LBJ

16-08-2018

7.2

LBJ (Blu-ray)

Lyndon Baines Johnson (Woody Harrelson) is niet de meest bekende Amerikaanse president. Hij leefde in de tijd van John F. Kennedy (Jeffrey Donovan), met wie hij samenwerkte. JFK was zo charismatisch op TV, dat de meer ervaren maar minder flamboyante Johnson geen kans meer maakte op het presidentschap. In plaats hiervan werd hij vicepresident, met als doel om alsnog invloed uit te oefenen op het beleid. Dit valt echter danig tegen wanneer JFK en vooral zijn broer Bobby (Michael Stahl-David) hem vooral in een hoek blijken te willen zetten. Vervolgens doen ze er alles aan om hem daar te houden en niet teveel speelruimte te geven. Johnson ziet zijn politieke carrière voor zijn ogen verdwijnen. Maar dan gebeurt er iets compleet onverwachts. JFK wordt neergeschoten en overlijdt kort daarna. De vicepresident is dan volgens de grondwet de opvolger. Opeens is Johnson president. Zijn presidentschap wordt gedomineerd door de dan zeer actuele discussie over rassenscheiding. Blanken en Afro-Amerikanen leven gescheiden van elkaar. De laatstgenoemde groep gaat in steeds heviger protesten de straat op en steeds meer blanken zijn het met hen eens. Maar er zijn ook nog grote groepen blanken – vooral in het Zuiden van de VS – die faliekant tegen elke verandering op dit gebied zijn. Aan Johnson de schone taak om te kiezen aan welke kant hij wil staan en vervolgens stappen te maken. Hij zal hoe dan ook te maken krijgen met tegenstanders die tot op het bot gemotiveerd zijn.

Er zijn al heel veel films over JFK gemaakt, maar zijn evenknie Lyndon B. Johnson krijgt lang niet zo veel aandacht. In de film LBJ speelt wederom de beruchte aanslag op John F. Kennedy een grote rol. Deze wordt zelfs in beeld gebracht. Misschien wel de helft van de film bestaat uit de momenten vlak voor, tijdens en na de aanslag. Dit wordt in de montage steeds afgewisseld met beelden uit de jaren ervoor en uiteindelijk ook de periode erna. We horen je bijna zuchten, alweer een film over die aanslag. Dit blijkt een verkeerde aanname. Regisseur Rob Reiner (A Few Good Men, The Bucket List) heeft duidelijk als doel om Johnson hier centraal te stellen. En dat is ook gelukt. Ondanks het feit dat John F. Kennedy ook een grote rol in de film speelt, duiken we vrijwel alleen maar in de psyche van Johnson. Dat maakt de film toch vernieuwend en bovendien informatief. Een bijna onherkenbare Harrelson kruipt volledig in zijn huid en laat een driedimensionaal persoon zien met onbetwistbaar talent, maar ook grove tekortkomingen. Zijn intenties zijn goed, maar de beste man wordt niet altijd begrepen. Het is wel opletten geblazen, want dit is een hoog tempo praatfilm. Elke scène staat bol van de dialoog, waarin veel informatie wordt gedeeld. De cast is indrukwekkend te noemen en vrijwel zonder uitzondering wordt er prima geacteerd, maar het is hier de inhoud die centraal staat. Er is dus volledige concentratie vereist, maar daar word je dan ook voor beloond. De film duurt ongeveer anderhalf uur, maar voelt veel langer. Niet omdat de film traag aanvoelt – integendeel, het tempo ligt zeer hoog – maar omdat er zoveel verhaal verteld wordt. De recensies van LBJ zijn gematigd, maar dit lijkt vooral met de politieke kleur van de film te maken te hebben. Het klopt dat Johnson wel erg rooskleurig wordt neergezet. Hij lijkt de reddende vaderfiguur en bij vlagen is het allemaal zeer patriotistisch. Maar Reiner verzuimd niet aan het einde te noemen dat hij de Vietnam-oorlog heeft laten escaleren. Daarnaast is men soms een beetje doorgeschoten in de protheses en de make-up. Dit vereist wat gewenning. Maar als je daar overheen kunt stappen dan ligt er een mooi politiek drama in het verschiet.

Genre: Biografie, Drama
Jaar: 2016
Speelduur: 97 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
EAN: 8719372006795

• Making of

De Blu-ray Disc-uitgave van LBJ heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC  video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaagse disk.

Als de omstandigheden goed zijn, dan is het beeld van LBJ uitstekend. Levendige kleuren en haarscherpe details vormen de boventoon. Het is bijna alsof je het beeld kunt aanraken en in die wereld kunt stappen. Dit staat wel in schril contrast met de minder goed belichte scènes. Hier laat het schaduwdetail echt wat te wensen over en ontstaat er ook nogal wat ruis. Kleuren lijken ook fletser te worden. De transfer heeft simpelweg niet genoeg bereikt. Ook op deze momenten is het beeld overigens nog wel ruim voldoende, maar niet zo uitstekend als wanneer de autokolonne van JFK zien rijden in de buitenlucht op een superzonnige dag. Deze transfer krijgt bij vlagen een 9 of een 10 en op andere momenten hooguit een 7. Als geheel is het echter altijd goed genoeg.

LBJ wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16-bit, 48kHz) in de originele Engelse taal. Als praatfilm zou je niet echt verwachten dat het geluid indruk maakt, maar dit is toch best aardig gelukt. Naast de dialogen – die altijd prima verstaanbaar zijn – is er namelijk vrijwel continu sprake van muziek. Die muziek komt met een mooi volume en dynamiek uit de speakers en valt goed in de mix met de dialoog en andere geluidseffecten. Dit is niet het soort film dat je gebruikt om je geluidsset te demonstreren, maar wij waren aangenaam verrast door de kwaliteit van deze geluidsmix. De film wordt er uitstekend door ondersteund.

Dutch Filmworks heeft niet echt de gewoonte om extra’s op te nemen bij hun (BD)-uitgaves. Hier is dit wel het geval. En dat valt alleen maar te prijzen. Het is nog steeds geen groot pakket, maar afgaande op buitenlandse uitgaves is er ook niet veel beschikbaar. Sterker nog, deze uitgave bevat ondergenoemde extra, terwijl de Amerikaanse uitgave géén extra’s heeft. Nadat er automatisch een aantal trailers worden afgespeeld, kun je de extra starten vanuit het hoofdmenu.

Behind the scenes (12 Min.)
Een vrij standaard algemene making of met pratende hoofden en beelden uit de film. Het geeft zeker wat meer achtergrond. Voor wie deze film interessant vond is het zeker de moeite om – bij voorkeur na afloop – ook deze korte extra nog even een kans te geven. De extra is in HD en heeft DTS-HD MA geluid. Er is helaas geen ondertiteling bij beschikbaar. Niet in het Nederlands en ook niet in een andere taal. Dat is toch wel een must op de Nederlandse markt, omdat onze films ook altijd ondertiteld worden. Als je Engels goed genoeg is, dan zal dit voor jou geen minpunt zijn, maar voor de toegankelijkheid zou dit eigenlijk standaard inbegrepen moeten zijn.

President Lyndon B. Johnson had nooit gedacht dat hij president zou worden. Maar wanneer John F. Kennedy plotseling wordt vermoord is dit toch het geval. De integratiekwestie tussen blanken en Afro-Amerikanen zal zijn presidentschap definiëren. De kwestie wordt steeds nijpender en scheidt het land. Hij moet een standpunt innemen en vervolgens, ongeacht welke kant hij kiest, strijden tegen tot op het bot gemotiveerde politieke tegenstanders. Deze film van Rob Reiner is vakkundig gemaakt en de rolinvulling is zonder uitzondering goed te noemen. Het verhaal van Johnson is onderbelicht gebleven in Hollywood, maar daar is nu verandering in gekomen. De recensies van LBJ zijn gematigd, maar dit lijkt vooral met de politieke kleur van de film te maken te hebben. Als je van (politieke) drama’s houdt, dan moet je deze film zeker een kans geven. De BD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Daarnaast is er een making of inbegrepen die we niet op buitenlandse uitgaven terugzien. Je moet deze wel bekijken zonder ondertiteling.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.