Pacific Rim Uprising

02-08-2018

7.5

Pacific Rim Uprising (Blu-ray)

Het is tien jaar nadat de Pacific Rim is gesloten en alle Kaiju (grote monsters van een andere dimensie) definitief van de aarde zijn verdwenen. Hoewel niet meer direct inzetbaar, zijn er er nog verschillende Jaegers (grote robots ontworpen om tegen Kaiju's te vechten) als onderdeel van het 'Pan-Pacific Defense Corps 'actief de aarde aan het patrouilleren. Bij zijn zoveelste arrestatie krijgt gevallen ster Jake Pentecost (John Boyega) een simpele keuze; gevangenis of opnieuw bij de PPDC. Jake kiest voor het tweede en geeft al snel samen met oude rivaal Nate Lambert (Scott Eastwood) training aan Jaeger-rekruten. Een van hen is de jonge, maar zeer getalenteerde Amara Naman (Cailee Spaeney). Het opleiden lijkt van een leien dakje te gaan, maar dan vernietigt een ongeautoriseerde Jaeger een groot deel van Sydney tijdens een belangrijke conferentie over de toekomst van het Jaeger-programma. Pentecost, Lambert en hun rekruten moeten hun simulatiegevechten halsoverkop omruilen voor het echte werk

Met Pacific Rim gaf creatief regisseur Guillermo Del Toro ons een waar fanboy-werkje met heel veel knipogen naar Japanse anime-films, een redelijk verhaal en vooral veel over-de-top-actie. Maar wat er vooral vanaf droop is de lol die de cast en crew overduidelijk hadden tijdens het maken, en dat gaf de film ook een hart en ziel. En dit alles is juist wat in Pacific Rim Uprising ontbreekt. Nieuwkomer Steven S DeKnight heeft op zijn CV voornamelijk TV-series staan als regisseur en dit is zijn eerste film. Als het gaat om grootse actie en spektakel dan kan DeKnight echt wel zijn mannetje staan, maar als het om verhaal, karakters en krakterontwikkeling gaat dan heeft hij nog wel even wat oefening nodig. Zijn karakters zijn voornamelijk erg cliché, oppervlakkig en slechts één karakter heeft een verbinding met het eerste deel. En dat is ook weer een probleem, het eerste deel had een prima einde, het riep niet om een vervolg. Dus is dit deel qua verhaal een beetje in elkaar geknutseld om naar Pacific Rim te verwijzen. Hoofdrolspelers John Boyega en Scottt Eastwood doen hun best om grappig, stoer en charmant te zijn en dat lukt redelijk, maar ze hebben niet veel om mee te werken. De rest van de cast doet ook zijn/haar best. Gelukkig heeft de film een fijne compacte speelduur waardoor het allemaal lekker vlot wegkijkt zonder overvol aan te voelen.

Speelduur: 111 min
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Frans
EAN: 5053083151133

• Deleted Scnes with Commentary by Director Steven DeKnight
  • Hall of Heroes
  • Bridge to Uprising
  • The Underworld of Uprising
  • Becoming Gadgets
  • Unexpected Villain
  • Next Level Jaegers
  • I Am Scrapper
  • Going Mega
  • Secrets of Shao
  • Mako Returns

Pacific Rim Uprising staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 op Blu-ray Disc. Dit is een beeldtransfer om van te smullen. Alles klopt er aan het beeld: het is superscherp en de kleuren spatten van het scherm. Er zit veel dieptewerking in het beeld en alle details zijn erg goed te zien. Ook in het donker zijn het zwartniveau en het contrast erg goed te noemen. Huidtonen zijn goed van kleur en de kleuren van zowel binnen als buiten de Jaegers zien er erg fris uit. Niets dan lof valt er te zeggen over deze transfer die vast en zeker zijn meerdere zal moeten erkennen in de UHD-uitgave, maar deze transfer op Blu-ray Disc is zeker het beste wat het medium te bieden heeft.

Naast een referentie-beeldtransfer is ook de audio van Pacific Rim Uprising zeker van de hoogste kwaliteit. Als belangrijkste audiotrack staat een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack met Atmos-extensie in de oorspronkelijk Engelse taal op Blu-ray Disc. Alle kanalen zijn eigenlijk altijd actief tijdens het beluisteren. Er is een continue spreiding van spraak uit de centerspeaker en ambiance en andere a actie-geluiden uit de voorste- en surroundspeakers. Ook de subwoofer doet eigenlijk bijna altijd mee in het laag. De audiotrack is zeer scherp en helder en heeft een erg bombastisch karakter. Een bijna vermoeiende actieve track die de actie in de film perfect ondersteunt.

Er staat een best uitgebereid pakket aan extra's op de Blu-ray Disc van Pacific Rim Uprising. Alles is in 1080p HD en is Nederlands ondertiteld.

Deleted Scenes with Commentary by Director Steven DeKnight
De regissueur geeft een interessant audiocomeentaar met veel achtergrondinformatie over het maken van de film.

Hall of Heroes (3 min)
Acteur John Boyega geeft een korte introductie van de Jeagers.

Bridge to Uprising (5 min)
Cast en crew geven meer achtergrondinformatie over hoe het verhaal van dit vervolg tot stand is gekomen en de brug van het eerste naar het tweede deel.

The Underworld of Uprising (5 min)
Nog wat meer achtergrondinformatie over de karakters in de film.

Becoming Gadgets (6 min)
Dit deel geeft meer informatie over de bijrollen in de film.

Unexpected Villain (6 min)
Kijk deze featurette zeker niet voordat je de film gaat kijken, want hier wordt wel een grote spoiler gegeven.

Next Level Jaegers (6 min)
De Jaegers in deze film hebben een update gekregen. In deze featurette krijg je als kijker hier meer achtergrondinformatie over.

I Am Scrapper (3 min)
Scrapper is een mini-Jaeger in de film. Hier zie je meer informatie over deze kleine held.

Going Mega (3 min)
Ook de Kaiju's hebben een update gekregen en zijn uiteraard nog groter. Ook hier krijg je meer informatie over.

Secrets of Shao (3 min)
Dit deel geeft meer achtergrondinformatie over een belangrijk karakter in de film.

Mako Returns (2 min)
Een korte featurette over een ander belangrijk karakter in de film.

10 jaar na de defintieve overwinning op de Kaiju's zijn er niet veel Jaegers meer over. Maar er volgt een nieuwe dreiging en de zoon van de held uit het eerste deel, Jake Pentecost, moet aan het werk om een nieuwe Jaeger te besturen om andermaal de strijd aan te gaan. Qua actie en spektakel ben je bij Pacific Rim Uprising zeker aan het juiste adres. Het mist jammer genoeg de hart en ziel en vooral de lol van het eerste deel. Dat is nieuwkomer Steven DeKnight niet helemaal aan te rekenen, want hij doet wel zijn best in zijn regiedebuut voor op het witte doek. Op Blu-ray Disc is Pacific Rim Uprising een voltreffer qua beeld en geluid. Helaas zijn de extra's wat kort en oppervlakkig, maar best interessant om eens te bekijken. Net als de film, overigens.