Thelma

Laurens van der Molen
27-04-2018

8.5

Thelma (DVD)

Thelma (Eili Harboe) komt uit een zwaar gelovig plattelandsgezin en verhuist voor haar studie naar Oslo. Hier ontmoet ze medestudente Anja (Kaya Wilkins),  met wie ze meteen een goede klik heeft. Thelma voelt meer voor Anja dan alleen vriendschap, maar door haar geloof wil en kan ze niet aan deze gevoelens toegeven. Sinds Thelma in Oslo is, heeft ze last van epileptische aanvallen, iets waar in haar medische dossier niets over bekend is. De ouders van Thelma zijn erg beschermend en omdat Thelma niet wil dat ze zich zorgen gaan maken, houdt ze de aanvallen voor hen verborgen. Langzaam maar zeker begint Thelma door onderzoek in haar verleden de aanvallen beter te begrijpen en lijkt er iets bovennatuurlijks aan de hand.

Thelma is de nieuwste film van regisseur Joachim Trier. Na zijn Amerikaanse uitstapje Louder Than Bombs in 2015 is Thelma gewoon weer in zijn eigen moedertaal Noors. Hij heeft een uitstekende cast bij elkaar gezocht en de jonge Eili Harboe is perfect gecast als Thelma. Ze is zeer overtuigend en draagt de film. Haar chemie met Kaya Wilkins is uitstekend en het interne gevecht waarin Thelma moet kiezen voor de liefde voor Anja of voor God is erg goed in beeld gebracht. De relatie tussen Thelma en haar ouders voelt zeer beklemmend, iets wat subtiel aan de kijker wordt duidelijk gemaakt tijdens de vele telefoongesprekken die Thelma met haar ouders heeft. Zo weten de ouders bijvoorbeeld precies wanneer ze welke les heeft, omdat ze online haar rooster kunnen zien. De ontwikkeling van Thelma is langzaam en subtiel en hierdoor ook erg realistisch. Langzaam maar zeker krijgt de kijker meer antwoorden en wordt de verwarrende openingsscène ook steeds duidelijker. Het bovennatuurlijke element in de film is niet overheersend, maar voegt wel echt wat toe aan dit coming-of-age-verhaal. Het mysterie blijft spannend tot het einde en hoewel de kijker niet overal antwoorden op krijgt, is het einde wel bevredigend. De film bevat veel mooie beelden en het verschil tussen het platteland en de grote stad wordt erg duidelijk in beeld gebracht. De film doet qua sfeer en thematiek bij vlagen denken aan films als Carrie en Black Swan. De kijker wordt constant op het verkeerde been gezet door wat echt is en wat niet. Joachim Trier heeft opnieuw een uitstekende karakterfilm neergezet en Thelma is dan ook absoluut een aanrader!

Genre: Thriller
Speelduur: 111 min
  • Dolby Digital 5.1 - Noors
Uitgever: Imagine Film
EAN: 5425037940870

Het beeld van de DVD-uitgave van Thelma wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is prima. De kleuren zijn mooi vol en het contrast en zwartniveau zijn uitstekend. Het beeld is erg scherp en de film is overal goed te volgen. De beelden van het platteland waar Thelma opgroeit, zijn wat grauwer, terwijl de beelden van de campus wat kleurrijker zijn. Hierdoor wordt er een mooi contrast getoond, wat goed past bij het verhaal en de ontwikkeling die Thelma doormaakt. Het beeld bevat geen storende compressiefoutjes. De film heeft Nederlandse ondertiteling, die duidelijk onderin het beeld is weergeven.

De DVD-uitgave van Thelma bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Noors audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn allemaal duidelijk te verstaan, ook als er tevens omgevingsgeluiden te horen zijn. Met name op de feestjes en op de campus zijn deze veelvuldig aanwezig. De dialogen zijn te horen uit de centerspeaker en waar nodig door de andere twee voorste speakers. Deze twee worden samen met de achterste twee ook gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De subwoofer wordt vrijwel alleen op de feestjes gebruikt, maar doet waar nodig zijn werk goed. De instrumentale soundtrack past uitstekend bij de sfeer die de film op dat moment op wil roepen en kan zowel sprookjesachtig als beklemmend zijn.

De DVD-uitgave van Thelma bevat behalve geen extra’s. Vanuit een menu kan er worden gekozen voor Nederlands of Frans. In een volgend menu kan worden gekozen om de film af te spelen of een scène te kiezen.

Thelma komt uit een zwaar gelovig gezin en verhuist voor haar studie naar Oslo. Hier ontmoet ze medestudente Anja, op wie ze verliefd wordt. Door haar geloof wil en kan ze alleen niet aan deze gevoelens toegeven. Thelma heeft sinds ze in Oslo is last van epileptische aanvallen. Door onderzoek in haar verleden begint Thelma de aanvallen steeds beter te begrijpen en lijkt er iets bovennatuurlijks aan de hand. Thelma is de nieuwste film van de Noorse regisseur Joachim Trier en is een prachtige coming-of-age-film met een bovennatuurlijk tintje. De film doet qua sfeer en thematiek denken aan klassiekers als Carrie en Black Swan. De gehele cast is uitstekend, maar Eili Harboe die de hoofdrol speelt,   draagt de film echt. De DVD-uitgave is prima, met een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar bevat helaas geen extra’s.