Wonderstruck

Laurens van der Molen
15-05-2018

7.5

Wonderstruck (Blu-ray)

In de jaren ‘70 leeft de jonge Ben (Oakes Fegley). Ben weet niet wie zijn vader is en heeft hier altijd mee geworsteld. Wanneer zijn moeder (Michelle Williams) op jonge leeftijd overlijdt, besluit hij op zoek te gaan naar antwoorden. In de spullen van zijn moeder vindt hij een hint die hem naar New York brengt. In ditzelfde New York is vijftig jaar eerder, in de jaren ‘20, het dove meisje Rose (Millicent Simmonds) geobsedeerd door een mysterieuze actrice (Julianne Moore). Wanneer ze leest dat de actrice in de buurt met een toneelstuk bezig is, besluit ook zij er in haar eentje op uit te gaan.

Wonderstruck vertelt het verhaal van twee kinderen die op zoek zijn naar iets in twee verschillende tijdsperiodes. Er is een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de jaren ’20 en de jaren ’70, want de jaren ’20 zijn volledig in zwart wit. Daarnaast is er ook voor gekozen om van het jaren ’20-deel een stomme film te maken, wat perfect past bij Rose die doof is. Wonderstruck is geregisseerd door Tod Haynes, bekend van de film Carol ,en het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek geschreven door Brian Selznick, die ook het eerder verfilmde boek Hugo heeft geschreven. De film ziet er werkelijk prachtig uit en neemt de kijker echt mee in de twee verschillende werelden. De locaties zijn zeer overtuigend en zijn één van de sterkste punten van de film. Een andere erg sterk punt zijn de jonge hoofdrolspelers. Oakes Fegley en Millicent Simmonds zijn allebei heel goed en dragen de film. Simmonds is bovendien in het echte leven ook doof, een detail dat haar prestaties nog extra kracht bijzet. Simmonds was dit jaar ook te zien in A Quit Place, een rol die ze te danken had aan haar uitstekende prestaties in deze film. Het verhaal van Wonderstruck is helaas iets zwakker. De film is met zijn bijna twee uur aan de lange kant. Vanaf het eerste moment ben je als kijker op zoek naar de connectie tussen de twee verhalen en de film wacht vrij lang om deze te onthullen. De uiteindelijke onthulling valt helaas wat tegen. Ook in de casting is er een rare keuze gemaakt, waar ik in deze recensie verder niet op in wil gaan in verband met spoilers. Toch is de film zeker de moeite waard om te kijken. De film voelt uniek aan door het zwartwitgedeelte en de instrumentale soundtrack is prachtig. Ook het element van de doofheid is erg goed uitgewerkt en de film doet een aantal zeer interessante dingen met dit concept. Wonderstruck haalt het niveau van Hugo helaas niet, maar is zeker de moeite van het kijken waard. Van beide hoofdrolspelers mogen we de komende jaren nog veel verwachten.

Genre: Drama, Familie
Speelduur: 116 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • DTS-HD 5.1 - Engels
  • DTS-HD 5.1 - Frans
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461875228

De Blu-ray Disc-uitgave van Wonderstruck  heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition-beeld heeft een 1080p/24p-resolutie. De beeldkwaliteit is voldoende. De kleuren zijn mooi vol en natuurlijk. Het zwartniveau is aan de donkere kant in het kleur deel. Bij het zwart-wit gedeelte is het gelukkig wel goed. De details zijn prachtig, zowel in de jaren ’20 als in de jaren ’70, en de transfer ondersteunt deze goed. De tijdsperiodes zijn zeer overtuigend en het ziet er nergens uit alsof het niet klopt. Er worden zeer interessante dingen gedaan met licht en flitsen, bijvoorbeeld in het museum en deze zien er uitstekend uit. Het beeld bevat helaas soms wat gele vlekjes en wat macroblocking. De film bevat Nederlandse ondertiteling die onder in het beeld wordt weergegeven.

De Blu-ray Disc-uitgave van Wonderstruck bevat een Engelstalige en een Franstalige DTS-HD Master Audio 5.1-geluidstrack. Voor deze recensie is geluisterd naar de Engelstalige track. Deze is van een uitstekende kwaliteit. De dialogen zijn altijd goed te volgen door de daarvoor bestemde luidsprekers. Ook tijdens de wat drukkere scènes zijn de dialogen altijd goed te volgen. Geluid speelt een hele belangrijke rol in Wonderstruck, zowel vanwege het thema doofheid als vanwege de keuze om alle scènes in de jaren ’20 te laten zien als stomme film. De grotendeels instrumentale soundtrack is prachtig en past zeer goed bij de sfeer die de regisseur neer probeert te zetten.  De subwoofer heeft een subtiele rol gedurende de film en wordt waar nodig goed gebruikt.

De Blu-ray Disc-uitgave van Wonderstruck begint met een statisch menu waar kan worden gekozen voor Nederlands of Frans. Vervolgens begint de film meteen. De Blu-ray Disc-uitgave heeft helaas geen extra’s.

Twee jonge kinderen, Ben en Rose, zijn beide op zoek naar antwoorden in New York. Rose in de jaren ’20 en Ben in de jaren ’70. Wonderstruck onderscheidt zich door de jaren ’20 in zwartwit en als een stomme film te tonen, iets wat goed past bij de doofheid van het karakter Rose. De acteurs zijn uitstekend en de sets zijn prachtig, ook de soundtrack past perfect bij de sfeer. Helaas is het verhaal met bijna twee uur aan de lange kant. Als kijker wil je meteen weten hoe de twee verhalen verbonden zijn en de film wacht erg lang met deze onthulling, die uiteindelijk wat teleurstellend is. De beeld- en geluidskwaliteit van de Blu-ray Disc-uitgave zijn goed, helaas zijn er geen extra’s aanwezig. Wonderstruck is zeker de moeite van het kijken waard, al is het alleen maar voor zijn originaliteit en uitstekende acteerprestaties.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.