Beguiled, The

30-01-2018

6

Beguiled, The (Blu-ray)

Tijdens het zoeken naar paddenstoelen vindt de jonge Amy (Onna Laurence) de gewonde Yankee-korporaal John McBurney (Colin Farrell) bij een boom. Amy neemt de soldaat mee naar een klein meisjesinternaat, dat gevestigd is in een groot landhuis in Virginia. Miss Martha (Nicole Kidman) zwaait hier de scepter. De gewonde soldaat wordt verzorgd, maar zodra deze vijandelijke soldaat genezen is zal hij moeten vertrekken. Tijdens het helingproces voelen alle meisjes en jonge vrouwen zich wel aangetrokken tot deze knappe en toch ook wel vriendelijke man. Vooral Edwina (Kirsten Dunst) is helemaal weg van John en ook hij is wel gecharmeerd van deze jonge vrouw. Het liefst zou ze met hem vertrekken, ver weg van deze plek. Ondanks dat John steeds meer aan het genezen is worden er telkens redenen bedacht waarom hij nog niet kan vertrekken.

Het boek The Painted Devil is twee keer verfilmd onder de naam The Beguiled. De eerste keer was door berucht regisseur Don Siegel (Dirty Harry, Invasion of the Body Snatchers) met Clint Eastwood als John McBurny in 1971. Een intense thriller vol lust en geweld, die duidelijk de grens van moraliteit opzoekt. Zesenveertig jaar later komt schrijver/regisseur Sofia Coppola (Lost in Translation, The Virgin Suicides) met haar eigen versie. Kort gezegd is haar film prachtig om naar te kijken, maar is er een compleet gebrek aan emotie of spanning.
Het verhaal van The Beguiled is zeer simpel; een militair houdt zich schuil in een woning met enkel vrouwen die hij manipuleert om zo lang mogelijk te mogen blijven. De kracht ervan ligt in de personages, hun keuzes en de ontwikkelingen die ze doorgaan. Terwijl The Beguiled vol zit met steracteurs, heeft geen van hen een echt karakter, gaan ze vrijwel geen ontwikkelingen door en komen ze eerlijk gezegd allemaal – buiten Colin Farrell in een paar scènes – erg monotoon over. De film voelt aan als een verfilmd toneelstuk zonder duidelijke focus. Het tempo van The Beguiled is extreem laag. Dit is niet erg wanneer er de tijd genomen wordt om personages uit te diepen of om spanning op te bouwen, maar in het geval van deze film mondt het helaas uit in vooral saaie momenten. Veel scènes dienen geen enkel nut en kunnen met gemak voor elkaar worden ingewisseld, hierbuiten wordt er bij niemand duidelijk gemaakt wat de motivatie voor diens handelen is. Wanneer Sofia Coppola rond het einde van The Beguiled alsnog tracht de spanning en sensatie op te schroeven komt alles zeer slordig over, alsof ze te weinig tijd heeft om alles af te handelen. Haastige montage in dit gedeelte zorgt ervoor dat sommige van de duidelijk intens bedoelde scènes enkel op de lachspieren werken. Zoals eerder genoemd oogt The Beguiled prachtig. Het is Coppola gelukt om de Zuiderlijke sfeer tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog neer te zetten. Het camerawerk is voor het grootste deel erg traditioneel, maar effectief. De geluidseffecten zijn hierbuiten noemenswaardig; gedurende de film zijn er zware, diepe knallen te horen, die in intensiteit variëren. Dit zijn de kanonnen die afgaan tijdens nabij uitgevochten veldslagen, die ogenschijnlijk Colin Farrells McBurney er blijvend aan herinneren waarom hij in dit huis moet blijven. Het acteerwerk maakt geen enkele indruk, zelfs niet van Kidman, Farrell, Dunst of Fanning, die alle vier veel meer in hun mars hebben.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 93 min
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
  • DTS 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans

• A Shift in Perspective
  • A Southern Style

Om de sfeer van het Amerikaanse zuiden ten tijde van de burgeroorlog goed weer te geven is The Beguiled nog op 35mm-film opgenomen. Men heeft er voor gekozen om met weinig licht te werken, soms zijn scènes alleen met kaarslicht uitgelicht en dan heeft 35mm-film voordelen ten opzichte van de digitale media. Het beeld van de film, vertoond via het originele 1.66:1 beeldformaat in 1080p-resolutie en omgezet via de MPEG-4 AVC codering, is dan ook vrij donker, maar oogt ook heel natuurlijk. Het is voor de puristen onder ons een genot om naar te kijken, maar de meer verwende filmkijker zal enige moeite hebben met het vrij futloze beeld met een laag contrast en beperkte kleuren. Details blijven over het algemeen vrij goed zichtbaar, maar gaan in donkere scènes soms ten onder in het zwart. Over de gehele film ligt een dunne, vrij donkere waas, die de scherpte enigszins aantast. Het oogt allemaal een beetje ouderwets. Dat is dus een bewuste keuze van de makers, maar als je de trailer van de film bekijkt oogt die toch een stuk frisser dan wat we op deze Blu-ray Disc voorgeschoteld krijgen.

De enige lossless geluidstrack op de Blu-ray Disc van The Beguiled is een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. Het geluid is heel sfeervol opgebouwd, met veel aandacht voor de natuur. Overal hoor je krekels tjirpen of vogels fluiten. Hierbij worden ook de surroundkanalen goed gebruikt, waardoor het heel levendig is. Maar om te zorgen dat het niet te romantisch wordt is er een donkere onderlaag van ver kanongebulder toegevoegd. De dreiging van de oorlog is altijd nabij. In het huis is dialoog de hoofdmoot, aangevuld met sfeervolle geluidseffecten. Dialogen zijn mooi en natuurlijk geplaatst ten opzicht van de rest van het geluid. Verstaanbaarheid is niet altijd even sterk, maar de strekking van het verhaal is altijd duidelijk. Muziek is nauwelijks aanwezig, alleen aan het einde is deze toegevoegd.

De Blu-ray Disc heeft een eenvoudig statisch menu, zonder achtergrondgeluid. Deze Blu-ray Disc heeft twee korte extra's, die in HD-resolutie zijn en voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling.

A Shift in Perspective (7 min)
Een korte voorstelling van de crew en cast, waarbij men vooral heel uitbundig en enthousiast is over elkaar. De titel van het item slaat op de insteek van deze film in vergelijking met de versie uit 1971.

A Southern Style (6 min)
Dit item laat zien hoe men het uiterlijk van de film vorm heeft gegeven. Dat heeft met de locatie te maken, maar ook met kleding en make-up. Ook krijgen we kort te zien hoe de cast zich heeft voorbereid op de film.

Een Yankee-soldaat wordt gewond ondergebracht in een meisjesinternaat, waar hij verzorgd wordt. Hoewel hij als de vijand wordt gezien ziet ook iedere bewoonster hoe bijzonder het is om een knappe man in huis te hebben. The Beguiled is een hervertelling van de film uit 1971 met Clint Eastwood. Regisseur Sofia Coppola focust vooral op de vrouwelijke kant van het verhaal. Het beeld van deze Blu-ray Disc-uitgave oogt heel authentiek, maar vraagt wel om enig inlevingsvermogen. Het geluid is sfeervol en past uitstekend bij de film. Als bonus zijn twee korte extra's toegevoegd.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.