Gotti

06-08-2018

4

Gotti (Blu-ray)

John Gotti Sr. (John Travolta) is een van de machtigste mannen in New York. Nee hij is geen burgemeester en ook geen CEO, maar in de Italiaanse maffia is hij een van de onbetwiste kopstukken. Zijn zoon John Gotti Jr. (Spencer Rocco Lofranco) krijgt dit leven met de paplepel ingegoten. Maar uiterlijk besluit junior om dit leven achter zich te laten. Om dat voor elkaar te krijgen moet hij wel eerst informatie aan justitie geven. Dit is onbegrijpelijk voor zijn inmiddels in de gevangenis aan kanker stervende vader, die nooit en te nimmer zou gaan klikken bij de politie. Samen met zijn flamboyante stijl en grove geweld, maakte dit hem tot een van de meest gevreesde figueren in de stad. In 1988 kwam Gotti Jr. officieel bij de maffia familie en had hij zijn vader moeten opvolgen. Maar in 1999 brengt hij een beroemd laatste bezoek aan de gevangenis om zijn vader te vertellen dat hij uit dit leven wil om de prioriteit bij zijn gezin te leggen.

Er zijn al heel veel maffia films gemaakt, maar het verhaal van John Gotti is verbazingwekkend genoeg nog niet zo vaak onderwerp van films geweest. En dit terwijl het een van de meest beruchte en machtige bazen was die lange tijd dood en verderf zaaide in de beroemde stad New York. In 1996 was een TV-film met dezelfde naam en met Armand Assante in de hoofdrol. Deze versie was gebaseerd op het boek van Jerry Capeci en Gene Mustain. Het script voor deze film met John Travolta in de hoofdrol is zelfstandig geschreven. De regisseur is Kevin Connolly, een naam die bij sommigen misschien bekend in de oren zal klinken. Dit kan kloppen, maar dan waarschijnlijk vanwege zijn rol als Eric in de serie Entourage. Dit keer regisseur hij dus in plaatst van dat hij acteert. En dat had hij beter niet kunnen doen… Deze film heeft zoveel problemen dat het teveel is om allemaal op te noemen in deze recensie. We focussen ons daarom op de voornaamste pijnpunten. Dat is in de eerste en belangrijkste plaats het script. Dit schrijfwerk is op het onprofessionele af. Er zit geen enkele focus of rode draad in, waardoor het al snel saai en onnavolgbaar wordt. Daarnaast probeert men om 30 jaar aan informatie over het leven van Gotti in een vrij beperkte speelduur te stoppen. Dat is totaal niet gelukt. En dan zijn er ook nog de dialogen die wederom simpelweg saai zijn met slechts hier en daar een positieve uitschieter. Het camerawerk is al weinig doorsnee en doet weinig om het geheel interessanter te maken. Het komt allemaal over als een matige B-film, die ook het bijbehorend niveau van talent heeft aangetrokken. Een uitzondering hierop is John Travolta in de titelrol. Hij doet duidelijk nog zijn best om de boel te redden. Hij kruipt helemaal in deze rol en is daarin overtuigend. Maar ook daar loopt Travolta tegen grenzen aan door de matige dialoog en het tegenspel van de andere spelers, dat een stuk minder charismatisch is. Het turbulente levensverhaal van Gotti leent zich er uitstekend voor om een uitmuntende film over te maken. Maar deze poging is nog niet het moment dat dit gerealiseerd is.

Genre: Biografie, Drama, Misdaad
Speelduur: 112 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
EAN: 8719372006665

De Blu-ray Disc-uitgave van Gotti heeft de originele beeldverhouding van 2.39:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC  video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaagse disk.

De beeldkwaliteit van Gotti is het beste te omschrijven als donker, grijs en grauw. Het schaduwdetail is ondermaats, terwijl de film zich heel veel in het donker afspeelt. Hierdoor gaat er veel detail onnodig verloren. Ook de kleuren zijn wel erg saai en ingetogen. Dit is natuurlijk ook grotendeels een stijlkeuze van de makers, maar het heeft toch ook zijn uitstraling op hoe je de beeldkwaliteit kunt beleven. De scherpte en detaillering in het algemeen zijn nog wel net voldoende, maar ook niet veel meer dan dat. Het is niet altijd gestoken scherp en deze lijken soms niet helemaal in focus. Ook is er best wel wat ruis in het beeld aanwezig. Als we al deze constateringen bij elkaar optellen, dan komen we nog nét op een krappe voldoende uit.

Gotti wordt ondersteund door een DTS-HD Master 5.1 track (16-bit, 48kHz) in de originele Engelse taal. Het geluid is gelukkig wat beter dan het beeld, maar niet heel veel beter. De film kent een handvol actiescènes, verder wordt er vooral veel in gepraat. Die dialogen zijn altijd helder en duidelijk verstaanbaar. Op dat vlak dus geen problemen. De actie komt echter niet zo goed tot zijn rechts als had gekund. Het blijft allemaal wat tam en heeft niet echt veel dynamiek. Ook hier geldt dat het wel voldoende is, maar je wordt niet van je stoel geblazen.

Na een paar trailers start direct de hoofdfilm. Er zijn geen extra’s.

John Gotti Sr. (John Travolta) is een van de machtigste mannen in New York. Dit maffia kopstuk ziet zijn leven op zijn kop staan, wanneer hij stervende is in de gevangenis en zijn zoon en gedroomd opvolger hem komt vertellen dat hij uit het criminele leven wil stappen. Gotti is een B-film geworden met een abominable script en een matige uitvoering. John Travolta doet nog zijn uiterste best om er iets van te maken, maar hij kan het geheel niet meer redden. De BD-uitgave is ook niet echt om over naar huis te schrijven. Het wat saaie beeld en geluid krijgt nog net een voldoende van ons, maar zal je niet bij blijven. Wie meer wil weten over John Gotti moet elders op zoek gaan, want extra’s schitteren door afwezigheid. Deze film kun je dus maar beter links laten liggen, tenzij je niets van Travolta wilt missen of erg benieuwd bent naar het levensverhaal van Gotti.