BlacKkKlansman

10-09-2018

8.2

BlacKkKlansman (Bioscoop)

Ron Stallwarth (John David Washington) is de eerste Afro-Amerikaanse politieagent uit Colorado. Maar dit op zich al bijzondere feit is niet voldoende voor deze ambitieuze jongeman. Hij is het zat om in de archiefkamer te werken en daar continu gekleineerd te worden. Na verloop van tijd wordt hij tot zijn grote genoegen overgeplaatst naar de detective -afdeling. Daar komt hij op eigen houtje op het idee om de lokale afdeling van de Klu Klux Klan (vanaf nu: KKK) te benaderen. Aan de telefoon kunnen ze zijn huidskleur niet zien en klikt het best goed. Maar Stallwarth kan natuurlijk niet zelf naar de echte meetings gaan. Zijn collega Flip Zimmerman (Adam Driver) gaat daarom naar de meetings, terwijl Stallwarth de telefoon bemand. Stallwarth wil bewijzen wat hij kan door de KKK succesvol te infiltreren. Maar dit is niet zonder gevaren. De leden zijn zwaar bewapend en sommigen zijn bereid tot grof geweld. Dit is alles vindt bovendien plaats in een turbulente tijd waarin de burgerrechtenbeweging vol op stoom komt. De verhoudingen verharden steeds meer en gevaar ligt op de loer op elke straathoek.

BlacKkKlansman is een heleboel dingen, maar subtiel is daar niet een van. De film opent met archiefbeelden van vroeger, vervolgens zien we de hele film en wordt de cirkel rondgemaakt door weer te eindigen met archiefbeelden. De twist is alleen dat de laatste archiefbeelden zeer recent zijn. Ze gaan over de rellen in Charlotsville en we zien president Trump in zijn speech geen duidelijke kant kiezen. Dit einde leidde bij ons tot absolute en indrukwekkende stilte in de bioscoop. Je kon er een speld horen vallen. Een unicum tegenwoordig. Het drukt je met de neus op de feiten en laat zien hoe actueel de rassenproblematiek helaas nog steeds is. De timing van deze film, die zich afspeelt in de jaren ’70, is daarmee perfect. Het is daarnaast bijna niet te geloven dat de basis van dit bijzondere verhaal waargebeurd is. De Afro-Amerikaanse agent die de telefonische contacten doet en de blanke agent die zich als hem voordoet in het echte leven, dit is allemaal waargebeurd. Daar houdt het waarschijnlijk ook wel op en zal regisseur Spike Lee de nodige artistieke vrijheid hebben genomen. Het is Spike Lee met BlacKkKlansman gelukt om iets te doen wat maar weinigen lukt. Namelijk het moeiteloos combineren van drama en humor. Het drama komt nog steeds even hard aan en de humor treft nog steeds even goed doel. Regelmatig worden beide genres zelfs gecombineerd in één scène. De humor komt voornamelijk van de absurditeit van de situaties. Maar ook het acteerwerk van John David Washington draagt hieraan bij. De jonge Washington heeft duidelijk heel wat van het acteertalent van zijn vader Denzel Washington geërfd. Hij is geloofwaardig in zijn rol, maar bovenal ook sympathiek en grappig. Niet alle rolinvulling is overigens even sterk. Het grootste minpunt van de film is dat vrijwel iedereen van de KKK als een karikatuur wordt neergezet. Het zijn typische ‘rednecks’, waarbij het zwakbegaafde lid en het overmatig agressieve lid niet mogen ontbreken. Dit is oneindig jammer, want het maakt de KKK tot een soort gekkie-beweging, terwijl in werkelijkheid de steun voor deze beweging véél breder was. Ook op het oog doodnormale, beschaafde en intelligente mensen sloten zich hierbij aan. Misschien was het een brug te ver om ze als zodanig weer te geven. Het zou de film misschien te controversieel maken en ook kunnen oproepen tot meer haat in de echte wereld. De KKK wordt namelijk best uitvoerig in beeld gebracht en dit kan ook aantrekkingskracht hebben op mensen die hier gevoelig voor zijn. Het is overigens niet zo dat dit minpunt de film vergald. Daarvoor valt er veel te veel te genieten. BlacKkKlansman is een film die op alle vlakken vakkundig is gemaakt. Het verhaal is boeiend en heel gelaagd. De luchtigheid zit in de humor. En de pracht zit in het mooie camerawerk. BlacKkKlansman is zo’n film die het in zich had om echt een meesterwerk te worden. Dat is niet gelukt, maar het komt aardig in de buurt. Emotioneel, grappig, educatief en artistiek. Veelzijdiger dan dit wordt het niet. De film won al de hoofdprijs op het filmfestival van Cannes. We zijn benieuwd hoe dit straks bij de Oscars gaat.

Genre: Biografie, Komedie, Misdaad
Speelduur: 135 min
Uitgever: Universal Pictures

Ron Stallwarth is de eerste Afro-Amerikaanse politieagent in Colorado. Hij infiltreert telefonisch bij de lokale KKK-afdeling en zet zijn blanke collega in om de real-life ontmoetingen te regelen. Maar deze infiltratie, te midden van het hoogtepunt van de spanningen van de burgerrechtenbeweging, is niet zonder gevaar. BlacKkKlansman is een film die op alle vlakken vakkundig is gemaakt. Het verhaal is boeiend en heel gelaagd. De luchtigheid zit in de humor. En de pracht zit in het mooie camerawerk. BlacKkKlansman is zo’n film die het in zich had om echt een meesterwerk te worden. Dat is niet gelukt, maar het komt aardig in de buurt. Emotioneel, grappig, educatief en artistiek. Veelzijdiger dan dit wordt het niet.