Cardinal - The Complete First Season

Laurens van der Molen
12-03-2018

9

Cardinal - The Complete First Season (DVD)

John Cardinal (Billy Campbell) is een detective in Canada, die het de laatste tijd erg moeilijk heeft gehad met de zaak van een vermist meisje. Van hogerhand was besloten te stoppen met zoeken, terwijl Cardinal zeker wist dat er iets niet klopte. Nu alsnog het lichaam van het 13-jarige meisje wordt gevonden, wordt Cardinal op de zaak gezet.  Hij krijgt daarbij een nieuwe partner, Lisse Delorme (Karine Vanasse), die eerder bij Financiële criminaliteit heeft gewerkt. De relatie tussen Cardinal en Delorme is erg stroef:  zij lijken elkaar niet 100% te vertrouwen. Cardinal vermoedt dat het om een seriemoordenaar gaat en de tijd dringt om deze te vinden, voordat het te laat is voor het volgende slachtoffer.

Cardinal seizoen 1 bestaat uit zes episodes van rond de 45 minuten en vertelt een doorlopend en afgerond verhaal. Er is duidelijk gekeken naar de geweldige Scandinavische misdaadseries, want Cardinal voelt aan als series als The Bridge en The Killing. Dit is overigens geen negatief punt, want hoewel de serie zeker die sfeer heeft gebruikt, is Cardinal origineel en spannend genoeg om de kijker op het puntje van zijn stoel te houden. Erg interessant aan de serie is, dat je als kijker al vrij vroeg weet wie de moordenaar is en ook het verhaal vanaf die kant ziet. De spanning zit dan ook niet in de vraag ‘wie heeft het gedaan’, maar in het ‘hoe gaat het verder’ en ‘vinden Cardinal en Delorme het op tijd uit’. Naast het hoofdverhaal worden de karakters van Cardinal en Delorme ook erg goed uitgewerkt. Cardinal heeft een erg ingewikkeld privé-leven, met een dochter in een andere stad en zijn vrouw die in een inrichting zit. Delorme heeft het erg moeilijk met de opdracht waarmee ze bij moordzaken is gekomen en haar relatie verloopt ook erg stroef. Billy Campbell (Cardinal) en Karine Vanasse (Delorme) zetten hun rol uitstekend neer en de twee dragen de serie dan ook. De overige cast is ook erg goed en de acteerprestaties halen de kijker dan ook nooit uit het verhaal. De serie is opgenomen in de winter in Canada en dit levert prachtige beelden op. Overal ligt sneeuw en ijs en dit is goed geïntegreerd in het verhaal. De serie Cardinal is gebaseerd op een reeks boeken geschreven door Giles Blunt. Aangezien er nog meer boeken zijn, is er nog genoeg bronmateriaal voor meerdere seizoenen. Seizoen 2 is inmiddels in Canada uitgezonden en seizoen 3 is aangekondigd. Liefhebbers van goede misdaadseries kunnen Cardinal zeker een kans geven. En met slechts zes episodes is de serie spannend van het begin tot het einde.

Genre: Detective, Misdaad
Speelduur: 248 min
Verpakking: Duo Keep Case
Beeldverhouding: 2.00:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045249441

• Inside the Location
  • Adapting Cardinal to the Screen
  • Who is John Cardinal

Het beeld van de DVD-uitgave van Cardinal seizoen 1 wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.00:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is prima. De locaties in Canada waar de serie geschoten is, zijn prachtig en leveren dan ook erg mooie beelden op. De serie is opgenomen in de winter en overal is dan ook sneeuw en ijs, wat de serie ook iets lichter maakt qua kleur. De kleuren zijn mooi vol en het contrast is ook prima. Ook tijdens de donkere scènes blijft alles altijd goed te volgen. Het beeld bevat geen storende fouten. De DVD-uitgave van Cardinal seizoen 1 heeft Nederlandse ondertiteling, die duidelijk in beeld is weergeven.

De DVD-uitgave van Cardinal seizoen 1 bevat zowel een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor als een Dolby Digital 2.0 audiospoor. Voor de recensie is gebruik gemaakt van het 5.1 audiospoor. Dit is van een uitstekende kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan door de daarvoor bestemde speakers en ook de omgevingsgeluiden zijn goed te horen. De dialogen zijn altijd goed te verstaan, ook wanneer er harde omgevingsgeluiden te horen zijn. De subwoofer wordt weinig gebruikt, eigenlijk alleen in scènes waar muziek te horen is. De serie heeft een uitstekende instrumentale soundtrack die aan de sfeer bijdraagt.

De DVD-uitgave van Cardinal seizoen 1 bevat drie korte extra’s. Helaas zijn deze niet ondertiteld. De extra’s zijn te vinden op de tweede disc en zijn vanuit een statisch menu te selecteren.

Inside the Location (3 min.)
De cast en crew vertellen hoe het was om te filmen in Canada in de winter. Hoe koud het was en dat ze op hebben genomen in Sudbury.

Adapting Cardinal tot the Screen (3 min.)
De cast en crew vertellen over hun eerste ervaring met het boek en hoe dit is overgebracht naar de serie.

Who is John Cardinal (3 min.)
De cast vertelt wie John Cardinal is en wat de relatie is tussen het karakter wat ze spelen en Cardinal.

John Cardinal moet samen met zijn nieuwe partner Lisse Delorme een seriemoordenaar vinden voordat het te laat is voor een volgend slachtoffer. De serie Cardinal heeft duidelijk inspiratie opgedaan bij de betere Scandinavische series, maar dit is in dit geval alleen maar goed. Het verhaal is origineel genoeg en de karakters zijn erg interessant en worden goed neergezet door de acteurs. Het feit dat de kijker al vrij snel weet wie de dader is, is ook erg origineel en maakt de serie niet minder spannend. De DVD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, maar helaas slechts drie korte extra’s, die ook nog eens niet ondertiteld zijn. Liefhebbers van goede misdaadseries kunnen Cardinal zeker een kans geven. En met slechts zes episodes is de serie spannend van het begin tot het einde.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.