Ghost Story, A

28-05-2018

7

Ghost Story, A (DVD)

Als C (Casey Affleck) overlijdt en zijn vrouw M (Rooney Mara) moet verlaten besluit C dat het nog niet zijn tijd is om te gaan. Hij besluit gebruik te maken van het witte laken wat over hem heen lag en deze te gebruiken om als geest terug te gaan naar het oude huis. Hier vindt hij zijn vrouw die moet accepteren dat hij er niet meer is, maar ook andere bewoners door de tijd heen als zijn vrouw besluit te verhuizen. Door de tijd heen ziet hij zijn vrouw in verschillende gemoedstoestanden: rouw, verdriet, ongeloof, maar na verloop van tijd ook acceptatatie en hoop op een beter leven. Maar ook gaat de tijd terug en ziet de geest de keuzes die hij zelf heeft gemaakt. Kan C voor altijd hier blijven en zo zichzelf wellicht behoeden voor verkeerd gemaakte keuzes?

A Ghost Story is de nieuwe film van schrijver/regisseur David Lowery, vooral bekend van vele korte films, Ain't Them Body Saints en Peter en de Draak. Het idee voor deze film kwam eigenlijk uit een grap, want regisseur Lowery wilde wel eens een spookfilm maken met een klassiek spook: een wit laken met twee gaten erin als ogen. Maar hoe maak je daar een verhaal omheen? Lowery heeft dit gedaan door de geest eigenlijk tijdloos te maken en hem zo ook door verschillende tijden te laten "zweven". Zo speelt hij met het begrip tijd en plaatst hij de geest al direct in een andere dimensie (iets wat ook ongeveer in Interstellar wordt gedaan). Dit geeft de film een uniek uitgangspunt en een uniek vraagstuk, want wat gebeurt er nu eigenlijk echt als je dood bent? Waan je dan als geest echt over de aarde en kan je jezelf verplaatsen in verschillende tijden en dimensies? Regisseur Lowery geeft daar geen antwoord op maar als kijker word je wel bij het verhaal betrokken. Het verhaal op "aarde" zelf, van M, heeft de klaasieke thema's van rouwverwerking: verdriet, acceptatie en hoop. Het verhaal van C, de geest, is het meest interessante en blijft ook boeien. A Ghost Story is een boeiende film met een uniek uitgangspunt. Helaas heeft de film ook zijn makken, sommige gebeurtenissen zijn wat minder logisch en sommige droevige scènes kunnen toch wat humoristisch overkomen, maar al-met-al weet Lowery een niet-alledaagse film te maken met een orgineel uitgangspunt. Het is echter wel een film die je echt moet liggen, want het geheel is wel wat minder toegankelijk dan alledaagse "spookfilms".

Genre: Drama, Fantasy
Speelduur: 92 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, Italiaans, Pools, Turks, En vele andere
EAN: 5053083146160

• Audio Commentary with Director David Lowery, Cinematographer Andrew Droz Palermo, Production Designer Jade Healy, and Composer Daniel Hart
  • A Ghost Story and the Inevitable Passing of Time
  • A Composer's Story
  • Deleted Scene

A Ghost Story is in het originele beeldformaat van 1.33:1 op DVD gezet. Dit is een niet-allegedaags beeldformaat dat nog zelden wordt gebruikt bij film. Regisseur Lowery heeft dit opzettelijk gedaan om de nauwheid van de karakters en ruimte te benadrukken. Ook heeft het filmkader niet de gebruikelijke vierkante hoeken maar zijn deze afgerond. Het uiterlijk van de transfer zelf is nogal grauw. De film heeft wat onderkoelde kleuren, ook in sommige buitenscénes die zich er wel om leenden. Ook is de print opzettelijk wazig, dit om de visie van de geest niet al te scherpzinnig weer te geven. Dit lijken defecten van de transfer, maar dit wordt goed weergegeven. Het uiterlijk van de film is dus opzettelijk onderkoeld, wazig en ook het contrast is matig, maar dit zijn dus bewuste stijlkeuzes van de regisseur. De DVD-transfer geeft dit goed weer, zonder verdere defecten te hebben.

A Ghost Story krijgt op DVD een Dolby Digital 5.1-audiotrack mee in de oorspronkelijke Engelse taal. De track is opmerkelijk ruimtelijk met veel spreiding en dit komt voornamelijk door de vele ambiance-geluiden en de mystieke score van componist Daniel Hart. Dialoog komt netjes en helder uit de centerspeaker, maar er wordt niet heel veel gesproken in de film. De audiotrack moet het voornamelijk hebben van geludiseffecten en de genoemde ambiancegeluiden en de muziekscore. Net als het afwijkende beeldformaat is dit een audiotrack met een afwijkend karakter. De kwaliteit is verder goed en zonder defecten.

A Ghost Story heeft een net pakket aan extra's meegekregen, gelijk aan de uitgave op Blu-ray Disc. De extra's zijn Nederlands ondertiteld.

Een audiocommentaar met regisseur David Lowery, cameraman Andrew Droz Palermo, produktieonterwerper Jade Healy en componist Daniel Hart. Een informatief audiocommentaar, met voldoende achtergrondinformatie van de verschillende betrokkenen.

A Ghost Story and the Inevitable Passing of Time (30 min)
Meer interviews en achtergrondinformatie van cast en crew.

A Composer's Story (5 min)
Een korte feuturette over de componist Daniel Hart.

Deleted Scene (6 min)
Een verwijderde scène in een nogal ruwe vorm, zonder beeldcorrectie of gemixte audio.

C (Casey Affleck) overlijdt en waant vervolgens de aarde rond in een wit laken als geest. Hij bezoekt het oude huis waar hij met zijn vrouw M (Rooney Mara) woonde en volgt haar in verschillende tijden, dimensies en gemoedstoestanden. A Ghost Story heeft een origineel uitgangspunt en weet een verhaal over geesten vanauit een niet-alledaagse invalshoek te vertellen. Het verloop van de film weet genoeg vragen op te werpen maar ook weinig te beantwoorden. Niet alle ontwikkelingen en stijlkeuzes van de regisseur werken even goed, maar de film blijft wel boeiend. Ook de opzet op DVD is niet-alledaags te noemen met een beeldtransfer in het nog zelden gebruikte beeldformaat van 1.33:1 en een audiotrack die voornamelijke ambiance-geluiden en muziek voortbrengt. De kwaliteit van de technische aspecten is verder goed te noemen. Met een net pakket aan extra's is de DVD in elk geval een aanrader. Of het type film je zal aanstaan is uiteraard een tweede.