Wind River

05-02-2018

8.6

Wind River (Blu-ray)

Cory Lambert (Jeremy Renner) werkt voor de boswachterij in een zeer afgelegen gebied in de Verenigde Staten. Het gebied is tevens een indianenreservaat. Het is er eigenlijk altijd stervenskoud, ongeacht de tijd van het jaar. Cory kent het land als zijn broekzak en zijn dagen bestaan eigenlijk vooral uit het jagen op wilde dieren, die de schapen of andere dieren van lokale bewoners aanvallen. Dit routinematige leventje wordt ruw doorbroken wanneer hij op een dag een lijk vindt van een jongedame. Het betreft de dochter van een vriend van hem uit de buurt. Alles wijst erop dat ze door geweld om het leven is gekomen. Het roept bij Cory bovendien een trauma uit het verleden weer helemaal op. De lokale politie is niet goed genoeg uitgerust om deze zaak op te pakken, dus verschijnt er hulp ten tonele in de vorm van de lieftallige FBI-agente Jane Banner (Elisabeth Olsen). Ze is totaal niet toegerust op de barre omstandigheden ter plaatse, maar past zich al snel aan. Gaandeweg worden Jane en Cory een hecht team in hun vastberadenheid om de daders op te sporen en te laten boeten. Wat ze nog niet weten is dat ze daarbij hun eigen leven in gevaar brengen.

Wind River is zo’n film die je heel gemakkelijk mis kunt lopen. Er is nauwelijks promotie voor gemaakt en je had je best moeten doen om deze productie in de bioscoop te zien, gezien het beperkte draaischema. Het wrange is dat deze film het juist verdient om door zoveel mogelijk mensen gezien te worden. Nu heb je de kans op blu-ray. Wind River is in alles een klassieke thriller en het zal daarmee weinig gebaande paden doorbreken. Maar het komt door de kracht van de uitvoering dat Wind River een sterke film is geworden. Allereerst is er de eigenlijke hoofdrolspeler, de besneeuwde omgeving. Het is goed zichtbaar dat er heel veel op locatie is gefilmd, al zullen we omstandigheden niet altijd even gemakkelijk zijn geweest. Dit doet echter wonderen voor de sfeer. De omgeving maakt als het ware de film al. Daarnaast zijn Renner en Olsen uitstekend in hun rollen en ook hun chemie samen is geloofwaardig. Daarbij zijn ook de bijrollen stuk voor stuk goed ingevuld. Er is een uitstekende balans gevonden tussen scènes die in het teken staan van karakterontwikkeling en anderen die bedoeld zijn om het verhaal voort te drijven naar het onvermijdelijke eindpunt. Wat Wind River echter kenmerkt is dat in het strakke scenario geen enkele scène overbodig is. Dit maakt dat het begin tot eind boeiend is om naar te kijken. Niets is zo goed voor een film als een regisseur die in de montagekamer de delete knop weet te vinden en deze ook durft te gebruiken. Tenslotte blinkt Wind River ook uit in de spanning en actie, op die momenten dat dit speelt. De actiescènes zijn schaars, maar komen keihard bij je binnen. Wind River is een vrij rechtlijnige productie en pretendeert ook niet origineel te willen zijn. De kwaliteit van de uitvoering is echter op alle fronten zo goed gedaan dat het de film zeer de moeite waard maakt.

Genre: Drama, Misdaad, Mysterie
Speelduur: 107 min
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461875310

De Blu-ray Disc-uitgave van Wind River  heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaagse disk.

Tijdens de hele film is er sprake van veel detaillering zowel dichtbij als ver weg. Je krijg hiermee een heel goed beeld van de besneeuwde landschappen. Maar ook de gezichten krijg je in alle detail te zien. Het kleurenpalet is noodgedwongen wat monotoon, doordat vooral de witte landschappen de boventoon voeren. Deze kleuren worden echter accuraat weergegeven en bovendien met een goed contrast. Binnen bij beperkte verlichting had er soms iets meer schaduwdetail mogen zijn, maar dit is echt een kleinigheid op het geheel. Deze transfer mag er zeker zijn en ondersteunt de film prima.

Wind River wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (48kHz/16-bit) in de originele Engelse taal. Er is voldoende surroundactiviviteit. De besneeuwde omgevingen, met alle natuurlijke verschijnselen van dien, staan hier garant voor. Dit komt met veel detail tot leven. Maar ook kleinere dialoogscènes komen goed tot hun recht. Er is een prima dynamiek en altijd voldoende detail in het geluid. Tijdens vuurgevechten en dergelijke is het geluid bovendien krachtig, zonder dat het wordt overdreven. Een uitstekende audiopresentatie.

Er is geen menu en er zijn ook geen extra’s. Op de Amerikaanse uitgave zijn overigens ook maar beperkt extra’s te vinden (verwijderde scènes en een korte making of).

Cory is boswachter in een zeer afgelegen en besneeuwd gebied in de Verenigde Staten. Zijn routinematige leventje wordt ruw onderbroken wanneer hij het lijk vindt van een jongedame. Samen met de ingevlogen FBI-agente Jane gaat hij op zoek naar de dader. Maar dit is niet zonder gevaar… Wind River is een vrij rechtlijnige productie en pretendeert ook niet origineel te willen zijn. De kwaliteit van de uitvoering is echter op alle fronten zo goed gedaan dat het de film zeer de moeite waard maakt. De BD-uitgave is technisch goed verzorgd met een prima beeld- en geluidskwaliteit. We moeten het alleen wel doen zonder extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door The Searchers.