Blade Runner 2049 (US3D & UHD)

25-02-2018

7.5

Blade Runner 2049 (US3D & UHD) (Blu-ray)

In het jaar 2049 zijn bijna alle replica’s van mensen, Replicants genoemd, uitgeroeid. De Tyrell-organisatie is na een grote wereldramp die grote hongersnood tot gevolgen had overgenomen door Niander Walllace (Jared Leto) die kunstmatig voedsel heeft uitgevonden en zo de mensheid heeft gered. Ook heeft hij een nieuwe generatie Replicants tot ‘leven’ geroepen en wil hij van de oude generatie af. Daarom zijn er nog steeds Blade Runners in dienst en hebben agenten zoals K (Ryan Gosling) nog altijd werk. Tijdens een laatste klus doet K een ontdekking die hem niet alleen laat twijfelen over zijn eigen afkomst maar hem ook verbindt met de levensloop van Deckard (Harrison Ford). De vraag is alleen nu: waar is Deckard? En kan hij de antwoorden geven waar K naar op zoek is?

Een vervolg maken op een willekeurige grote sci-fi-klassieker is eigenlijk al vloeken in de kerk. Toen het nieuws kwam dat er een vervolg werd gemaakt op Blade Runner waren zowel vriend en vijand zeer verbaasd. Niet alleen vanwege het maken van de film zelf, maar ook omdat Ridley Scott, de regisseur van de originele film, aan het roer zou gaan staan. Deze twijfel kwam voornamelijk omdat Scott met Alien Covenant geen echt hoge ogen gooide en voor velen totaal niet het niveau haalde van Alien, of zelfs van Prometheus. Toen kwam het nieuws dat Denis Villeneuve de regie op zich zou nemen en toen werden de reacties ineens een stuk positiever. Villeneuve, regisseur van films als Incendies, Enemy, Prisoners, Sicario en als laatste Arrivalheeft een unieke stijl bij het vertellen van een verhaal en weet heel goed een indringende sfeer te creëren in zijn films. Daarnaast kwam ook het nieuws dat zeer vermaard cinematograaf Roger Deakins ging meewerken aan de film en toen was de hype wel een beetje compleet. De vraag is nu: was dit terecht? Het antwoord: jazeker! Blade Runner 2049 weet op een zeer originele manier het universum van de eerste film niet alleen eer aan te doen, maar verder ook te onderzoeken. De vraag bij de karakters, ‘ben ik een Replicant?’, wordt in deze film nog eens opnieuw gesteld, en wel op zo'n manier dat de kijker wordt meegezogen in deze fundamentele levensvraag en de mogelijke twijfel omtrent die vraag. Daarnaast wordt het de wereld van Blade Runner ook verder verdiept. Niet alleen vernemen we als kijker wat er in die wereld is gebeurd sinds de eerste film (ook deels via, apart gefilmde, Prologues die bijgevoegd zijn als extra) maar krijgen we ook een bredere kijk buiten het centrum van de stad en in de sloppenwijken waar eerder alleen maar naar werd gerefereerd. Leuk detail is dat in die scènes in Blade Runner 2049 een knipoog wordt gegeven aan de film Soldier (met Kurt Russel in de hoofdrol en geschreven door schrijver David Webb Peoples, die ook aan Blade Runner heeft gewerkt) die door fans wordt gezien als onofficiele 'sidequel' op de eerste film. Deze knipoog in Blade Runner 2049 is de aanwezigheid van de zogenaamde zwevende vuilniswagens die hun vuil storten in de sloppenwijken. Deze waren ook te zien in Soldier.
Ook het verhaal van Deckard en Rachel krijgt een vervolg. Niet alleen weet je als kijker wat er is gebeurd na het einde van de eerste film, maar ook wordt dit verhaal verweven in het aanwezige verhaal van dit vervolg. Ryan Gosling (voor Villeneuve de enige keuze voor K) geeft weer eens een geweldige ingetogen, maar zichtbaar kwetsbare en verwarde vertolking van de eenzame agent, die ook nog eens een onbereikbare liefde heeft. Harrison Ford heeft helaas wat weinig screentime, maar als hij in beeld is, en dan vooral de scènes met Gosling, zijn een waar genot om naar te kijken. Dit komt mede omdat Villeneuve het script de tijd geeft om te ademen. Veel dialoogscènes krijgen wat meer tijd en zo word je als kijker nog meer betrokken bij het verhaal. De film duurt lang, maar voelt op geen moment traag aan. Er zit zelfs een vleugje onderkoelde humor in wat erg goed werkt als kleine relativering. Als kijker krijg je alle tijd en de ruimte om je in de wereld van Blade Runner te vertoeven. En dat is een welkome verademing met alle films waarbij de speelduur voorbij flitst en je nauwelijks hebt kunnen beseffen wat je nu gezien hebt. Ook de cinematografie van Blade Runner 2049 is een waar lust voor het oog. De opzet van de shots, de belichting, het productie-ontwerp, alles is van de hoogste kwaliteit. Zeer terecht dat Deakins voor deze film een BAFTA heeft gewonnen, en wellicht volgt er bij de komende Oscars nog meer waardering voor deze prachtige prestatie. Blade Runner 2049 is het beste vervolg op de eerste film die je als fan had kunnen wensen. De film doet niet alleen eer aan het origineel, maar weet de wereld van Blade Runner ook nog eens prachtig te verbreden en te verdiepen. Een zeer grote aanrader.

Hieronder bespreken we de US-uitgave van de 3D-Blu-ray Disc. Deze uitgave is regiovrij en dus gewoon afspeelbaar, maar bevat geen Nederlandse ondertiteling (wel Engelse ondertiteling).

Genre: Drama, Mysterie, Science fiction
Speelduur: 164 min
Verpakking: Blu-ray Duo Keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
3D: Ja
Ondertiteling: Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Eigen Collectie
EAN: 888574587239

• Designing the World of Blade Runner 2049
  • To Be Human: Casting Blade Runner 2049
  • Prologues
  • Blade Runner 101

Blade Runner 2049 wordt in de US uitgegeven door Warner in plaats van Sony hier in Europa. De Blu-ray Disc is regiovrij en dus afspeelbaar op elke Blu-ray Disc-speler. De beeldtransfer heeft het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 en heeft een AVC-codering meegekregen. De film heeft een lange speelduur, en door het toevoegen van extra’s op deze Disc kan er wat krapte ontstaan voor het beeld en de bitrate. Gelukkig is hiervan niks te merken want het beeld is werkelijk subliem. Het uiterlijk van de wereld van Blade Runner met alle mooie effecten en productieontwerp komt subliem over op Blu-ray Disc. Scherpte is geweldig, kleuren worden mooi en rustig weergegeven en contrast en zwartniveau zijn dik in orde.

De 3D-versie van Blade Runner 2049 staat op een aparte Blu-ray Disc. De Blu-ray Disc bevat een 3D-menu en verder geen extra’s. De 3D-transfer is een uitwerking van een postconversie en de film is niet persé gefilmd voor 3D. Dat merk je wel, aangezien Deakins al genoeg diepte heeft getracht te stoppen in de aanwezige shots. De 3D-uitwerking is dan ook voornamelijk subtiel en geeft bij een aantal scènes wel een mooie dieptewerking, zoals bij het vallen van sneeuw, de fabriek-scènes en de scènes wanneer bijvoorbeeld een Spinner door de lucht vliegt. Verwacht dan ook geen 3D-uiterlijk zoals bijvoorbeeld Avatar, maar meer een mooie, subtiele aanvulling waarbij je nog meer verdieping krijgt in de wereld van Blade Runner.

De US 2D-Blu-ray Disc van Blade Runner 2049 bevat, in tegensteling tot de versie van Sony, een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack met een Atmos-extensie. Zonder de Atmos-extensie beluisterd te hebben kan al geconcludeerd worden dat dit absoluut een referentie-audiotrack is. De audiotrack is voornamelijk zeer subtiel en weet door continue spreiding altijd wel geluiden af te spelen uit de surround- en backsurroundspeakers. De voornaamste geluiden komen uit de frontspeakers en uit de center en dit klinkt meer dan duidelijk en gedetailleerd. Spraak is helder en de finesses van alle ambiancegeluiden zijn goed hoorbaar. Ook het laag wordt goed vertegenwoordigd via de subwoofer. De audiotrack heeft voornamelijk een rustig uiterlijk maar weet bij drukkere scènes wel bombastischer te klinken. Dit is een geweldige audiotrack die het karakter van de film goed ondersteunt. Deze versie bevat ook nog een Engelstalige DTS-HD MA 5.1-track maar gezien bovenstaande audiotrack is deze een beetje overbodig.

De US 3D-Blu-ray Disc van Blade Runner 2049 bevat, in tegenstelling tot de versie van Sony, een DTS-HD MA 5.1-audiotrack die weinig onderdoet voor de TrueHD 7.1-track. De extra spreiding naar de backsurrounds wordt dit keer gedaan door de reciever en het verschil is praktisch niet hoorbaar. Ook deze audiotrack heeft voldoende levendigheid, spreiding en activiteit als de TrueHD-track. Het is erg prettig om de 3D-versie van de film te kunnen bekijken met een lossless audiotrack.

Warner heeft op de 2D-Blu-ray Disc van Blade Runner 2049 een nog wat uitgebreider pakket aan extra’s meegegeven dan Sony heeft gedaan hier in Europa. Alle extra’s staan op de 2D-disc, zijn in 1080p HD en zijn Engels ondertiteld. De 3D-disc bevat geen extra’s.

Designing the World of Blade Runner 2049 (22 min)
Deze featurette gaat over het ontwerpen van de wereld van Blade Runner. Diverse leden van de cast en crew komen hierbij aan het woord.

To Be Human: Casting Blade Runner 2049 (17 min)
Deze featurette gaat over de casting van Blade Runner 2049 en regisseur Denis Villeneuve geeft een toelichting op bepoaalde keuzes die hij heeft gemaakt.

Prologues (totaal 28 min)
Deze extra bevat drie featurettes en zijn een interessante toevoeging aan het verhaal van de film:
- 2022: Blackout (15 min)
Deze in anime-stijl gefilmde extra geeft het verhaal van de ‘blackout’ zoals naar verwezen in de hoofdfilm.
- 2036: Nexus Dawn (7 min)
Dit onderdeel, geregisseerd door de zoon van Ridley Scott, gaat over de overname van Niandar Wallace (Jared Leto) van de Tyrell-organisatie.
- 2048: Nowhere to Run (6 min)
Ook dit deel is geregisseerd door de zoon van Ridley Scott. Dit deel speelt zich net voor de film af en gaat over Sapper Morton (Dave Bautista)  en zijn vlucht naar de boerderij.

Blade Runner 101 (11 min)
Diverse featurettes die je allemaal achter elkaar kunt kijken. Allen gaan over het maken van de film en gaan o.a. over de oorsprong van de Blade Runners.

In 2049 bestaan er nog steeds Blade Runners en agent K krijgt een zaak op zich die zover gaat dat het hem doet twijfelen aan zijn eigen afkomst en dat hij zelfs de hulp nodig heeft van de al jaren vermiste Deckard. Blade Runner 2049 is het beste vervolg wat men had kunnen wensen met een geweldig verhaal dat niet alleen eer doet aan het origineel maar de wereld en het verhaal ervan ook nog eens verdieping geeft. De US Bluray Disc-uitgave  geeft een referentie 2D-beeldtransfer met een geweldige TrueHD/Atmos-track en een zeer interessante 3D-versie met een solide DTS-HD MA 5.1-audiotrack. Qua extra’s is deze versie ook nog wat interessanter dan de Europese Sony-versie met één featurette extra (de To be Human-featurette). Deze versie is dus op meerdere vlakken een verbetering, zowel qua beeld-en geluidskwaliteit als ook met de extra's.