Post, The

01-02-2018

7.5

Post, The (Bioscoop)

Aan het begin van de jaren ’70 is de oorlog in Vietnam nog in volle gang. Regelmatig wordt daar over geschreven in de kranten, ook in de Washington Post. Deze krant is in handen van Katherine Graham (Meryl Streep), ze heeft deze geërfd van haar overleden man. Ze is de enige vrouw in een mannenwereld en iedereen probeert haar van al dan niet gewenst advies te voorzien hoe ze de krant moet runnen. Als hoofdredacteur Ben Bradlee (Tom Hanks) in de New York Times een groot artikel leest over door voormalig president Lyndon B. Johnson achtergehouden informatie over de situatie in Vietnam is Bradlee niet alleen jaloers, maar ook vurig van plan om hier ook over te gaan schrijven. Het zou de Washington Post op de kaart van kranten met allure plaatsen. Hij stuurt zijn redacteuren op pad om de juiste bronnen te vinden voor een spraakmakend artikel. Het Witte Huis is echter woedend op de pers en daagt de New York Times voor het gerecht. Een verbod van publicaties zal ook een verstrekkend gevolg hebben voor de Washington Post. In hoeverre zijn Ben Bradlee en Katherine Graham bereid om hier tegenin te gaan?

Iedereen heeft wel eens van het Watergate-schandaal gehoord. De kranten publiceerden over mogelijke afluisterpraktijken van het Witte Huis bij de Democratische Partij, wat uiteindelijk tot het aftreden van president Nixon leidde. Daarvoor waren er echter al de zogenaamde Pentagon Papers. Daniel Ellsberg, een defensieanalist van het Amerikaanse leger, ontdekte dat de regering Johnson bewust informatie achterhield voor de bevolking en het congres en speelde deze informatie door naar de New York Times. De publicaties van de krant werden door het Witte Huis sterk veroordeeld en gezien als landverraad. Steven Spielberg maakte over dit gebeuren de film The Post, genomineerd voor een Oscar voor Beste Film. Hij kreeg het voor elkaar om de film in negen maanden af te maken, van script tot première. Dat is heel kort voor een (Amerikaanse) film, maar Spielberg vond het noodzakelijk dat de film er nu zou komen. The Post gaat in eerste instantie over de krant The Washington Post, terwijl eigenlijk The New York Times met het eerste verhaal rond de Pentagon Papers naar buiten kwam. De diepere onderlaag van de film gaat over iets waar veel mensen zich op dit moment zorgen over maken; de huidige Amerikaanse regering ontkent ook regelmatig de waarheid, net als ten tijde van Nixon en Johnson. Dit maakt het thema van The Post zowel actueel als urgent.
Ondanks het intrigerende - en actuele - onderwerp is The Post niet heel erg opzienbarend. Het is een goede film waarin ook goed geacteerd wordt, maar van Spielberg mag je meer dan gemiddeld verwachten. Meryl Streep kreeg met deze rol haar 21ste Oscarnominatie, toch hebben we haar meer indrukwekkende rollen zien vervullen. Datzelfde geldt voor Tom Hanks, als hoofdredacteur Bradlee, maar hij kwam niet verder dan een Golden Globe-nominatie. Dat Amerikanen The Post wel zo goed vinden valt op zich te begrijpen. Spielberg gaat in tegen het establishment van de huidige president, iets waar Hollywood graag tegenaan schopt. De keuzes voor de Golden Globe- en Oscarnominaties moet je dan ook meer als een emotionele dan als een kwalitatieve keuze zien. The Post is zeker geen slechte film en vooral het tweede deel is onderhoudend, maar voor Spielberg-begrippen is het  redelijk ‘gewoontjes’. Als je het vergelijkt met films als All the President’s Men, Spotlight en iets mindere mate met The Pelican Brief bijvoorbeeld, dan voegt deze film daar weinig aan toe. Het mist de emotionele punch die de andere films wel hebben. Waarmee niet gezegd is dat de film niet gemaakt had hoeven worden. Want het laat wel zien dat ook een overheid z’n eigen agenda heeft en dat de politieke spelletjes over de ruggen van heel veel gewone mensen gespeeld worden.

Speelduur: 116 min
Uitgever: Entertainment One

De krant The New York Times publiceert geheime documenten waarin aangetoond wordt dat president Lyndon B. Johnson bewust informatie achterhoudt over de situatie in Vietnam. The Washington Post springt ook op de wagen en gaat op onderzoek naar de achtergronden van dit alles. Het Witte Huis is woedend en vraagt voor de rechter voor een publicatierapport. The Post is de nieuwe film van Steven Spielberg, die vanuit het oogpunt van The Washington Post het verhaal achter deze bewuste Pentagon Papers uiteen vouwt. De film is redelijk onderhoudend, maar voor Spielberg-begrippen best wel gewoontjes. Wie echter meer wil weten hoe dat nu precies zit met die Pentagon Papers geeft deze film wel voldoende inzicht, al is het maar vanuit één kant.