima tot hun recht komen. De kwaliteit van het beeld is uitstekend, en vergeleken met de standaard versie zeker een verbetering. Om te beginnen heeft de transfer een prima natuurlijk scherpte, waarbij vrijwel geen edge enhancement gebruikt is. De kleurverzadiging is perfect, met natuurgetrouwe huidtinten en mooi volle kleuren. Verder is de gebruikte print erg schoon en zijn er geen compressiefoutjes te bespeuren. Wel duiken er zo nu en dan wat aliasing-artefacten op, maar dit verschijnsel blijft gelukkig ruim binnen de perken. Ook ondertiteling, laagwisseling (na ongeveer 76 minuten) en de indeling van de film (32 tracks) geven totaal geen reden tot klagen.

Wat heeft de Special Edition van Speed ons op audiogebied te bieden? Allereerst een Dolby Digital 5.1-spoor (384kbit/s). Deze heeft een uitstekende dynamiek en een goede spreiding van het geluid. Vooraan in het geluidsbeeld zorgen de luidsprekers voor een breed stereobeeld met goed verstaanbare dialogen, terwijl de achterspeakers het geheel agressief aanvullen met muziek en effecten (in split-surround). Ook het bij de oude uitgave ontbrekende LFE-kanaal is in het nieuwe audiospoor vertegenwoordigd, zij het in vrij beperkte mate. Ook zonder de hulp van de subwoofer bevat het geluid echter voldoende laag, zodat men enkel en alleen bij een handvol gigantische explosies een gebrek aan voelbare bas bemerkt. Tenslotte een speciale vermelding voor de opzwepende muziek van Marc Mancina (Twister, Con Air). Met zijn uiterst herkenbare Speed-theme, die met een uitstekende helderheid uit de luidsprekers komt, weet Mancina namelijk op prima wijze de spanning te verhogen.

Naast het Dolby Digital-geluid heeft men ook een DTS-audiospoor (754kbit/s) toegevoegd. Vergeleken met het Dolby Digital-spoor klinkt het DTS-geluid ietsje helderder en is het geluidsbeeld meer open. Bovendien heeft de DTS-track een ietwat betere weergave van de hoge tonen. De DD-track lijkt daarentegen iets meer laag te bevatten, al klinkt dit minder strak dan bij het DTS-spoor. Er is dus een lichte voorkeur voor het DTS-geluid, al is dit deels afhankelijk van persoonlijke smaak.

De “Special Edition”-DVD’s van Fox staan berucht om hun grote aantallen extra’s. Speed is hierop geen uitzondering. De twee DVD’s die de SE rijk is staan namelijk propvol interessante extra’s. Tenzij anders vermeld hebben deze een verhouding van 1.33:1, Dolby Digital 2.0-geluid en zijn ze Nederlands ondertiteld.

Disc 1:

De extra’s op het eerste schijfje bestaan uit een tweetal audiocommentaren, die (zoals gebruikelijk bij Fox) niet Nederlands ondertiteld zijn.

De eerste gesproken toelichting is van regisseur Jan de Bont. Zijn commentaar is rustig en goed voorbereid, en als gevolg erg informatief. De regisseur vertelt onder meer over cast en crew, de aanpassingen in het script en de special effects en schuwt daarbij ook technische details niet. Aan het eind spreekt de Bont over de nasleep van de terroristische aanslag op 11 september en de gevolgen voor de filmindustrie. Een interessante, maar tamelijk droge commentaartrack.

Minder droog is het tweede commentaarspoor, waarop we scriptschrijver Graham Yost en producer Mark Gordon horen. Beide heren praten vol enthousiasme en geven commentaar dat even informatief als vermakelijk is. Daarbij komen onder andere script en cast veelvuldig aan bod, maar zijn de heren ook eerlijk genoeg om de onvolkomendheden in het verhaal toe te geven. Ook hier komt men even over de aanslag van september te spreken. Ondanks het hectische karakter (men springt van de hak op de tak) een erg onderhoudend commentaarspoor.

Disc 2:

Het tweede schijfje is onderverdeeld in zes subsecties. Achtereenvolgens zijn dit:

1. Action: Sequences

In dit menu ligt de nadruk zoals verwacht op de in Speed ruimschoots aanwezige actie. Als eerste vindt men een tweetal documentaries over enkele van de grootste actiescènes uit de film, namelijk de “Bus Jump” (9 min.) en de “Metrorail Crash” (6 min.). Beiden geven een prima uitleg over de realisatie van deze scènes.

Vervolgens kunnen van vier scènes de zogenaamde “Multi-stream Storyboards” bekeken worden. De term “multi-stream” in de naam betekent niets meer dan dat men met behulp van de angle-toets op de afstandsbediening kan schakelen tussen optie 1 (storyboard) en optie 2 (vergelijking tussen storyboard en uiteindelijke shot). Een van de vier scènes, de ‘Baker Sequence’, bleef vanwege financiële beperkingen ongefilmd. Bij de storyboards van dit laatste fragment is commentaar van Jan de Bont in te schakelen.

Tenslotte zijn er vier “Multi-angle Stunts” te bekijken. Bij deze fragmenten van enkele grote stunts uit de film kan men met de angle-toets schakelen tussen veel verschillende camerastandpunten (maar liefst acht in de meeste gevallen).

2. Inside: Speed

De extra’s in dit menu geven een uitgebreide blik op allerlei aspecten van de productie. Om te beginnen kan men een aantal featurettes bekijken, waarin de opnames op locatie (7 min.), de stunts (12 min.) en de visuele effecten (9 min.) aan bod komen.

Daarnaast is onder “Original Screenplay” het complete (Engelstalige) script te vinden, verdeeld over vele schermen met tekst, en kan men onder “Production Design” uitgebreide aantekeningen over het ontwerp van diverse sets lezen (inclusief ontwerpschetsen).

3. Interview: Archive

Zoals verwacht vinden we hier een aantal interviews met cast en regisseur, in dit geval Keanu Reeves (6 min.), Sandra Bullock (9 min.), Jeff Daniels (7 min.), Dennis Hopper (5 min.) en Jan de Bont (4 min.). Helaas hebben de geïnterviewden niet altijd even veel boeiends te vertellen (zo sommen de meeste acteurs bijvoorbeeld nogmaals het hele verhaal van de film op). Het lijkt er op dat dit de ongeknipte versies van de in de promotionele Making-Of verwerkte interviews zijn.

4. Extended: Scenes

Zoals de naam al doet vermoeden zijn hier de uitgebreide versies van bepaalde scènes te bekijken (in een niet anamorfe 2.35:1-verhouding met DD 2.0-geluid). In dit geval gaat het om vijf stuks (met een totale duur van circa 11 minuten), waarbij men vooraf een korte tekstuele uitleg krijgt over het verschil met de uiteindelijk in de film gebruikte scène.

5. Image: Gallery

Deze optie herbergt een zeer uitgebreide fotogalerij. De foto’s zijn gerangschikt in maar liefst 18 categorieën, die in de meeste gevallen vele tientallen foto’s bevatten.

6. Pro: Motion

Geïnteresseerden vinden in dit laatste menu een verzameling van promotiemateriaal, te beginnen bij een trailer (2.35:1 anamorf, DD 2.0) en elf TV-spots. Zowel trailer als spots zijn niet Nederlands ondertiteld.

Vervolgens kan men “The Making of Speed” bekijken, waarbij Dennis Hopper als gastheer optreedt. Het feit dat deze in het promotie-menu geplaatst is spreekt echter boekdelen. Het is dan ook niet zozeer een Making Of, maar meer een 23 minuten durend reclamefilmpje om mensen aan te zetten tot het bekijken van de film. De term “nietszeggend” is hier meer dan toepasselijk.

Ook Billy Idol’s videoclip van het nummer “Speed”, dat te horen is tijdens de aftiteling van de film, wordt tot het promotiemateriaal gerekend.

De “Press Kit” vormt met zijn negentien pagina’s lovende woorden over productie, cast en crew de afsluiter van het reclamemateriaal.

Overigens bevat de tweede DVD een Easter Egg over de aangepaste vliegtuig-versie van de film. Hoe deze verborgen extra te vinden is staat uiteraard vermeld op de Easter Egg-pagina van DVD.nl.

Jan de Bont’s spectaculaire, maar bij vlagen ongeloofwaardige Speed staat te boek als een topper in zijn genre. Houd je van dit soort popcorn-films, dan is Speed dus verplichte kost. Maar hoe is de kwaliteit van de Special Edition? Hier kunnen we kort over zijn. Fox heeft namelijk, zoals we dat inmiddels van ze gewend zijn, een uitstekende SE afgeleverd, die op alle gebieden uitmuntend weet te presteren. Uitstekend beeld en geluid en een hoeveelheid extra’s waar je U tegen zegt resulteren in een DVD-set die het volle recht heeft op het predikaat “Topper”. Een verplichte aanschaf voor iedere actieliefhebber!