Ready Player One

13-08-2018

8.4

Ready Player One (Blu-ray)

De OASIS is een wereld die alleen bestaat in een virtuele realiteit. Maar voor steeds meer mensen heeft deze alternatieve werkelijkheid een zeer sterke aantrekkingskracht. Logisch ook, aangezien deze in schril contrast staat met de inmiddels aardig in verval geraakte wereld. Er is dan ook heel wat gebeurd tot het jaar 2045, het jaar waarin Wade Watts (Tye Sheridan) de kans van zijn leven krijgt. In de virtuele wereld kan men naar hartenlust rondhangen, maar het is ook mogelijk om meer doelgericht te werk te gaan. James Halliday (Mark Rylance), de maker van OASIS, heeft namelijk een digitale speurtocht uitgezet. De winnaar van alle drie de rondes krijgt de zeggenschap over OASIS. Wanneer Wade na jaren proberen eindelijk ziet hoe hij ronde één kan winnen, heeft hij een voorsprong opgebouwd. Er zijn echter ook grote bedrijven met veel kapitaal die meedoen. Deze wedstrijd is immers goud waard. Zij zetten hele legers ingehuurde spelers in, die dag en nacht getraind worden. Maar het is al snel duidelijk dat je de maker en zijn bedoelingen echt goed moet leren kennen, om de sleutel tot het voltooien van de volgende rondes te vinden. Gezien de grote belangen versmelten de echte en de virtuele wereld en komen Wade en zijn geliefden ook in werkelijkheid ook in gevaar. Lukt het hem om deze wedstrijd te winnen, voordat hen iets overkomt?

Steven Spielberg mag dan inmiddels 72 jaar oud zijn, hij denkt nog lang niet aan pensioen. Zijn tempo in het filmmaken ligt onverminderd hoog. Op IMDB heeft hij inmiddels 57 vermeldingen als regisseur en maar liefst 171 als producent. De afgelopen jaren regisseerde hij Bridge of Spies, De Grote Vriendelijke Reus en The Post. Totaal verschillende films, maar ieder met hun eigen merites. Eigenlijk klopt die volgorde niet helemaal, want Spielberg was bezig met het maken van The Post toen Ready Player One al in post-productie was. Spielberg moest nog even wachten op maar liefst 1500 digitale shots die op de computer afgemaakt moesten worden. Dit is ook niet zo verwonderlijk gezien het onderwerp van deze film. Virtual Reality (VR) is anno 2018 een steeds grotere business aan het worden en het kan in de toekomst het leven van ons allemaal grondig veranderen. Misschien wel zoals eerder de smart phone dat deed. In Ready Player One zien we een van de mogelijke scenario’s. Een wereldwijd bespeelde alternatieve wereld, waar mensen in kunnen ontsnappen uit hun echte leven. Uiteraard kun je zowel in als buiten het spel op allerlei manieren je geld uitgeven en is er commerciële toepassing in allerlei vormen van reclame. Maar let op, Ready Player One zoekt (bewust?) de diepgang niet op. Als je de maatschappelijke implicaties van verregaande technologische ontwikkelingen interessant vindt, dan kun je bijvoorbeeld de Netflix-serie Black Mirror eens proberen. Spielberg gaat hier 100, nee 300 procent voor de fun-factor. En dat is zeker gelukt! De film kent een torenhoog tempo en verveelt nog geen seconde. Er is bovendien zo veel te zien op het scherm dat een tweede kijkbeurt zeker loont. Daarnaast zitten de scènes boordevol met verwijzingen naar andere grote Hollywoodfilms, waaronder een aantal titels van de regisseur zelf. Met veel actie, een hoog tempo en een voice-over om een en ander nog eens uit te leggen blijft het allemaal erg luchtig en makkelijk te volgen. Maar toch is er hier veel kwaliteit. Het verloop in het script, de montage en de gevarieerde actie werken allemaal samen om het heel onderhoudend te houden. Daarnaast is er een gok genomen met een relatief onbekend persoon als Tye Sheridan in de hoofdrol, maar hij doet het alleraardigst. Dit is een film voor (bijna) iedereen, zelfs als je helemaal niets hebt met computers of games. Er is geen voorkennis vereist. Ziet het als een soort achtbaanrit, maar dan zonder wachtrij en met heel wat meer dan slechts een handvol minuten plezier.

Genre: Actie, Avontuur, Science fiction
Speelduur: 139 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Frans
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Frans
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888232880

• The '80s: You're the Inspiration
  • Game Changer: Cracking the Code
  • Effects for a Brave New World
  • Level up: Sound for the Future
  • High Score: Endgame
  • Ernie & Tye's Excellent Adventure

De Blu-ray Disc-uitgave van Ready Player One heeft de originele beeldverhouding van 2.39:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC  video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaagse disk.

De werelden van Ready Player One zien er heel verschillend uit. Aan de ene kant is er de echte wereld, met een grijs en grauw uiterlijk. De digitale wereld is veel kleurrijker, maar zonder dat het teveel wordt. Dit samen maakt het kleurbeeld dynamisch en altijd nauwkeurig. Alle details, van de kleinste texturen tot de grootste vergezichten, zijn uitstekend zichtbaar. Wanneer er veel digitale effecten gebruikt worden, zien we nog wel eens dat de scherpte iets afneemt. Dat is hier zeker niet het geval. De scherpte en detaillering zijn consistent van hoog niveau. Een uitstekende blu-ray presentatie dus op deze uitgave van Ready Player One.

Ready Player One wordt ondersteund door een Dolby Digital Plus 7.1-track met Atmos-extensie en DTS-HD Master 5.1-track (16-bit, 48kHz), beiden in de originele Engelse taal. Voor de Franstalige versie is een Dolby TrueHD 7.1-track op de disk opgenomen. Ondanks de kwalitatief mindere DD+ track is de actie veelvuldig aanwezig en dynamisch en chaotisch. Deze kakofonie van geluiden komt goed over in deze audiopresentatie. De plaatsing van alle geluiden is zeer nauwkeurig en er wordt goed gebruik gemaakt van het hele geluidsbeeld. Alleen de bas had soms net wat luider gekund om het geheel nog iets dynamischer te maken. Maar eigenlijk is dat muggenziften, want deze audiopresentatie is over het geheel gezien uitstekend te noemen. Toch kan het ons niet bekoren dat de originele Engelse taal een mindere kwaliteit geluidstrack heeft gekregen dan de nagesynchroniseerde Franse track. Daarom puntaftrek.

Vanuit het hoofdmenu kun je een aantal extra’s bekijken. Deze worden hieronder afzonderlijk besproken. De extra’s zijn in HD met Nederlandse ondertiteling en Dolby Digital 2.0 (192kb/s) audio. Het is een behoorlijk compleet pakket en bovendien gelijk aan dat op buitenlandse uitgaves.

The '80s: You're the Inspiration (6m)
Ernest Cline (scenarioschrijver) en de rest van de cast en crew bespreken hun liefde voor de jaren ’80. Veel van die invloeden zijn terug te zien in de verwijzingen die in de film voorkomen.

Game Changer: Cracking the Code (57m)
Dit is het hoofditem van het pakket aan extra’s. Een diepgaande blik op het maken van de complete film. Van het schrijven voor het grote witte doek en het verzamelen van de cast tot de kostuums, rekwisieten, karakters en digitale effecten. Deze extra is zeer rijk aan informatie.

Effects for a Brave New World (25m)
Hier gaan we nog wat dieper in speciaal of de digitale effecten in de film. Deze spelen een heel belangrijke rol om het geheel tot leven te brengen. Interessant is ook wanneer er vertelt wordt over de mogelijkheid om pre-visualisatie in de VR-wereld te doen.

Level up: Sound for the Future (8m)
Deze extra draait om de geluidseffecten. En dan vooral om de zoektocht naar precies het juiste iconische geluid voor de juiste situatie.

High Score: Endgame (10m)
Dit keer is het niet John Williams die de soundtrack schreef voor een film van Spielberg, maar Alan Silvestri. Hier leren we meer over hoe de muziek tot stand is gekomen. Hier lees je meer over waarom John Williams dit keer niet van de partij kon zijn.

Ernie & Tye's Excellent Adventure (12m)
De schrijver en hoofdrolspeler bespreken de film vlak voordat deze in première gaat.

Wade Watts is een doodgewone jongen en een van de vele deelnemers aan de digitale speurtocht in de virtuele wereld OASIS. De winnaar wint niets minder dan de zeggenschap over wat er in de toekomst met deze wereld moet gebeuren. Wade haalt als eerste de eerste ronde en komt daarmee op een voorsprong, maar al deze aandacht is niet zonder gevaar. Je kunt het Steven Spielberg wel toevertrouwen om een vermakelijk film te maken. Ready Player One is op het vlak van puur vermaak een van zijn beste films in lange tijd. Binnen al dit geweld lukt het ook nog om enige menselijkheid in het verhaal in te brengen. De BD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, waar we er wel bij moeten vermelden dat de beste geluidstrack de Frans nagesynchroniseerde versie is. Er is een behoorlijk compleet pakket aan extra’s beschikbaar. Een prima aankoop, met de kleine aantekening wat het geluid betreft.