Cape Town

16-05-2018

6

Cape Town (DVD)

Inspecteur Mat Jaubert (Trond Espen Seim) is niet meer zichzelf sinds de dood van zijn vrouw, tevens zijn collega. Door alle gewelddadige, dronken buien is hij bijna niet meer in staat zijn werk te doen, tot grote ergernis van zijn superieuren die hem liever kwijt dan rijk zijn. Dan wordt er een man dood aangetroffen die onder bijzondere omstandigheden zijn einde heeft gevonden. Oud elite-agent Sanctus Snook (Boris Kodjoe) wordt op de zaak gezet met Jaubert als partner. Het botert vanaf de eerste minuut totaal niet tussen het tweetal; de één vindt de ander een omhooggevallen, verwaande eikel, de ander vindt de één een onbetrouwbare, gevaarlijke maniak. Maar wanneer er meer mannen onder dezelfde omstandigheden het loodje leggen en daarnaast verschillende Oost-Europese dames een gewelddadige dood vinden, moeten Snook en Jaubert toch echt samen de zaak tot een goed einde brengen.

De zesdelige tv-serie Cape Town is gebaseerd op het boek Feniks (of Dead before Dying) van Zuid-Afrikaanse schrijver Deon Meyer. Duitse producente Annette Reeker kocht in 2010 de rechten en heeft met veel moeite Cape Town van de grond gekregen, waar ze optreedt als schrijver, producent en 'showrunner'. Een zeer ambitieus project voor Annette, die gebrekkig Engels kan (alle scripts zijn door een andere schrijver van Duits naar Engels vertaald) en buiten Duitsland tot dan toe niets heeft geproduceerd. Het is zo verschrikkelijk jammer dat in het eindresultaat er vrij weinig van die torenhoge ambitie terug te zien is.
Allereerst de olifant in de kamer; de hoofdrollen worden gespeeld door een Amerikaan en een Noor. Ze doen ogenschijnlijk hun best, maar het is (en blijft) storend hoe de twee trachten met een Afrikaans accent te praten, wat maar bij vlagen lukt. Trond Espen Seims accent lijkt van scène tot scène te wisselen, wat vooral erg afleidt. Het verhaal van Cape Town is in de basis heel erg simpel en niets wat niet al eerder beter neergezet is. Het tempo is ontiegelijk traag, waardoor je als kijker altijd verschillende stappen op de personages vooruit bent en/of simpelweg zit te wachten tot sommige gebeurtenissen plaatsvinden die je al van mijlenver hebt aan zien komen. Cape Town mist focus en daarmee een gestroomlijnd verhaal; het tracht van alles in zes afleveringen te proppen, maar heeft de tijd en/of de kunde niet alles bij elkaar te krijgen. Er zijn verscheidene secundaire verhaallijnen en personages die worden opgezet of juist vanuit het niets verschijnen die totaal geen resolutie kennen of zonder aankondiging uit de serie verdwijnen. Er is duidelijk voor gekozen om zoveel mogelijk van het boek in de serie te verwerken, maar hierdoor zijn er te veel losse onderdelen die geen geheel vormen. Hierbuiten laat de uitvoering van Cape Town hier en daar wat de wensen over. Het is duidelijk geen productie met een gigantische budget, maar in de montage en het vertellen van het verhaal komen zaken vooral knullig over. Alles is zeer gehaast, belangrijke momenten krijgen niet de aandacht die ze nodig hebben en ogenschijnlijk belangrijke personages krijgen niet de ruimte om ook maar een beetje impact te maken op de kijkers. Het acteerwerk zelf verschilt tussen houterig en afdoende.

Genre: Detective, Televisie
Speelduur: 270 min
Uitgever: Lumière Crime Series
EAN: 5407003481211

Cape Town is te bekijken in het anamorfe 1.78:1 beeldformaat. De serie speelt zich voor een groot deel buiten af, waardoor er veel gebruik gemaakt wordt van natuurlijk licht. Hierdoor oogt het meeste fris en helder, hoewel scènes die zich binnen en zeker in het donker afspelen dit een stuk minder kunnen hebben. Er is sprake van een hoog contrast, waardoor de aanwezige kleuren goed naar voren komen. De zwartwaarde is ook vrij hoog. Cape Town oogt vrij scherp, hoewel de hoeveelheid details van scène tot scène kan verschillen. Zeker bij grote wijde shots of beelden in het donker is het detail minder en is er hier en daar ook (storende) ruis te bespeuren. Al met al een redelijke beeldkwaliteit.

Op deze DVD-uitgave van Cape Town is de serie te bekijken met een Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. De stemmen zijn scherp en helder via het middenkanaal te horen, hoewel niet alle accenten even goed te verstaan zijn (zeker de niet-Zuid-Afrikaanse hoofdrolspelers maken er soms een potje van). De geluidseffecten worden via de diverse kanalen gepresenteerd en zijn helaas niet heel erg gelaagd. Vooral de zeer ouderwetse geluiden die te horen zijn wanneer iemand iets op zijn/haar smartphone doet, zijn haast lachwekkend. Ook alle schoten die gelost worden, lijken wel heel erg op elkaar. Ogenschijnlijk is er met een klein budget gewerkt, maar dergelijke zaken vallen alsnog gelijk op. De omgevingsgeluiden zijn iets beter in kwaliteit en zorgen via de surroundkanalen voor een afdoende sfeer. De begeleidende muziek is nergens echt indrukwekkend te noemen, maar dient zijn doel prima.

Cape Town bestaat uit twee DVD-schijven met op elke disc drie afleveringen. Vanuit het hoofdmenu op de individuele discs zijn afleveringen afzonderlijk of achter elkaar af te spelen. Er zijn geen extra s aanwezig.

De destructieve inspecteur Jaubert botst onmiddellijk met zijn nieuwe overijverige Snook, maar ze moeten echt samenwerken om de series moorden op te lossen. Cape Town is een zesdelige detectiveserie die genoeg potentie heeft, maar personageontwikkeling en secundaire verhaallijnen ondergeschikt maakt aan een zeer clichématig verhaal wat met een slakkenpas verteld wordt. Het houterige acteerwerk van de meeste acteurs draagt hier niet positief aan bij. De beeldkwaliteit is redelijk, hoewel met duidelijke kanttekeningen en qua geluidskwaliteit vallen vooral de gedateerde geluidseffecten op. Er zijn geen extra's aanwezig. Concluderend is Cape Town leuk als rariteit, maar helaas niet als serieuze detectiveserie (hoe ambitieus ook).

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière Crime Series.