Three Billboards outside Ebbing, Missouri

29-05-2018

8.8

Three Billboards outside Ebbing, Missouri (Blu-ray)

Het is negen maanden geleden sinds de brute verkrachting en moord van Mildred Hayes' (Frances McDormand) dochter. Er is nog altijd geen dader, een relevante aanwijzing of ook maar een telefoontje van de lokale sheriff Willoughby (Woody Harrelson) over hoe het onderzoek loopt. Mildred is verbeten en kwaad. De politie moet hier toch bovenop zitten in plaats van kruimeldieven oppakken of – in het geval van de erg simpele agent Jason Dixon (Sam Rockwell) – Afro-Amerikanen martelen? Dit is geen gerechtigheid. Wanneer ze voor de zoveelste keer over een verlaten weg naar huis rijdt, merkt ze pas echt de drie grote billboards er vlak naast op. Drie gigantische borden waar ze alles op mag laten zetten wat ze wilt, zolang het maar geen scheldwoorden bevat. Zodra de billboards behangen zijn met Mildreds boodschap komt er vrij snel reactie.

Het charmante en gewelddadige 'sprookje' In Bruges maakte Martin McDonagh een schrijver/regisseur met een geheel eigen stijl die je als filmliefhebber in de gaten zou moeten houden. Seven Psychopaths wat vier jaar later in de bioscopen verscheen, was wederom doordrenkt met scherpe dialogen en donkere humor, maar sloeg minder goed aan door een onevenwichtig verhaal en wel erg over-de-top acteerwerk, Het heeft vijf jaar geduurd, maar dan is er eindelijk McDonaghs derde speelfilm. En wat voor één.
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is een serieuze overpeinzing over verschillende mensen hun leven, de gemaakte en nog te nemen keuzes naast de vraag wat je doet als je wordt geconfronteerd met ingrijpende gebeurtenissen. De film heeft in toon iets weg van Calvary, geschreven en geregisseerd door Martins jongere broer John Michael, hoewel duidelijk anders in uitvoering. Veel zware onderwerpen passeren de revue zoals verlies van een naaste, omgaan met gevoelens van onmacht en frustratie, naast haat en jaloezie die tot extreme gevolgen kunnen leiden. Dit maakt de film ogenschijnlijk een vrij dramatische aangelegenheid, maar Martin McDonagh weet door natuurlijke dialogen en (botte) humor voor een goede balans te zorgen tussen drama en luchtigere momenten. Wat Three Billboards outside Ebbing, Missouri vooral erg sterk maakt, is dat het een zeer menselijke film is. Onderwerpen die besproken worden en problemen waar personages tegenaan lopen, zijn zaken waar de meeste mensen ooit mee geconfronteerd zullen worden. Handelingen zijn wat in hun extreme getrokken, maar logisch en begrijpelijk. Oplossingen, keuzes die geboden worden zijn wellicht niet allemaal even bevredigend – zeker niet wanneer kijkers een conventionele film verwachten –, maar wel realistisch. McDonagh laat niet veel, maar enige ruimte voor kijkers om zich af te vragen hoe zij zouden handelen als zij in een situatie die in de film geschetst wordt te zitten. Het acteerwerk in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is simpelweg subliem. De sterke dynamiek tussen de drie hoofdpersonen is het kijken van de film al meer dan waard; een solide emotionele kern zoals Colin Farrell, Brendan Gleeson en Ralph Fiennes vormden in In Bruges. Frances McDormand zet een zeer gelaagd personage neer die duidelijk worstelt met verschillende dingen in haar leven en vooral maar iets lijkt te doen om het gevoel van machteloosheid tegen te gaan. Woody Harrelsons Sheriff Willougby is zeer betrokken en empathisch, maar die duidelijk iets schuilhoudt. McDormand en Harrelson zetten hun beste rollen neer sinds decennia. Ook op zijn beste niveau is Sam Rockwell die in tegenstelling tot zijn werk in Seven Psychopaths gekweld en vooral zeer menselijk overkomt als agent Jason Dixon. Zeker in scènes met Woody Harrelson of Sandy Martin - die Jasons moeder speelt - is Rockwell ijzersterk. Peter Dinklage en Caleb Landry Jones hebben niet erg grote bijrollen, maar weten wel impact te maken. De overige acteurs - hoe klein hun rol ook - zetten duidelijk hun beste beetje voor.

Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 115 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Mandarijn
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Japans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Fins, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626062356

• Making of Three Billboards
  • Six Shooter (korte film)
  • Gallery
  • Theatrical Trailers

De beeldtransfer van Three Billboards Outside Ebbing, Missouri wordt vertoond via het originele 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc die voor bijna 45GB is beschreven, waarvan 33GB door de film. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. Ondanks dat Three Billboards Outside Ebbing, Missouri geheel digitaal is opgenomen heeft de film een zeer filmische aanblik. Het beeld heeft een afwisselend bijna pastelachtige aanblik (de landschappen) tot scènes met een zeer verzadigd kleurgebruik (het huis van Jason Dixon), met alles daar tussenin. In alle scènes blijft de detaillering sterk overeind, al is de scherpte in wat donkere scènes, zoals in het café, wat minder. Ook het contrast is sterk, met een goed zwartniveau. Als je één term moet kiezen voor deze beeldtransfer dan is dat; sfeervol. En de mistige openingsshots van de film zijn daar een mooi voorbeeld van. Erg mooi!

De meest interessante geluidstrack van Three Billboards Outside Ebbing, Missouri voor de Nederlandse kijker is de Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. Wat je van het beeld kunt zeggen, geldt eigenlijk ook voor het geluid. Het steekt erg sfeervol in elkaar. Door de nadruk op kleine geluidseffecten te leggen, die in een bed van rustige omgevingsgeluiden zijn geplaatst, ontstaat er een intieme sfeer. Dat lukt zelfs met een politieauto die uit een grasveld probeert te rijden, tot een potje poolbiljart in het plaatselijke café. Dialogen klinken heel naturel en staan goed in het middenkanaal, maar zijn niet altijd even makkelijk te volgen door het typisch Amerikaanse taalgebruik. De muziek van Carter Burwell geeft ook weer een speciale sfeer, waardoor deze geluidstrack erg aan de oudere films van de gebroeders Coen doet denken.

De Blu-ray Disc heeft een eenvoudig menu met beelden uit de film als achtergrond. Er staan een aantal extra's op deze uitgave die in HD-resolutie zijn en voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve waar vermeld.

Deleted Scenes (6 min)
Vijf scènes die de film niet gehaald hebben, variërend in lengte van ruim een halve minuut tot ruim twee minuten.

Crucify 'Em: The Making of Three Billboards (30 min)
Het verhaal van deze making of begint helemaal bij het begin, hoe regisseur Martin McDonagh het idee kreeg voor wat uiteindelijk Three Billboards… zou worden. Wat duidelijk wordt is dat de tekst van het script heilig is voor McDonagh, ‘het script is de bijbel’, zoals Frances McDormand het verwoordt. Daarna volgt een mooie analyse van het karakter van Mildred door McDormand en McDonagh, met illustrerende beelden uit de film. Daarna gaat het via de repetities via de locaties en het camerawerk naar de apotheose: de uitleg van de one-shot-scène, inclusief de stunts en make-up van die scène.

Six Shooter (26½ min)
In 2004 maakte Martin McDonagh de korte film Six Shooters, een Ierse komedie met Brendan Gleeson. Met deze film won hij een Oscar voor beste korte film.

Gallery (2 min)
Een verzameling foto's van de set. Er zit geen geluid bij.

Theatrical Trailers (6 min)
Drie verschillende trailers van de film, waarvan de eerste het f-word niet schuwt. De trailers zijn niet voorzien van ondertiteling.

De 50-jarige Mildred Hayes is het zat dat de plaatselijke politie niets doet aan de verkrachting- en moordzaak van haar dochter. Daarom plaatst ze een levensgrote advertentie op drie billboards, net buiten het stadje. Dan is er ineens volop aandacht, maar niet altijd op de juiste manier. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is een rauwe, botte, maar vooral zeer menselijke dramafilm. De focus ligt op de personages die stuk voor stuk subliem zijn uitgewerkt en perfect worden neergezet door acteurs op het hoogste van hun kunnen. De humor is gitzwart en het geweld soms wat over-de-top, maar slechts zelden zonder reden. De Blu-ray Disc-uitgave is uitstekend verzorgd met een prima beeld- en geluidskwaliteit en een paar zeer boeiende extra’s, waaronder eindelijk weer eens een making of met inhoud. Dat maakt dit tot een prachtige uitgave die je eigenlijk niet kunt missen.