Bad Moms Christmas, A

19-04-2018

7

Bad Moms Christmas, A (Blu-ray)

Je ouders. Je kunt ze liefhebben en je kunt ze haten. Daar kunnen Amy (Mila Kunis), Kiki (Kristen Bell) en Carla (Kathryn Hahn) over meepraten. De moeder van Amy, Ruth (Christine Baranski), is de perfectionist onder perfectionisten. Haar dochter kan in haar ogen nooit iets goed doen. Sandy (Cheryl Hines) is de moeder van Kiki en wil het liefst een Siamese tweeling zijn samen met haar dochter. Ze heeft nog nooit van de term ‘gepaste afstand’ gehoord. Carla zou willen dat haar moeder Isis (Susan Sarandon) zo close was. Ze ziet haar moeder alleen als ze geld van haar dochter wil en daarna is ze weer verdwenen. Deze dochters hebben dus alle reden om te klagen over hun moeders, maar toch voelen ze zich verplicht om kerst samen met hen te vieren. Maar zijn er grenzen die zelfs moeders niet mogen overschrijden? Ergens moet het geduld toch op zijn? En kun je het over je hart verkrijgen om je eigen moeder aan de kant te zetten of kan er dan toch beter eerst gepraat worden?

A Bad Moms Christmas – in Nederland uitgebracht onder de titel Bad Moms 2 – is een slim gemaakte film. Vrijwel iedereen zal wel iets herkennen in tenminste een van de ouders. Als het al niet bij jezelf is, dan wel bij iemand uit je omgeving. Herkenning zorgt voor bekendheid en alleen dit al maakt het prettig om de film te kijken. Daarnaast is er een heel blik aan zeer bekende en redelijke bekende acteurs opengetrokken. Ze hebben niet allemaal even veel talent, maar qua uiterlijke schoonheid heb je als kijker in deze film in ieder geval niets te klagen. Ook de snelheid in de film is zoals je bij veel recente films verwacht. De montage is soms zo snel dat het net een videoclip lijkt. Geregeld wordt het dit ook letterlijk. Ondersteunt door muziek zien we dan – al dan niet in slow motion – een compilatie van grove en grappige bezigheden. Een film als A Bad Moms Christmas hoeft niet louter origineel te zijn, maar hier doet men daar totaal geen moeite voor. Het nadeel van de film is dat deze compleet, maar dan ook compleet voorspelbaar is. We verklappen dan ook weinig als we aangeven dat we de dochters en moeders eerst leren kennen, vervolgens ontstaat er een crisis waarbij de situatie fors uit de hand loopt en uiteindelijk moet alles weer bijgelegd. Het is tenslotte Kerstmis? Toch is deze film aangenaam om naar te kijken. Dit komt door de vele grappen. Sommige zijn te flauw voor woorden, anderen zijn heel grappig. Soms is de humor erg fout, maar kan die lach toch niet wegblijven. De man met Zuid-Amerikaans uiterlijk vragen om je koffers te dragen en hem ‘Jesus’ noemen kan eigenlijk echt niet meer, maar binnen deze context en luchtige sfeer is het toch grappig. A Bad Moms Christmas is namelijk een onwijs luchtige film. Aan het eind probeert men er nog wel emotie in te stoppen, maar doordat alles zo gemaakt is treft dit niet echt doel. A Bad Moms Christmas is niet voor iedereen en zal ongetwijfeld door de kritische kijker tot op het bot kunnen worden afgekraakt. Maar als je louter op zoek bent naar niet te ingewikkeld vermaak met veel (leuke) grappen, dan ben je hier precies op het juiste adres.

Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 104 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461875358

De Blu-ray Disc-uitgave van A Bad Moms Christmas heeft de originele beeldverhouding van 2.39:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC  video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaagse disk.

Het beeld ziet er prima uit. Het is scherp zonder overdreven scherp te zijn. Ook de kleuren en het contrast zijn vooral een realistische, ietwat ingetogen weergave. Er is genoeg detail te zien dichtbij en ver weg. Het zwartniveau is dik in orde en zaken zoals huidtonen zijn perfect op orde. Er is soms wat lichte ruis zichtbaar, maar dit blijft redelijk tot een minimum beperkt. Er zijn geen defecten in het beeld te bespeuren.

A Bad Moms Christmas wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1 track (48kHz / 16-bit) in de originele Engelse taal. Er is ook nog een Franstalige track met vrijwel dezelfde specificaties, maar met als enige verschil vreemd genoeg een iets hogere bitrate (24-bit). Het was logischer geweest om prioriteit te geven aan de Engelstalige track. Het geluid is heeft vooral de focus op de dialogen en pakt meer uit wanneer dit nodig is. De muziek komt helder en goed gespreid uit de speakers, maar is niet te dominant. Subtiele details in de omgeving maken het geheel compleet. Als er af en toe actie is, dan wordt de dynamiek wat opgeschroefd en dit past prima daarbij.

Er is geen menu en er zijn geen extra’s. Als je de disk plaatst, dan begint direct de hoofdfilm.

Je ouders. Je kunt ze liefhebben en je kunt ze haten. Daar kunnen Amy, Kiki en Carla over meepraten. Ze hebben allemaal op hun eigen manier problemen met hun ouders. En wanneer wordt deze beter zichtbaar dan tijdens de feestdagen? A Bad Moms Christmas is niet voor iedereen en zal ongetwijfeld door de kritische kijker tot op het bot kunnen worden afgekraakt. Maar als je louter op zoek bent naar niet te ingewikkeld vermaak met veel (leuke) grappen, dan ben je hier precies op het juiste adres. De BD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Helaas zijn er geen extra’s inbegrepen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door The Searchers.