Deadpool 2

19-05-2018

8.1

Deadpool 2 (Bioscoop)

Terwijl Wade 'Deadpool' Wilson (Ryan Reynolds) enkele persoonlijke issues probeert te verwerken, wordt hij geconfronteerd met Cable (Josh Brolin). De tijdreiziger met een 'Winter Soldier'-arm heeft het gemunt op de jonge Russel (Julian Dennison), een mutant die vuur kan controleren en vooral even niet heel lekker in zijn puberende vel zit. Deadpool ziet zichzelf totaal niet als een held of een X-man – een zeer sexistische benaming trouwens- en geeft eigenlijk niet veel om Russel en diens explosieve karakter. Maar is wel van mening dat als Cable wil vechten met iemand, hij dat dan met iemand van zijn eigen kaliber moet doen.

Na het onverwachte gigantische succes van Deadpool, kon een vervolgfilm natuurlijk niet lang uitblijven. Deadpool 2 is in opzet, sfeer en stijl erg gelijk aan de eerste, maar vertelt echt zijn eigen verhaal. Nergens wordt dieper dan voorheen en buiten Deadpool zijn er geen van de bestaande personages die verder ontwikkeld worden, maar dat is bij Deadpool 2 niet een echt probleem. De film een duidelijke emotionele kern(boodschap) en ondanks alle explosies en botte humor is dat – net als bij de eerste Deadpool – waar het om draait en de focus ook op blijft. Geen werelden om te redden, maar specifieke mensen. Het weet wat voor een film het is en heeft gigantisch veel plezier. Hierbij moet wel gezegd worden dat Deadpool 2 de superhelden-formule wat meer lijkt te omarmen, er zijn genoeg gelijkenissen met bijvoorbeeld Logan, in tegenstelling tot Deadpool waar er bewust tegen alle clichés werd aangeschopt. Er worden duidelijk zaadjes geplant voor een succesvolle franchise, de vraag is hoe een personage als Deadpool zich hierin gaat ontwikkelen. Veel van de actie uit Deadpool 2 is klein van schaal, maar spectaculair om te zien. Het zijn uiteindelijk wel erg veel vuistgevechten, maar het is redelijk gelukt het dynamisch en gevarieerd te houden. De humor in Deadpool 2 is een mix van meta- en zeer botte of flauwe grappen, waar je als kijker van moet houden. Waarschijnlijk is het omdat het een vervolg is en je weet wat je kunt verwachten, maar hier en daar voelen de grappen wat geforceerd (bijvoorbeeld alle momenten met Karan Soni's Dopinder). Dat wil niet zeggen dat de film niet doordrenkt zit met sterke komische momenten en totaal onverwachte wendingen. Blijf vooral kijken tot het midden van de aftiteling, waar één van de beste 'mid-title sequences' wordt getoond. Misschien meer nog dan in de eerste film komt veel van het beste materiaal niet zozeer uit Deadpools opmerkingen, maar uit zijn interactie met andere personages. Hij en Stefan Kapičič' Colossus zijn het absolute hoogtepunt, hoewel de chemie met Cable ook sterk is. Het acteerwerk is van de bovenste plank en iedereen heeft ogenschijnlijk gigantisch veel plezier. Ryan Reynolds en Morena Baccarin zijn niets van hun charme verloren een een genot om naar te kijken. Josh Brolin zet een ruig, gelaagd personage neer. Julian Dennison speelt net als in het sublieme Hunt for the Wilderpeople wat schreeuwerig, maar heeft zijn hart op de goede plek.

Genre: Actie, Komedie, Superhelden
Speelduur: 120 min
Uitgever: 20th Century Fox

Deadpool 2 is een waardig vervolg die met gemak naast de originele Deadpool kan staan. Verwacht geen spectaculaire nieuwe dingen, maar wederom een oprechte, solide film met een emotionele boodschap, grof geweld en nog groffere grappen. Was Deadpool niets voor jou, is er weinig wat je hier over de streep zal trekken. Is Deadpool wel iets waar je met plezier naar kijkt, dan ga je je zeker net zoveel vermaken met Deadpool 2.