You Were Never Really Here

Laurens van der Molen
23-07-2018

8

You Were Never Really Here (DVD)

Joe (Joaquin Phoenix) is een getraumatiseerde veteraan, die tegenwoordig zijn geld verdient door het uitvoeren van illegale klusjes. Joe denkt regelmatig aan het beëindigen van zijn leven en heeft behalve zijn moeder (Judith Roberts), met wie hij samenwoont, ook niemand meer om wie hij geeft. Wanneer hij de opdracht krijgt om de dochter (Ekaterina Samsonov) van een senator te redden uit een huis waar minderjarigen aan worden geboden voor seks, blijkt dat er veel meer aan de hand is en wordt hij zelf het doelwit van een groep criminelen. Joe moet een keuze maken of hij het meisje redt of dat hij voor zichzelf kiest.

You Were Never Really Here is de verfilming van het gelijknamige boek geschreven door Jonathan Ames. Joaquin Phoenix speelt het personage Joe en we zien de wereld door zijn getraumatiseerde ogen. Joe leeft in een erg donkere wereld. Hij is omringd door geweld en heeft eigenlijk alleen zijn oude moeder met wie hij samenleeft en omwie hij geeft. Zijn gedachten gaan constant naar zelfmoord en door middel van flashbacks krijgt de kijker korte flitsen uit zijn verleden in het leger te zien. Phoenix heeft zich voor de film behoorlijk toe laten takelen. Zijn lichaam zit onder de littekens, hij heeft een lange woeste baard en lang haar in een knot op zijn hoofd. Joe is dan ook zowel van binnen als van buiten behoorlijk beschadigd. Waar dit soort genrefilms (de wraakfilm) vaak om de actie gaat, denk bijvoorbeeld aan John Wick, is er hier bewust voor gekozen om het juist alleen maar om het karakter te laten draaien. Er zijn zelfs scènes waarin het duidelijk is dat er behoorlijk wat actie plaatsvindt, maar de camera dit bewust niet volgt. De film is geregisseerd door Lynne Ramsay, die bekend is geworden met de film We Need To Talk About Kevin uit 2011.  De meningen over You Were Never Really Here zijn zwaar verdeeld. Er is weinig discussie over het talent dat Joaquin Phoenix in de film laat zien, maar met name het verhaal is wel iets waar je van moet houden. Persoonlijk werd ik echt meegenomen in de wereld van Joe en heb ik 85 minuten vol spanning zitten kijken. Er is echter ook een grote groep mensen die de film ronduit saai en langdradig vinden. Het is dan ook belangrijk dat je als kijker weet wat je kan verwachten. You Were Never Really Here is geen brute actiefilm zoals John Wick, maar meer een film die in het straatje past van Drive. Indien dit geen probleem is, dan is You Were Never Really Here een absolute aanrader.

Genre: Drama, Mysterie, Thriller
Speelduur: 85 min
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461875167

Het beeld van de DVD-uitgave van You Were Never Really Here wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is goed. De film bevat veel donkere scènes, maar deze zijn altijd goed te volgen. Het zwartniveau is goed en waar mogelijk binnen het verhaal zijn de kleuren ook mooi vol. De rest van de film heeft echter een bewuste grauwe laag over het beeld, wat goed past bij de sfeer. In bepaalde scènes is er bewust voor gekozen om een object scherp in beeld te brengen terwijl de actie daarachter plaatsvindt. Ook dit komt goed tot zijn recht bij deze transfer. De DVD-uitgave bevat Nederlandse ondertiteling, die duidelijk onderin het beeld wordt weergegeven.

De DVD-uitgave van You Were Never Really Here bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn allemaal duidelijk te verstaan, ook als er omgevingsgeluiden te horen zijn. De dialogen zijn te horen uit de centerspeaker en waar nodig door de andere twee voorste speakers. Deze twee worden samen met de achterste twee ook gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Een voorbeeld hiervan is de drukke straat waar Joe woont of het geroezemoes in het restaurant. De subwoofer wordt weinig gebruikt, maar doet waar nodig zijn werk goed. De dialogen in You Were Never Really Here zijn minimaal en de film leunt dan ook voor een groot deel op een uitstekende instrumentale soundtrack die goed bij de beklemmende sfeer past.

De DVD-uitgave van You Were Never Really Here bevat geen extra’s.  Bij het aanzetten van de DVD verschijnt meteen een menu waarbij kan worden gekozen voor ondertiteling aan of uit en start film. De DVD-uitgave heeft wel hoofdstukken, maar deze zijn dus niet vanuit een menu te selecteren.

Joe is een getraumatiseerde veteraan die zijn geld verdiend met criminele activiteiten. Wanneer hij de opdracht krijgt om de minderjarige dochter van een senator te redden uit een bordeel, wordt hij zelf het doelwit van een groep criminelen. You Were Never Really Here is een unieke wraakfilm, die in plaats van op de actie juist op het personage focust. Juist hierdoor zijn de meningen over de film verdeeld. Joaquin Phoenix speelt de rol van Joe geweldig en ook de sfeer in de film is erg goed neergezet. Verwacht echter geen John Wick, want dit is echt een ander soort film. Indien je dit geen probleem vindt, is You Were Never Really Here een absolute aanrader.