Animal Kingdom (TV-serie)

26-02-2018

7

Animal Kingdom (TV-serie) (DVD)

Als de moeder van Josh ‘J’ Cody (Finn Cole) overlijdt aan een overdosis heroïne wordt hij opgenomen in de familie van oma Janine (Ellen Barkin), ook wel ‘Smurf’ genoemd, en haar zonen Baz (Scott Speedman), Craig (Ben Robson) en Deran (Jake Weary). Smurf voert niet alleen de leiding over de familie, maar ook hun criminele bezigheden. De Codys deinzen niet terug voor een overval hier of een inbraak daar. In de vrije tijd gaat er bij deze en gene nog wel eens wat drugs door de neus en keel. Na zes jaar keert de vierde zoon, Pope (Shawn Hatosy), thuis uit de gevangenis. Hij wil zich graag weer direct mengen in klussen van zijn broers, maar wordt dringend verzocht zich nog even gedeisd te houden. Smurf wil Josh graag zo veel mogelijk buiten de criminele activiteiten houden, maar dat is zo goed als onmogelijk en langzaamaan krijgt Josh allerlei kleine taken opgelegd. Dit alles om in de grootste hobby van de familie te voorzien: geld.

In 2010 maakte de Australische regisseur David Michôd de film Animal Kingdom, gebaseerd op het criminele milieu van Melbourne uit de jaren tachtig. Samen met producent Jonathan Lisco is hij ook verantwoordelijk voor de Amerikaanse remake als televisieserie. Hoewel, een echte remake kun je het niet noemen. De setting is gelijk aan de film: de criminele familie Cody, waar (o)ma Smurf de scepter zwaait en die de tiener Josh ‘J’ opneemt na het overlijden van zijn moeder. Ook de karakters komen redelijk overeen. De wat schuchtere Josh wordt gespeeld door Finn Cole (Peaky Blinders). Heel spannend is dit karakter niet en waar je in de film nog betrokken bent bij hem blijft hij de serie wat afstandelijk. Het is mooi om Ellen Barkin na jaren weer eens in een interessante rol te zien. Zij is de Godmother van de familie. Er gebeurt niets zonder dat zij er van weet en zij beslist over het geld. En daarbij blijft ze altijd even kalm en soms ijzig koud. Haar zonen zijn een stuk temperamentvoller. Dat wil niet zeggen dat ze ook sympathiek zijn. Integendeel, eigenlijk zijn ze allemaal stuk voor stuk heel vervelend. De oudste zoon Baz probeert nog z’n best te doen om de lieve vrede te bewaren, maar ook hij heeft z’n nare trekjes. De bijrollen zijn een stuk prettiger om naar te kijken, met schoondochter Catherine en Nicky, het vriendinnetje van Josh, in het bijzonder. Zij zijn echter niet meer dan zijlijntjes in het verhaal. Het gaat vooral om het reilen en zeilen van de familie tijdens hun criminele activiteiten. Dom zijn ze niet, want ze proberen de risico’s tot het minimum te beperken. Als er gevaar dreigt houden ze zich gedeisd en houden ze liever een feestje aan het zwembad. Het verhaal is soms voorspelbaar, maar heeft ook z’n bijzondere momenten. Er is genoeg tijd om de karakters uit te diepen, maar daar wordt niet altijd even goed gebruik van gemaakt. Als kijker krijg je niet altijd de bevestiging die je zoekt en blijft er nogal wat in de lucht hangen. Op zich heeft het eerste seizoen van Animal Kingdom een redelijk afgerond verhaal, maar er blijven nog genoeg open eindjes over om een tweede seizoen te rechtvaardigen. Dat is er in 2017 dan ook gekomen en voor dit jaar is al een derde seizoen aangekondigd. De fans hoeven zich voorlopig in ieder geval nog niet te vervelen. Maar heel veel indruk maakt deze serie nu ook weer niet.

Genre: Misdaad, TV
Jaar: 2016
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888227497

• Inside Animal Kingdom
  • Animal Kingdom Stunts
  • Meet the Codys
  • Getting into Character
  • Setting the Stage
  • Family Comes First

De beeldkwaliteit van het eerste seizoen van Animal Kingdom is goed, maar zeker niet briljant. Het wordt getoond via een voor televisieseries gebruikelijke anamorfe 1.78:1 beeldformaat. De algemene indruk is heel naturel, waarbij het gebruik van licht heel natuurlijk overkomt. Geen poespas, geen bijzondere dingen, gewoon degelijk. Maar daardoor misschien ook wel saai. Scherpte en contrast zijn van een gemiddeld niveau en nooit echt heel goed. De bitrate is met een gemiddelde van ongeveer 4Mb/s niet erg hoog, maar dat zorgt niet voor veel compressiefouten. Het maakt het beeld er ook niet beter op. Er is continu sprake van lichte beeldruis. De kleuren tonen fris en helder, afgezien van de wat smoezelige scènes, zoals in de garage van de Cody’s of in de schemering.

De belangrijkste geluidstrack op de DVD-uitgave van Animal Kingdom – Seizoen 1 is een Engelstalige Dolby Digital 5.1 (384kb/s) track. Dialogen krijgen in alles de prioriteit en daardoor is de verstaanbaarheid heel goed. Het geluid richt zich heel erg op de voorste kanalen, het geluidsniveau van de surroundkanalen is heel laag. Op een enkele uitzondering na is het geluid vrij vlak, maar soms zijn er wat uitschieters, zoals op de motorfiets of tijdens een van de spaarzame schietincidenten. Als er muziek wordt gedraaid – tijdens het surfen bijvoorbeeld – is en staat deze snoeihard. Het LFE-kanaal blijft over het algemeen buiten werking. Een prima geluidstrack voor een televisieserie als Animal Kingdom, maar tot grote hoogten stijgt ze nergens.

De 9 afleveringen van Animal Kingdom – Seizoen 1 zijn verdeeld over drie schijfjes, die allemaal een heel eenvoudig statisch menu hebben. De extra’s zijn voornamelijk te vinden op het derde schijfje en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Deleted Scenes (29 min)
Verdeeld over de drie discs zijn in totaal van acht afleveringen (alleen van aflevering acht en negen zijn geen scènes te zien) een of meerdere verwijderde scènes te zien. De meeste komen uit de eerste twee afleveringen.

Disc 3

Inside Animal Kingdom (2 min)
Een kort overzicht van waar de serie Animal Kingdom over gaat.

Animal Kingdom Stunts (2 min)
Stuntcoördinator Charlie Croughwell gaat in op de diverse stunts in de serie. Motorrijden, surfen tot van een dak af springen, Charlie begeleidt het allemaal. De meeste stunts worden door de acteurs zelf gedaan en hebben daar een training voor gehad.

Meet the Codys (2 min)
Een korte analyse van de karakters van de familie Cody, met de meeste aandacht voor Smurf.

Getting into Character (2 min)
Elk karakter van de serie heeft z’n eigen kenmerken, wat kan zitten in tattoos, gedrag of bijvoorbeeld kleding.

Setting the Stage (2 min)
In iets meer dan twee minuten wordt uitgelegd door ontwerper Nina Ruscio hoe het huis van de Cody’s tot stand is gekomen.

Family Comes First (14 min)
Een analyse van producenten John Wells en Jonathan Lisco van de familie Cody. Zij leggen uit wat voor karakters het zijn en hoe de verhoudingen binnen de familie liggen. Aan het einde geeft men ook al aan wat er in het 2e seizoen kan, let wel; kan, gaan gebeuren.

Josh ‘J’ Cody wordt na de dood van zijn moeder opgevangen door zijn oma Smurf en diens zoons. Langzaam wordt ‘J’ meegezogen in de criminele wereld van de familie. Het eerste seizoen van Animal Kingdom, dat geïnspireerd is op de gelijknamige Australische speelfilm uit 2010, heeft een trage karakteropbouw en wordt zelden anders dan ruziënde broers en hun criminele zaakjes. De DVD-uitgave heeft een redelijke, maar geen uitzonderlijke goede beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s lijken heel wat, maar de items zijn over het algemeen te kort om enige inhoud te bieden. Alleen de laatste extra is enigszins de moeite waard.