Snowman, The

18-04-2018

5.7

Snowman, The (DVD)

Het is de eerste sneeuwval van de winter en er wordt een moord gepleegd. De taak aan de doorgewinterde detective Harry Hole (Michael Fassbender) om de dader op te sporen. Tijdens zijn onderzoek komt hij erachter dat een oude seriemoordenaar wel weer eens actief zou kunnen zijn. Harry krijgt hulp van een “rookie”, de onervaren maar zeer briljante detective Katrine Bratt (Rebecca Ferguson). Zij weet verbanden te maken tussen deze huidige zaak en diverse onopgeloste zaken uit het verleden. Samen gaan ze de strijd aan om deze dader te vinden voordat deze weer bij de volgende sneeuwval toeslaat.

The Snowman is gebaseerd op een reeks succesvolle boeken geschreven door de Noorse schrijver Jo Nesbo. De regie was in handen van Tomas Alfredson die eerder de zeer succesvolle films Let the Right One In en Tinker Tailer Soldier Spy heeft geregisseerd. Helaas slaat hij de plank met The Snowman gruwelijk mis. Het script van de film is erg wankel en gaat van de hak op de tak. De karakters krijgen vanuit het script niet een hele grote ontwikkeling mee dus de acteurs hebben ook weinig te doen. Fassbender kan goed een moeilijk gezicht opzetten en laat duidelijk zien dat hij continu vermoeid is en veel pijn heeft, zoals het karakter dient over te komen. Rebecca Ferguson krijgt ook niet heel veel te doen, behalve briljante ingevingen oplepelen die soms wel heel erg uit de lucht komen vallen. Het lijkt alsof regisseur Alfredson en cinematograaf Dion Deebe vooral bezig waren om het Noorse landschap zo mooi mogelijk in beeld te brengen, want dat is wel goed gelukt bij deze film. De weidse, besneeuwde omgevingen en wijde shots zijn adembenemend mooi, maar tegelijkertijd erg leeg door het gebrek aan actie dat zich erin afspeelt. Het is een zeer gemiste kans, aangezien de boeken vol staan met materie dat tot een zeer interessante film had kunnen leiden. Regisseur Alfredson heeft aangegeven dat de productie te gehaast was en hij te laat aan boord kwam als regisseur en dit gevolgen had voor het script. De enige interessante acteur om naar te kijken in deze film is de bijna onherkenbare Val Kilmer, die een bijrol heeft van een nogal obscuur persoon. Kilmer was ten tijde van de productie herstellende van een ziekte waardoor hij niet kon praten en al zijn dialogen zijn gedubbed. Desalniettemin speelt hij het meest interessante karakter in deze film dat voor de rest niet anders dan als een grote gemiste kans bestempeld kan worden.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Speelduur: 114 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Fins, Frans, En vele andere
EAN: 5053083135645

• Cast of Characters
  • Creating Jo Nesbø's World
  • The Snowman Killer
  • Norwegian Landscape
  • Stunt Files: The Sinking Lake

The Snowman is in het originele beeldformaat van 1.85:1 anamorf op DVD gezet. De weidse besneeuwde shots profiteren van dit grote beeldformaat. Het geeft het geheel een rustig uiterlijk en als kijker heb je goed overzicht van wat er in de landschappen afspeelt. Verder is dit een beeldtransfer die je van een recente productie verwacht. De scherpte is goed gedaan, en ook de huidtonen komen goed naar voren. Wit- en zwarttonen komen sterk naar voren als ook het contrast. Ook in donkere scènes is het contrast goed te noemen. Een sterke transfer.

The Snowman heeft op DVD een Dolby Digital 5.1-audiotrack meegekregen in de oorspronkelijk Engelse taal. De audiotrack leunt voornamelijk op muziek en ambiance-geluiden die de sfeer van de film moet versterken. De audiotrack weet deze geluiden zeer goed weer te geven en ook door daarbij goed gebruik te maken van de surround-kanalen. Dialoog komt goed naar voren vanuit de centerspeaker, en ook de subwoofer wordt voldoende aan het werk gezet. Al-met-al een audiotrack die een dikke voldoende scoort.

The Snowman heeft op DVD hetzelfde pakket aan extra’s meegekregen als op andere uitgaven. Allen hebben een nogal korte speelduur en blijven daardoor wat oppervlakkig. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Cast of Characters (8 min)
Een featurette met achtergrondinformatie over de cast en de karakters die ze spelen.

Creating Jo Nesbø's World (4 min)
De auteur komt hier aan het woord over de totstandkoming van de film en zijn samenwerking met de regisseur.

The Snowman Killer (4 min)
Dit onderdeel geeft wat meer achtergrondinformatie over het karakter van de seriemoordenaar.

Norwegian Landscape (7 min)
Een featurette over de gekozen locaties.

Stunt Files: The Sinking Lake (2 min)
Meer beelden en achtergrondinormatie over een aantal betekenisvolle scènes in de film.

Detective Harry Hole gaat samen met een briljante collega de strijd in winterse omstandigheden aan om een seriemoordenaar te vinden die in het verleden ook al meerdere moorden op zijn naam heeft staan. Met The Snowman slaat vermaard regisseur Tomas Alfredson de plank helaas mis. Het script is wankel en de karakters zijn oppervlakkig. De beelden van de besneeuwde Noorse landschappen zijn mooi, maar de inhoud laat te wensen over. De DVD heeft een sterke beeldtransfer en prima audiotrack. Het pakket aan extra's is hetzelfde als op andere uitgaven maar zijn door de korte speelduur helaas niet opzienbarend.