Mudbound

Emnet Assefa
19-03-2018

8.5
Streaming

Mudbound (Streaming)

Twee jonge veteranen van de Eerste Wereldoorlog, de blanke Jamie McAllan (Garret Hedlund) en zwarte Ronsel Jackson (Jason Mitchell), komen terug in hun dorp Greenville, Mississippi. Ronsel en Jamie krijgen een hechte band door een oorlogservaringen en dat leidt tot een hechte vriendschap, die hun tevens in de meest verschrikkelijke situaties terecht doen komen. Ze raken verwikkeld in raciale kwesties en lopen een trauma op van de oorlog. Voormalig piloot Jamie gaat bij zijn broer Henry (Jason Clarke) en zijn vrouw Laura (Carey Mulligan) met hun twee dochters wonen in een afgelegen boerderij. Ook zijn racistische vader (Jonathan Banks) woont er, samen met blanke boeren en pachterfamilies van bevrijde slaven. Een van die pachters is de familie Jackson, de ouders van Ronsel. Vader Hap (Rob Morgan) en moeder Florence (Mary J. Blige) en zijn broers en zussen. Zij dromen ervan ooit een eigen stuk land te bezitten. Door toedoen van zijn vader, die nooit een voorstander was van de vriendschap tussen hem en Ronsel, maakt Jamie een van de moeilijkste beslissingen die iemand ooit heeft moeten nemen.

Mudbound is een Netflix-original en de vierde speelfilm van regisseuse Dee Rees en haar eerste periode-film. Haar eerder speelfilms zijn Eventual Salvation (2008), Pariah (2011) en Bessie (2015). De rode draad in haar films is dat ze allemaal over de zwarte bevolking van Amerika gaan. Zo ook Mudbound, dat zich afspeelt in de late jaren ’30 van de vorige eeuw in Greeneville, Mississippi. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Hillary Jordan en gaat in op de relatie tussen blanke landeigenaren en vrije zwarte boeren, alsook op de PTSD (Post Traumatisch Stress Syndroom) van WWI-veteranen. Regisseuse Dee Rees gebruikt interessante verhaalstructuren, die de kijker van begin tot eind nieuwsgierig houdt. Het verhaal wordt vanuit verschillende karakters verteld, waardoor vanuit verschillende oogpunten dezelfde situatie voorgelegd worden. Als het verhaal zich verder ontvouwt raakt de kijker naar het einde toe steeds meer betrokken. Zelf een Afro-Amerikaanse, Dee Rees zegt dat de verhaallijnen met de verschillende oogpunten haar interesse wekte voor deze verfilming. Het gaf haar de kans om de geschiedenis vanuit een Afro-Amerikaanse visie te vertellen, in dit geval via de familie Jackson. Ook haar persoonlijke geschiedenis hielp haar in het maken van de film. Haar opa van moeders kant was een veteraan van de Tweede Wereldoorlog en haar opa van vaders kant vocht in de Korea-oorlog. Verhalen van haar oma heeft ze gebruikt in een van de verhaallijnen van de film. Naast de twee hoofdlijnen in de film zijn er nog de belangrijke verhaallijnen over de sterke, maar moeilijke relatie tussen een moeder en haar zoon, een man en vrouw, de leden van een familie en geliefden, die de kijker meer inzicht geven in het verhaal. Op deze manier zorgen de uitstekende acteerprestaties van de gehele cast niet alleen voor geloofwaardigheid, maar wordt het ook heel herkenbaar en inzichtelijk. De drie Oscarnominaties de Mudbound kreeg – Beste Camerawerk, Beste Scenario op bestaand materiaal en Mary J. Blige voor Beste Actrice in een Bijrol – geven dat ook aan.
Naast de verschillende visies van de hoofdpersonen heeft Dee Rees ook historische gebeurtenissen gebruikt om het verhaal extra kracht bij te zetten. De film speelt zich af in het tijdperk waarin de Jim Crow-wetten actief waren. Door deze wetten was rassenscheiding legaal. In Mudbound is deze segregatie van Afro-Amerikanen in openbare voorzieningen en openbaar vervoer, evenals activiteiten van de KKK (inclusief het openlijk lynchen) in de film te zien. Met de recreatie van deze realiteit geeft de film een goed beeld van de periode waarin ze zich afspeelt. In tegenstelling tot veel historische films uit deze periode zijn de Afro-Amerikaanse karakters in Mudbound geen slaven, maar pachters. Dit maakt deze film anders dan de gemiddelde film met de strijdende en lijdende slaven die we meestal te zien krijgen. In dit geval leverden de schrijvers van Mudbound prima werk af door een andere en diverse kijk op het gewone leven van de Afro-Amerikanen. En Dee Rees heeft dat weten om te zetten in een pakkende, intrigerende en sterke film.

Medium: Streaming
Genre: Drama, Historie
Speelduur: 135 min
Uitgever: Netflix

Twee vrienden - de een blank, de ander zwart - komen na de Eerste Wereldoorlog terug in hun dorp, waar segregatie nog volop aanwezig is. Hun vriendschap komt door diverse gebeurtenissen danig onder druk te staan. Dee Rees maakte met Mudbound een sterke film, een Netflix-original, die ingaat op de segregatie van begin vorige eeuw en wat voor problemen dat met zich meebrengt. Gemengde vriendschappen worden nauwelijks of niet geaccepteerd en in tijden waarin de Ku Klux Klan nog volop actief is maakt dat het leven voor sommigen extra zwaar. Mudbound geeft vanuit diverse oogpunten kijk op deze gebeurtenissen, want de film enigszins uniek maakt.