Outlander - Seizoen 3

03-10-2018

8.8

Outlander - Seizoen 3 (Blu-ray)

Claire (Caitriona Balfe) is terug in 1948 bij haar Frank (Tobias Menzies). Ze is in de veronderstelling dat Jamie (Sam Heughan) is gesneuveld tijdens de Slag bij Culloden. Haar baby van Jamie wordt gezond en wel geboren en Frank accepteert het als zijn eigen kind. Toch merkt hij dat de gedachten van Claire nog steeds bij Jamie zijn. In 1746 blijkt Jamie echter nog te leven, al is hij wel zwaargewond. Samen met een paar andere overlevenden van de Schotse clan probeert hij zich verborgen te houden voor het Engelse leger, maar uiteindelijk wordt hij toch opgepakt en de dood kijkt hem alsnog in de ogen. Dochter Brianna (Sophie Skelton) groeit op en komt er achter wie haar echte vader is en wat voor man het was. Claire en Frank besluiten om een nieuwe start te maken en ze emigreren naar Boston, waar Claire een goede positie als chirurg krijgt. Na twintig jaar komt Claire er met de hulp van historicus Robert Wakefield (Richard Rankin) achter dan Jamie in 1765 nog altijd leefde en een kleine drukkerij had. Claire en Brianna komen voor een onmogelijke keuze te staan; gaat Claire terug naar de 18e eeuw, op zoek naar haar liefde of blijft ze bij haar dochter om die te zien opgroeien, trouwen en kinderen krijgen?

Wie het einde van het tweede seizoen van de populaire avonturenserie Outlander heeft gezien kon al vermoeden dat er een derde seizoen zou volgen. Dit derde seizoen is gebaseerd op delen van zowel het tweede (Dragonfly in Amber) als derde boek (Voyager) uit de boekenreeks van schrijfster Diana Gabaldon. De cast is voor een groot deel anders dan in de vorige seizoenen, maar natuurlijk zijn Caitriona Balfe, Sam Heughan en Tobias Menzies weer van de partij in hun respectievelijke rollen van Claire Randall/Fraser, Jamie Fraser en Frank Randall. De rode draad van het verhaal is eigenlijk best voorspelbaar; uiteindelijk zullen Claire en Jamie elkaar weer vinden en voor elkaar kiezen. Het duurt een aantal afleveringen voordat het zover is, maar het onvermijdelijke is al vanaf het begin duidelijk. Inhoudelijk is de serie verder ontwikkeld. Het avontuurlijke heeft plaatsgemaakt voor een meer psychologische inslag. Vooral in de eerste vijf afleveringen krijgen de karakters alle ruimte om hun persoonlijkheden te laten zien. In deze afleveringen zien we de twee verschillende era waarin het verhaal zich afspeelt parallel aan elkaar. Claire in de 20e eeuw en Jamie in de 18e eeuw. Claire ontwikkelt zich als een succesvol chirurg in Boston, die een moeizame relatie met haar man Frank onderhoudt en die alleen voor het kind Brianna bij elkaar blijven. Jamie levert een zware strijd om te overleven. Eigenlijk heeft voor hem het leven geen zin meer nu Claire niet meer bij hem is. Maar hij is voor velen te waardevol om te laten sterven.
Om eerlijk te zijn, dit zijn niet de beste afleveringen uit de reeks. Vooral het tempo is in het begin stroperig traag. Ook zitten er een aantal momenten in het verhaal die in eerste instantie niets toe lijken te voegen aan het verhaal, maar veel later in de serie blijken deze dan toch belangrijke elementen te bevatten. Hieruit merk je hoe ingenieus het verhaal in elkaar steekt. En aan het einde van elke aflevering is een knappe cliffhanger ingevoegd, zodat je weer reikhalzend uitkijkt naar de volgende episode. Vanaf de zevende aflevering gaan zowel het tempo als de amusementswaarde verder omhoog. Claire en Jamie worden weer van elkaar gescheiden, als zit er nu geen eeuwen tussen. Het maakt wel duidelijk dat de twee niet zonder elkaar kunnen en ze zullen er alles aan doen om elkaar weer te vinden. Ook al is dat aan de andere kant van de wereld. De onstuimige, lange, liefdesscènes tussen de twee zijn erg gepassioneerd en mooi in beeld gebracht. Maar ze halen wel weer het tempo uit het verhaal. En als je nog een punt van kritiek zou moeten noemen, dan is het verouderingsproces van 20 jaar niet heel erg goed doorgevoerd. De meeste karakters zien er in 1765 nog hetzelfde uit als in 1746. Niettemin geeft de richting die wordt ingeslagen in dit seizoen de serie weer mogelijkheden voor nieuwe ontwikkelingen. Het opnames van het vierde seizoen zijn dan inmiddels ook al afgerond en dat zal binnenkort op de bekende kanalen te zien zijn. Waarschijnlijk zal dat in Nederland bij Netflix zijn, waar ook dit derde seizoen viel te bewonderen.

Genre: Actie, Avontuur, Romantiek
Speelduur: 745 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609645071

• Podcasts
  • Deleted & Extended Scenes
  • Saying Goodbye to Frank & Jonathan Randall
  • Jamie's Revolution
  • Claire: Through Time
  • Gag Reel
  • Claire and Jamie: Together Again
  • Original Chemistry Test With Caitriona & Sam With Introduction by Ronald D. Moore
  • A Traveling Show Takes Sail
  • The Transformation of Geillis Duncan

Seizoen 3 van Outlander staat, gelijk aan de eerste twee seizoenen, in een 1.78:1 beeldformaat op deze Blu-ray Disc-uitgave. Dit seizoen is verdeeld over vijf 50GB dubbellaags discs. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodec. Wie de serie op Netflix heeft gevolgd zal merken dat de kwaliteit van de Blu-ray Disc een flinke stap hoger is dan op televisie. Voor de scherpte en het contrast zijn echt veel beter. De digitaal gefilmde serie ziet er voortreffelijk uit op Blu-ray Disc. Vooral de detaillering is prachtig mooi, met elk detail duidelijk zichtbaar. De modder op het gezicht van Jamie, de plooien in de mooie jurken of de haren van Claire. Zo goed zelfs, dat de haarlijn van de pruik van Claire iets te duidelijk zichtbaar is. Alleen in donkere binnenscènes is wat lichte beeldruis aanwezig. De kleurtinten tussen de twee tijdsperiodes is duidelijk aangebracht. In de 20e eeuw voert bruin de boventoon, in de 18e eeuw is dat meer blauw/grijs. In alle opzichten is dit een betere beeldtransfer dan de eerste seizoenen en daarom krijgt dit deel ook een hogere score.

De meest interessante geluidstrack op de Blu-ray Disc van Outlander – Seizoen 3 is een Engelstalige lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track. De kwaliteit van het geluid is vergelijkbaar met de eerste twee seizoenen. De frontkanalen krijgen het grootste deel van het geluid voor hun kiezen, waarbij de surroundkanalen het geheel met omgevingsgeluiden en muziek ondersteunen. Het aantal geluidseffecten wisselt per aflevering. Aflevering zes speelt bijna geheel op een binnenlocatie af en is daardoor wat minder spannend qua geluid dan bijvoorbeeld afleveringen later in het seizoen. Dialogen zijn helder en prima te volgen. Er wordt nog nauwelijks Gaelic gesproken en het Schotse accent is ook een stuk minder aanwezig. Het LFE-kanaal laat slechts sporadisch van zich horen. De muziek van componist Bear McCreary blijft sterk, hij borduurt verder op zijn eerder gecreëerde thema’s. Wederom een puike geluidstrack dus.

Outlander - Seizoen 3 bestaat uit dertien afleveringen, die verdeeld zijn over vijf schijven. De extra’s zijn verdeeld over de verschillende schijven. Alle extra's zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling. Elke aflevering heeft een audiocommentaar, die hier podcasts worden genoemd. Daarin geven diverse leden van de cast & crew commentaar op de aflevering, met de nodige anekdotes, achtergrondinformatie of karakteranalyses. De ene track is wat interessanter dan de andere, maar soms zitten er waardevolle stukken tussen.

Deleted and Extended Scenes with Introductions by Ronald D. Moore
Elke aflevering heeft een paar verwijderde of langere scènes bijgevoegd, die door producent Ronald D. Moore worden voorzien van een inleiding. Deze scènes staan niet bij de extra’s, maar zijn te vinden onder het kopje Episode Selections.

Disc 1

Saying Goodbye to Frank & Jonathan Randall (10½ min)
Tobias Menzies speelt een dubbelrol in de serie als Frank (20e eeuw) en Jack (18e eeuw) Randall. In het derde seizoen is de rol van Jack vrij snel uitgespeeld. Cast & crew vertelt over de verschillen in karakter tussen Frank & Jack.

Disc 2

Jamie's Revolution (8 min)
Jamie overleeft de Slag bij Culloden, maar eigenlijk had hij liever willen sterven. Cast en crew beschrijven het karakter van Jamie op deze zware momenten.

Claire: Through Time (6½ min)
Terug in de 20e eeuw moet Claire weer haar eigen weg zien te vinden, zonder Jamie. Het na-oorlogse era is een lastige periode voor vrouwen die carrière willen maken in de mannenwereld. In dit item wordt dat deel van haar karakter geanalyseerd door Caitriona Balfe, Sam Heughan en producent Ronald Moore.

Gag Reel (9 min)
Een wel erg lange collectie van versprekingen en gekke-bekken-trekkerij. De vertaler zal het moeilijk hebben gehad om de eerste woorden van deze gagreel te vertalen.

Disc 3

Claire and Jamie: Together Again (10 min)
Vanaf de eerste casting samen is er een goede chemie tussen Caitriona Balfe en Sam Heughan, ofwel Claire en Jamie. In de eerste twee seizoenen speelden ze de meeste scènes samen, in dit derde seizoen spelen ze in het begin juist alleen maar afzonderlijk van elkaar. Dat vraagt om een andere aanpak.

Original Chemistry Test With Caitriona & Sam With Introduction by Ronald D. Moore (7 min)
Voordat Caitriona gecast werd voor de rol van Claire moest ze samen met Sam een scène spelen om te zien hoe hun chemie er op beeld uit zou zien. Producent Ronald D. Moore geeft een korte inleiding voor deze scène.

Disc 4

A Traveling Show Takes Sail (9 min)
Een deel van de serie speelt zich op zee af aan boord van twee schepen. De opnames vonden in en nabij Kaapstad plaats en in dit item is te zien hoe dat in z’n werk ging.

Disc 5

The Transformation of Geillis Duncan (5½ min)
Geillis Duncan is na het eerste seizoen een terugkerend karakter in het derde seizoen. Van een vrij timide karakter in het begin is ze nu een zelfverzekerde vrouw geworden die over lijken gaat om haar doel te bereiken.

Claire Randall leeft in de 20e eeuw met haar man Frank en dochter Brianna in de veronderstelling dat Jamie is gesneuveld tijdens de Slag bij Culloden. Jamie heeft die echter overleefd, ook al had hij zelf graag dood willen zijn. Pas na 20 jaar komt Claire achter dit feit en dat stelt haar en Brianna voor een bijna onmogelijke keuze. Het derde seizoen van Outlander begint traag en bevat lang uitgesponnen scènes, maar halverwege het seizoen gaan zowel het tempo als de amusementswaarde flink omhoog. Men vaart een nieuwe richting en dat maakt dat seizoen 3 uiteindelijk weer heel onderhoudend is. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en ook een flink aantal extra’s.