Victoria & Abdul

21-03-2018

7.5

Victoria & Abdul (Blu-ray)

Abdul (Ali Fazal) is maar een eenvoudige ambtenaar in een gevangenis in India. Maar hij krijgt de kans om, samen met Mohammed (Adeel Akhtar), een bijzondere munt te presenteren aan koningin Victoria (Judi Dench) vanwege haar 50-jarig jubileum als vorst. Het tweetal krijgt strenge instructies om zich onderdanig te gedragen, maar op het moment van de overhandiging weet Abdul toch oogcontact te leggen met de koningin. Victoria lijkt dat wel te waarderen en nodigt Adbul uit voor een gesprek. Dit alles zeer tegen de zin van Henry Ponsonby (Tim Pigott-Smith), hoofd van de hofhouding en Bertie (Eddie Izzard), de zoon van de koningin. Victoria gaat echter haar eigen weg en neemt Abdul steeds meer in vertrouwen. Zo ontstaat er een hechte vriendschap tussen de vorst en de eenvoudige bediende, die uitgroeit tot haar leraar en adviseur. Ieder ander probeert die vriendschap op elk mogelijke manier te ondermijnen.

Victoria & Abdul is het onwaarschijnlijke, maar waargebeurde verhaal tussen koningin Victoria van Groot Brittannië en de Indiase moslim Abdul Karim. Met dit verhaal wist gelouterd filmmaker Stephen Frears (The Queen, Philomena) wel raad mee. Hij maakte een film die niet alleen de vriendschap tussen de twee uitersten benoemd, maar – vooral – de weerstand die deze vriendschap opriep bij de hofhouding en de regering. Victoria & Abdul bewandelt de paden van racisme, vooroordelen, religie en de zucht naar macht. Frears brengt dat op een humoristische manier, die bol staat van het cynisme, maar ook op een dusdanige wijze dat het ook in de huidige tijd tot nadenken noopt. Een donker getinte moslim kan toch niet de adviseur van de koningin zijn? Dat kan niet en hoort niet. Victoria zelf kijkt niet naar kleur of religie, maar naar de mens zelf en heeft daarmee een behoorlijk progressieve kijk op de wereld. Haar leven begon een sleur te worden, dat vooral bestond uit diplomatieke afspraken en diners en ze mist haar overleden man Albert enorm. De komst van Abdul was voor haar een verademing en een onderbreking van die sleur. Met haar Bafta-winnende rol, 20 jaar geleden, in Mrs Brown kroop Judi Dench al eerder in de huid van koningin Victoria. Wie beter dan zij om deze moeilijke rol weer te vervullen en zoals gewoonlijk brengt Dench het er weer voortreffelijk vanaf. Ondanks haar stugge en chagrijnige gedrag in de film komt Victoria ook heel rechtvaardig en sympathiek over. De Indiase acteur Ali Fazal (Furious 7) heeft niet de uitstraling om een film te dragen en weet niet heel veel diepgang aan zijn karakter van Abdul te geven. Maar hij krijgt van Frears wel de ruimte om op de voorgrond te treden. Hij laat op een slimme manier de kijker, samen met Victoria, ontdekken wie deze mysterieuze charmeur eigenlijk is. Abdul lijkt openhartig te zijn, maar uiteindelijk zal blijken dat hij geneigd is om ongemakkelijke zaken over zijn verleden weg te laten als hem dat beter uitkomt.
De kostuums, de prachtige decors en interieurs, het camerawerk en de muziek - alle technische aspecten zijn dik in orde. Maar als er een probleem is met Victoria & Abdul dan is dat de onevenwichtigheid tussen de twee protagonisten van de film. Hoewel Fazal qua uiterlijk goed geschikt is voor zijn rol en zich redelijk goed staande houdt, kan hij op geen enkele manier dicht bij de impact van Judi Dench komen. Ondanks deze zwakte valt er genoeg plezier te beleven, wat zeker een glimlach op het gezicht van de kijker weet te brengen.

Genre: Drama, Historie
Speelduur: 112 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5053083135249

• The Look of Victoria & Abdul
  • Judi & Ali

De Blu-ray Disc van Victoria & Abdul heeft 1080/24p beeldtransfer in een 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor ruim 38GB is beschreven. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. Victoria & Abdul is digitaal opgenomen en beschikt over een helder, strak en kleurrijk beeld dat heel organisch overkomt. Het beeld is voor het grootste deel haarscherp en vooral close-ups zien er werkelijk heel strak uit waar alle structuren binnen de gezichten goed zichtbaar zijn. De rijke aankleding in de decors en kleding komen heel gedetailleerd over. De kleuren zijn levendig en goed verzadigd en sommige kleuren zijn lekker fel aanwezig. Ook het zwartniveau is dik in orde, net als het contrast. Op een klein beetje beeldruis na vallen er geen negatieve elementen te bespeuren.

De belangrijkste geluidstrack van Victoria & Abdul - en de enige lossless track - is de Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. Doordat dit vooral een dialooggeoriënteerde film is komt de geluidsbeleving vooral uit de voorste kanalen. Maar er zijn ook momenten waar men de kans gegrepen heeft om een heel levendig en ruimtelijk geluidsbeeld te creëren. In de beginscènes in India is het een drukte van belang in het geluid, waarbij de surroundkanalen veelvuldig gebruikt worden. Dialogen staan altijd goed in balans met de rest van het geluid en zijn goed te volgen. Voor het LFE-kanaal is niet veel ruimte, maar dat kan van de muziek niet gezegd worden. Die is volop aanwezig en geeft een extra sfeervolle laag aan de film. Mede daarmee is dit een prettig in het gehoor liggende geluidstrack, met voldoende oog voor de details.

De Blu-ray Disc van Victoria & Abdul heeft een eenvoudig statisch menu, met achtergrondmuziek. Deze Blu-ray Disc heeft twee korte extra's, die in HD-resolutie zijn en voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling.

The Look of Victoria & Abdul (7 min)
De film is op een aantal prachtige en bijzondere locaties opgenomen, waaronder Osborne-house, dat Victoria met haar man Albert heeft gebouwd. Voor het eerst heeft men daar in het gebouw mogen filmen. De prachtige gebouwen en kastelen zorgen voor een bijzondere sfeer op de set.

Judi & Ali (5 min)
Hoewel de titel doet vermoeden dat het om de twee hoofdrolspelers gaat, heeft men het hier vooral over de karakters Victoria en Abdul. Wel zijn het Judi Dench en Ali Fazal, samen met een paar anderen, die over deze karakters praten.

De Indiase klerk Abdul mag naar Londen om een herinneringsmunt te overhandigen aan koningin Victoria. Zij is wel gecharmeerd van de openhartigheid van Abdul en er ontstaat een bijzondere band tussen het tweetal. Victoria & Abdul is het onwaarschijnlijke verhaal van de Britse vorst met een Indiase onderdaan. De film steekt een beetje de draak met het behoudende gedrag van de mensen rondom de koningin, die zelf juist heel progressieve gedachten heeft. Judi Dench is weer heerlijk om naar te kijken en de luchtigheid maakt de film heel aangenaam om naar te kijken. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, de korte extra's zijn helaas te mager om enige indruk te maken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.