American Made

31-01-2018

8

American Made (Blu-ray)

Barry Seal (Tom Cruise) is een jonge, enthousiaste piloot die nogal onder de indruk is van zichzelf. Hij vindt het leuk om tijdens vluchten de clown uit te hangen en de passagiers voor de gek te houden. Op een dag wordt hij benaderd door de CIA om spionagevluchten te vliegen. Barry is meteen razend enthousiast en accepteert meteen. Maar voordat hij het allemaal beseft voert hij niet alleen spionagevluchten uit maar verzorgt hij ook drugstransporten voor de vijand en verdient hij er zelf ook ineens een fortuin aan. Zelfs met de hulp van de CIA weet hij de autoriteiten te omzeilen maar is hij wel continue op de vlucht. Als het net steeds meer begint te sluiten en het voor Barry steeds moeilijker wordt om beide kampen tevreden te houden begint hij zich nu echt af te vragen of hij wel de juiste keuzes heeft gemaakt.

Regisseur Doug Liman kennen we van energieke actiefilms zoals The Bourne Identity, Mr. and Mrs. Smith, The Wall en Edge of Tomorrow. De laatste is een eerste samenwerking met Tom Cruise en de samenwerking smaakte naar meer. Niet alleen hebben ze American Made samen gemaakt maar er volgt ook een vervolg op Edge Of Tomorrow. Het verhaal van American Made is gebaseerd op het verhaal van Barry Seal, een bestaand persoon die als TWA-piloot echt voor de CIA heeft gewerkt. De rest van het verhaal in de film is een zeer creatieve invulling van dit uitgangspunt en met vele waarheden is uiteraard wel een loopje genomen om het geheel aan te dikken. En dat is erg goed gelukt want American Made is een erg leuke film om te zien. De actie is vlot, de humor is fris en het is overduidelijk te zien dat elke acteur het erg naar zijn of haar zin heeft. De film wordt echt gemaakt door de aanwezigheid van Tom Cruise, die als antiheld de film Edge of Tomorrow ook al fris deed overkomen (vandaar ook het onverwachte succes, en de aankondiging van het vervolg).
Naast alle lol weten Liman en Cruise ook wat diepgang en ontwikkeling van het personage Barry Seal in te brengen. Tom Cruise blijft natuurlijk altijd een beetje Tom Cruise spelen en als acteur heeft hij niet verschrikkelijk veel emotioneel bereik, maar binnen de setting van de film weten ze het personage Barry Seal toch een karakterontwikkeling te geven. Voorderest is American Made vooral een erg frisse en snelle actiekomedie die zeker zorgt voor een leuke kijkavond.

Genre: Misdaad, Thriller
Speelduur: 115 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS:X
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, Hindi, Italiaans, Noors, Portugees, Spaans, Zweeds, En vele andere
EAN: 5053083135188

• American Storytellers
  • Cruise & Liman: A Conversation
  • In the Wings
  • Shooting American Made
  • Flying High
  • The Real Barry Seal

American Made is in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 op Blu-ray Disc gezet. De film zelf is digitaal geschoten en heeft een veelvoud van digitale filters over zich heen gekregen. Het uiterlijk van de film is namelijk overwegend instabiel en de hardheid van het beeld en de verschillende kleuren varieert nogal, in de ene scène zijn de kleuren fris en sprankelend en in de andere scène erg soft en diffuus. Huidtonen zijn soms erg felen de andere keer weer mat. Zwartniveau is over het algemeen in orde. Sommige beelden, zoals in het interieur van het vliegtuig, zijn glimmend en strak, en andere beelden weer wat minder. Alle keuzes zijn allemaal binnen de grenzen zodat ze niet als beeldfouten overkomen en het is overduidelijk te zien dat dit stijlkeuzes zijn geweest van regisseur Liman, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit soms wel eens kan afleiden van het kijkplezier. Wel is het cijfer van deze transfer hoog, want de technische presentatie van de stijlkeuzes van Liman is dik in orde.

American Made heeft op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 7.1-audiotrack meegekregen met een DTS:X-extensie. De audiotrack is zonder deze extensie al van referentiekwaliteit. De film is zelf al snel en fris en de audiotrack ondersteunt dit ten volle. Alle kanalen worden eigenlijk continue aangewend voor muziek, geluidseffecten en alle andere geluiden. Spraak komt netjes uit de center en het laag wordt goed ondersteund door de subwoofer. Spreiding is continue en alle verschillende effecten worden zeer goed verspreid over alle kanalen. Dit is een zeer actieve audiotrack die een geweldige luisterbeurt geeft bij de film. Een absolute aanrader.

American Made heeft een nette selectie aan extra’s meegekregen op Blu-ray Disc. Alles is in 1080p HD en is Nederlands ondertiteld.

Deleted Scenes (10 min)
Een leuke selectie aan verwijderde scènes die overduidelijk om tijdsredenen zijn geknipt. Met optioneel commentaar van regisseur Doug Liman.

American Storytellers (7 min)
Een korte maar interessante featurette met diverse leden van de cast en crew over het maken van de film.

Cruise & Liman: A Conversation (5 min)
Helaas maar een kort dubbelinterview met de hoofdrolspeler en de regisseur over diverse facetten van het maken van de film.

In the Wings (6 min)
Een snelle kijk naar de bijrollen.

Shooting American Made (4 min)
Een featurette over de verschillende locaties waar is gefilmd. Helaas ook maar een korte speelduur.

Flying High (5 min)
Een kijk achter de schermen van de vele vliegscènes in de film, inclusief degenen waarbij Tom Cruise zelf vloog.

The Real Barry Seal (6 min)
Een vluchtige kijk naar het leven van de echte Barry Seal, gegeven via een interview met zijn zoon.

Piloot Barry Seal vliegt van de ene verbazing in de andere als hij tegelijkertijd spionagewerk doet voor de CIA en drugsvluchten voor de vijand, en dit terwijl hij er zelf dik aan verdient en niet wordt vervolgd. Hoe lang gaat dit goed? De Blu-ray Disc van American Made is technisch in dik orde met een goede weergave van de wispelturige beeldkeuzes van Liman, een referentie-audiotrack en een nette, maar helaas qua speelduur korte, selectie aan extra's.