Rampage: Big Meets Bigger

04-05-2018

6.6

Rampage: Big Meets Bigger (Bioscoop)

Wilde dieren zijn onvoorspelbaar en daarom gevaarlijk. De gorilla, wolf en krokodil zijn hier zeker voorbeelden van. Ze zijn wel in meer of mindere mate te trainen. Zo heeft Davis Okoye (Dwayne Johnson) als dierenverzorger in de dierentuin van Chicago een speciale band opgebouwd met een albino gorilla. Maar dan gebeurt er iets onverwachts. Vanuit de ruimte storten er ultra-geheime gen pakketten neer op aarde, op drie verschillende plekken vlakbij Chicago. Het is afkomstig van een genetisch bedrijf die hiermee illegale experimenten verricht. Claire en Brett Wyden, de eigenaren van dit bedrijf, willen er alles aan doen om hun eigendom terug te halen en te voorkomen dat hun illegale praktijken aan het licht komen. Maar zaken escaleren al snel, letterlijk. Een wolf, een krokodil en eerder genoemde albino gorilla komen namelijk in aanraking met het gen pakket. Het gevolg is dat ze extreem snel groeien en zeer agressief worden. Binnen twee dagen wordt de stad Chicago bedreigd door drie reusachtige dieren, tegen welke zelfs het Amerikaanse leger niet opgewassen is. Davis probeert ze tegen te houden, onder ander door weer in contact te komen met zijn gorilla. Misschien is de gorilla te gebruiken om de andere twee dieren uit te schakelen voor het te laat is? Maar het lukt het om nog tot de gorilla door te dringen?

Hollywood is lui geworden. Rampage (hier uitgebracht onder de titel: Rampage: Big Meets Bigger omdat regisseur Uwe Boll bezwaar maakte tegen de titel Rampage, wat dezelfde titel is als een film van hem) is hier bij uitstek een voorbeeld van. De plot is uitermate dun en niets meer dan een excuus voor groots opgezette actie met veel computer gegenereerde effecten. Daar is op zich niets mis mee, maar het helpt als er nog enige geloofwaardigheid overblijft en een zekere binding met de personages kan ontstaan. Van binding is helaas geen sprake, doordat er onverklaarbare dingen gebeuren met personages. In het begin wordt een clubje van vier personages geïntroduceerd, waarvan er zonder enige aanwijzing maar één overblijft. Ook de personages die wel op het toneel blijven, krijgen geen achtergronden. Als er al iets over ze verteld wordt, dan heeft het ongeveer de diepgang van een gemiddelde reclamespot voor wasmiddel. Dan is er nog de geloofwaardigheid. Dat is een heel rekbare term in een film als deze, waarin de hele premisse al wat van de fantasie vraagt. Dit is ook niet erg, maar het is geen excuus voor totaal onlogisch handelingen van personages en totaal onverklaarbare wendingen in het verhaal. En daar zit Rampage vol mee, werkelijk te veel om op te noemen. Dit leidt toch wel wat af van het hoofddoel: (plat) vermaak. Bij vlagen is de film zeker vermakelijk. Vooral omdat deze zichzelf niet zo serieus neemt. En de actie ziet er spectaculair uit, al wordt er wel erg gesteund op computereffecten en zijn er weinig echte sets of praktische stunts. De slechteriken vormen een dieptepunt als het gaat om de negatieve gekleurde afleiding van het vermaak. Ze zijn zo kolderiek dat je ze niet serieus kunt nemen. Hierdoor dreigt er ook geen enkel reëel gevaar. Rampage steunt volledig op het charisma van Dwayne Johnson en op groots actiespektakel. Door het zeer gebrekkige en lui geschreven script blijkt dit helaas niet voldoende voor een goede film. Door de luchtige wijze waarop de film naar zichzelf kijkt, blijft het nog net meer vermakelijk dan dat het ergerlijk is. En door het hoge tempo krijg je de kans niet om je te gaan vervelen. Maar daarmee is al het positieve over deze middelmatige film ook wel gezegd.

Genre: Actie, Avontuur, Science fiction
Speelduur: 107 min

David Okoye is dierentrainer in de dierentuin van Chicago. Hij heeft daar een speciale band opgebouwd met een albino gorilla. Deze band wordt danig op de proef gesteld wanneer de gorilla door genetische manipulatie uit de klauwen groeit en agressief wordt. En tot overmaat van ramp zijn ook een reusachtige wolf en krokodil ten tonele verschenen. Rampage is een heel lui geschreven film waarin werkelijk elk sprankeltje diepgang ontbreekt. Door het luchtige karakter van en het hoge tempo blijft Rampage nog net meer vermakelijk dan dat de film ergerlijk is.