Death of Stalin, The

07-05-2018

8

Death of Stalin, The (Bioscoop)

In 1953 blaast Joseph Stalin (Adrian McLoughlin) zijn laatste adem uit. Zoals bij het overlijden van elke dictator, breekt er een machtsstrijd uit. Wanneer het gaat om de macht over de Sovjet-Unie, één van de grootste en invloedrijkste landen ter wereld, wordt het een bloedige strijd. Gregory Malenkov (Jeffrey Tambor) is officieel zijn opvolger, maar makkelijk beïnvloedbaar door sluwe politici als Nikita Krushchev (Steve Buscemi) die met alles en iedereen plannetjes loopt te smeden, de wrede leider van Staatsveiligheid en de Geheime Politie Lavrentiy Beria (Simon Russel Beale) die door brute kracht en intimidatie de hoogte plek van het land wil bemachtigen. Vyacheslav Molotov (Michael Palin) ziet de dood van Stalin als een prachtige kans om terug te keren naar de oude Sovjet-idealen, terwijl Stalins kinderen Svetlana (Andrea Riseborough) en Vasily (Rupert Friend) aan de macht van hun vader vastklampen, maar tegelijkertijd doodsbang zijn dat hun bekende naam hen de kop zal kosten. Laat het politieke spel beginnen.

The Death of Stalin is de nieuwste politieke satire van de Schotse regisseur/schrijver/producent Armando Ianucci, die eerder The Thick of It en In The Loop maakte en de bedenker is van de bekroonde serie Veep. De film- en schrijfstijl van deze film zijn hetzelfde als die voorgaande producties, wat The Death of Stalin een zeer vloeiende, documentairistische en Aaron Sorkin-esque sfeer geeft. Het is duidelijk een Westerse film, hoewel er ogenschijnlijk naar gestreefd is de film zo objectief mogelijk te maken en niets of niemand echt belachelijk wordt gemaakt (terwijl dit wel de reden is waarom de film in Rusland is verboden). Cultuuroverstijgende satire met een overduidelijk Brits sausje. Dialogen en beelden volgen elkaar snel op en als kijker moet je continu goed opletten om het verhaal te kunnen blijven volgen. De tijd vlak na Stalins dood is een zeer fascinerende geweest waarin vele gebeurtenissen elkaar snel opvolgden en er velen op Stalins troon wilden zitten. The Death of Stalin is een solide poging om het politiek gekonkel en de belangrijkste spelers onder de aandacht te brengen, maar ogenschijnlijk is het allemaal iets te veel geweest om te behappen. De hoofdrolspelers krijgen een mooie introductie en soms lichte achtergrondinformatie, maar het is als kijker al vrij snel onduidelijk wie nou precies wie is en waarom ze recht tegenover of juist naast elkaar staan. Sommige personages komen en gaan zonder duidelijke inbreng. Daarbuiten is – buiten een enkele scène – de impact van de dood van Stalin nauwelijks te voelen. De toekomst van het land staat op het spel, maar iedereen lijkt puur zijn eigen hachje te willen redden. Het is een politieke satire, maar veel van de politiek wordt onbesproken gelaten. Natuurlijk is dit hoogstwaarschijnlijk voor een groot deel op waarheid berust, maar door het uitblijven van (historische) context, is het voor kijkers soms lastig om de gehele film geboeid te blijven. Het acteerwerk is van de bovenste plank en iedereen heeft ogenschijnlijk een goede tijd gehad tijdens het maken van de film. Steve Buscemi en Simon Russel Beale zetten prachtige rollen neer, maar Jason Isaacs steelt de show als de flamboyante generaal Georgy Zhukov met een zwaar Noord-Engels accent. Iedereen spreekt sowieso in zijn eigen accent (Amerikaans, Schots, Engels, etc.), wat af en toe voor wat verwarring kan zorgen. Niet de meest authentieke film ook, maar onderhoudend genoeg.

Genre: Biografie, Komedie, Politiek
Speelduur: 106 min
Uitgever: September Film

The Death of Stalin is een strak opgezette, goed geacteerde politieke satire waarin de machtsstrijd na Stalins dood centraal staat. Er zijn veel personages en het verhaal zit bomvol informatie, waardoor je als kijker vrijwel continu goed moet opletten. Personages zijn sowieso niet altijd goed van elkaar te onderscheiden en het ontbreekt aan afdoende politieke of historische context om de film een echte impact te geven (extra kennis over de hoofdrolspelers en tijdsgeest zijn een pré), hoewel hier en daar er wel zeker moeite voor gedaan wordt. Al met al is The Death of Stalin een intrigerende film, maar helaas ook niet meer dan dat.