Equalizer 2, The

01-09-2018

7.8

Equalizer 2, The (Bioscoop)

Robert McCall (Denzel Washington) is met pensioen. Althans, dat dacht hij toen hij een paar jaar geleden zich toch geroepen voelde om een jong en hulpeloos meisje te redden uit de handen van de Russische maffia. Met behulp van zijn speciale gevechtsvaardigheden kan hij een heel leger aan tegenstanders in zijn eentje aan. Deze man is niet kapot te krijgen. Na dit avontuur keert hij toch weer terug naar een rustig leventje. Hier komt wederom abrupt een einde aan wanneer zijn goede vriendin Susan Plummer (Melissa Leo) op gruwelijke wijze om het leven wordt gebracht. Het lijkt eerst op een ordinaire beroving, maar McCall zijn zintuigen en ervaring zeggen dat er meer aan de hand is. Dit blijkt inderdaad zo te zijn en het oplossen van deze moord wordt zelfs voor McCall een uitdaging. Hij moet het dit keer namelijk opnemen tegen tegenstanders die net zo getraind zijn als dat hij is. Wordt deze operatie zijn Waterloo of weet hij wederom iedereen te verslaan?

Regisseur Antoine Fuqua en acteur Denzel Washington gooiden in 2001 hoge ogen met de uitstekende politiethriller Training Day. In 2014 werkten zij samen in een soortgelijke genrefilm, namelijk de eerste The Equalizer. Voor wie de naam The Equalizer bekend voorkomt heeft het bij het rechte eind. Midden jaren ’80 bestond er een Amerikaanse spionageserie onder dezelfde naam. De inmiddels overleden Britse acteur Edward Woodward speelde hierin de voormalig CIA-agent Robert McCall, die geheel anoniem door het leven ging. Dertig jaar later is er een remake van deze televisieserie gemaakt, met Denzel Washington in de rol van Robert McCall. Het uitgangspunt is hetzelfde gebleven; McCall probeert in het reine te komen met zijn gewelddadige verleden door onschuldige en hulpeloze mensen te helpen die het slachtoffer zijn geworden van criminelen. De eerste The Equalizer was een heel aardige actiefilm, maar kon nergens de lat van Training Day halen. Het was een wat voorspelbare, maar degelijk gemaakte actiethriller. Equalizer 2 is feitelijk een kopie van dit eerste deel. Het verhaal is wederom niet noemenswaardig en bovendien ergerlijk voorspelbaar. De grootste wending zie je van mijlenver aankomen. De film steunt hevig op het charisma van Denzel Washington en komt daarmee een heel eind. Deze man is altijd interessant om naar te kijken en hij presteert het zelfs om deze vrij ééndimensionale rol toch nog vrij veel diepgang mee te geven. Er is zelfs verrassend veel aandacht voor karakterontwikkeling en rustige scènes. Dit blijkt een goede keuze, want die scènes zijn op zich interessant genoeg. De keuze om hem zich te laten ontfermen over een Afro-Amerikaanse jongen uit de slechte buurt die dreigt het drugscircuit in te gaan, pakt wel erg cliché uit. Maar het acteren van beide heren is zodanig goed dat ook deze scènes toch interessant blijven. Bovendien doet al deze rust je meer verlangen naar de volgende actie. En die actie, die mag er zijn. Keihard, ruw en grof. Niet voor de kijker met een zwakke maag. De zeer lange shoot-out aan het einde van de film is hierin het onbetwiste hoogtepunt. In tegenstelling tot een eerdere sequentie in een hotel, wordt dit einde ook nog niet verklapt in de trailer. Vooral de setting is heel goed gekozen en zorgt voor extra sfeer en spanning. We gaan de locatie van het einde hier niet verklappen. Dit is veel leuker om zelf te ontdekken als je de film gaat kijken. The Equalizer 2 duurt net wat te lang en zakt vooral in het midden behoorlijk in. Het enerverende einde maakt dan weer veel goed. Washington zorgt er met zijn charismatische acteerwerk eigenhandig voor dat een matige film toch naar een heel aardig niveau wordt getild.

Speelduur: 121 min
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment

Robert McCall moet wederom zijn pensioneren staken wanneer een goede vriendin van hem onder verdachte omstandigheden wordt vermoord. Hij moet het dit keer namelijk opnemen tegen tegenstanders die net zo getraind zijn als dat hij is. Wordt deze operatie zijn Waterloo of weet hij wederom iedereen te verslaan? The Equalizer 2 duurt net wat te lang en zakt vooral in het midden behoorlijk in. Het enerverende einde maakt dan weer veel goed. Washington zorgt er met zijn charismatische acteerwerk eigenhandig voor dat een matige film toch naar een heel aardig niveau wordt getild.