Leven is Vurrukkulluk, Het

20-05-2018

7.5

Leven is Vurrukkulluk, Het (DVD)

De beste vrienden Mees (Reinout Scholten van Aschat) en Boelie (Géza Weisz) zitten op een mooie lentedag in het Vondelpark. Ze hebben over een tijdje een interview met journalist Ernst-Jan (Teun Kuilboer) over hun nieuwste toneelstuk, waar eigenlijk nog niets voor op papier staat. Naarmate de dag vordert, doen ze steeds meer inspiratie op. De bloedmooie, vrij(denk)ende Panda (Romy Louise Lauwers) is in het park om een paar uur te doden voordat ze met haar grote liefde Algerije gaat bevrijden. Mees treft zijn ouders, die zich niet in zijn levenskeuzes kunnen vinden. Boelie ondervindt op twee fronten de gevolgen van een ongelukkig huwelijk. De enigmatische toiletjuffrouw leest mooie boeken. Een vurrukkulluke dag om in leven te zijn.

In 1961 verscheen Remco Camperts Het Leven is Vurrukkulluk, een luchtig geschreven, maar verhaal met serieuze gevolgen. Meer dan 55 jaar later is het boek nu ook als film te bewonderen, onder regie van veteraan Frans Weisz. Het resultaat is een luchtig gepresenteerd, maar bij vlagen emotioneel zwaar verhaal. Allereerst valt op dat er niet echt een tijdperiode is vastgelegd; de acteurs kleden zich zoals in de jaren '60 en de aankleding is voor een groot deel uit die periode, maar dan heb je scènes in het Vondelpark waar de Segways en modern hekwerk je om de oren vliegen. Dit zorgt voor een mooie discrepantie en het gevoel dat je naar een tijdloos verhaal zit te kijken. De thema's die de revue passeren, zijn ook tijdloos, hoewel de manier waarop ze hier gepresenteerd worden toch wel wat gedateerd aanvoelt. Net als in het boek komen er zware thema's naar voren, maar wordt er hier voor een groot deel vrij luchtig over gedaan. Sommige zaken uit het boek zijn sowieso voor de film minder serieus gemaakt. In verschillende dialogen en prachtige shots wordt wel de de serieusheid van een situatie aangestipt, wat indringende momenten oplevert. Het Leven is Vurrukkulluk presenteert ze voor waar; dit zijn zaken die nou eenmaal in het leven plaatvinden, hoe erg/totaal niet je erbij stilstaat. Maar dan wel onder een dikke laag 'Screwball-comedy' en een vleugje fantasie. Er is geen echt verhaal in de film, maar vooral losse verhaalelementen met hetzelfde thema. Er is geen duidelijke boodschap aan te wijzen, behalve misschien in de wijze woorden die Remco Campert zelf gedurende de film uitspreekt. Hierdoor kunnen kijkers denken dat Het Leven is Vurrukkulluk geen duidelijke focus heeft. De dialogen zijn erg literair en verheven, waardoor je soms het gevoel hebt naar een verfilmd toneelstuk te kijken. Hoewel er nooit heftige seksscènes te zien zijn, is er regelmatig (pontificaal) naakt in beeld. Zet je je hier als kijker overheen, dan is er genoeg om je mee te vermaken. Alle acteurs in Het Leven is Vurrukkulluk zetten een goede prestatie neer. Géza Weisz en Reinout Scholten van Aschat hebben een goede chemie en zeker die laatste heeft enkele mooie scènes met Romy Louise Lauwers – de ster van de film. Jammer genoeg krijgen Stefan de Walle en Willeke van Ammelrooy allebei niet heel veel te doen, hoewel Willeke zonder enige moeite elke scène steelt waar ze in zit.

Genre: Drama, Erotiek, Komedie, Romantiek
Speelduur: 97 min
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 9711983967458

Op deze DVD-uitgave wordt Het Leven is Vurrukkulluk getoond in een anamorf 1.78:1 beeldformaat. De film bestaat voor een groot deel uit bruin-tinten, hoewel er ook veel kleur aanwezig is. Het contrast is niet al te hoog in een groot deel van de film, hoewel in de scènes die zich in het donker of zwart-wit afspelen een stuk hoger zijn. Dit zorgt voor een mooie variatie tussen scènes wat de film fris houdt. De kleuren zijn redelijk verzadigd, waardoor sommige kleuren echt naar voren springen. Voor het grootste deel oogt Het Leven is Vurrukkulluk vrij scherp, hoewel het detail – zeker in brede shots – wat wegvalt. Buiten ruis en lichte edge-enhancement zijn er geen artefacten te bespeuren.

Het enige geluidtrack op deze DVD-uitgave van Het Leven is Vurrukkulluk is een Nederlandstalig Dolby Digital 5.1-track(448 kb/s). Alle dialogen zijn scherp en helder via het middenkanaal te horen. Iedereen spreekt haar/zijn teksten goed uit, gelijk als in een toneelstuk, waardoor alles duidelijk te verstaan is. De geluidseffecten zijn niet al te gelaagd en zijn sowieso wat op de achtergrond, maar afdoende. Qua omgevingsgeluiden is hetzelfde aan de hand; niets erg gelaagd of aanwezig, maar solide genoeg om de film prima te ondersteunen. De echte sfeer van Het Leven is Vurrukkulluk komt door de muziek die via de surroundkanalen gepresenteerd worden. Van scène tot scène wordt je als kijker meegenomen door de muziek, zowel achtergrondmuziek als het spel van Reinout Scholten van Aschat en de platen die personages draaien. Kortom, een redelijk geluid.

Vanuit het hoofdmenu is Het Leven is Vurrukkulluk integraal of vanaf één van de acht hoofdstukken af te spelen. Er zijn geen extra's op deze schijf aanwezig.

Mees en Boelie zitten op een mooie lentedag in het Vondelpark, de dag voor het grootste deel nog zonder plannen. Wat volgt, is een serie ontmoetingen en onverwachte gebeurtenissen. Het Leven is Vurrukkulluk is een sfeervolle, goed geacteerde film waarin verschillende verhaallijnen in elkaar zitten verweeft. Alles wordt heel luchtig gepresenteerd, terwijl er hier en daar wel serieuze zaken worden aangestipt. Qua beeld en geluid is er weinig te klagen. Helaas zijn er geen extra's op deze DVD-uitgave aanwezig. Niet voor iedereen, in stijl misschien ietwat gedateerd, maar voor fans van Nederlandstalige films zeker een keer de moeite waard.