Mary Magdalene

Emnet Assefa
15-10-2018

6.5

Mary Magdalene (Blu-ray)

Maria Magdalena (Rooney Mara) is een jonge vrouw die in een klein dorpje bij het meer van Tiberias leeft. In haar omgeving vecht ze voor de positie van de vrouw. Door de positie die ze inneemt heeft ze moeite om een normaal leven te leiden. Als ze wordt uitgehuwelijkt aan een oude man besluit ze haar eigen weg te gaan en sluit zich aan bij een groep mannen die een man volgt wiens status snel rijzende is; Jezus (Joaquin Phoenix). Zowel haar familie als een aantal mannen binnen de groep zijn niet blij met haar besluit om zich aan te sluiten, maar Maria weet snel haar plek te vinden en een band op te bouwen met Jezus en een aantal apostelen. Maar niet met allemaal. Door haar hechte relatie met Jezus wordt ze door hem naar diverse plaatsen gestuurd om zijn woord en het naderende koninkrijk van God te verkondigen. Op de bijzondere momenten in het leven van Jezus, zoals zijn gevangenneming, de kruisiging en dood wordt duidelijk dat Maria veel liefde en bewondering heeft voor deze bijzondere man.

Het heeft even geduurd voordat Mary Magdalene het levenslicht zag. De opnames vonden al plaats in 2016, maar door het schandaal rond producent Harvey Weinstein werd de releasedatum uitgesteld tot 2018. Mary Magdalene – bij ons beter bekent als Maria Magdalena – was de vrouw die aan de zijde van Jezus stond tijdens diens tocht langs de steden van Israël. Eigenlijk was ze, zonder dat het ooit erkend werd, een van de apostelen. De film Mary Magdalene van regisseur Garth Davis (Lion) probeert de, over het algemeen controversiële, rol van Maria Magdalena in een meer positief licht te plaatsen. We zien de gebeurtenissen vanuit haar perspectief. In plaats van diepgang te zoeken in het tonen van de alom bekende verhalen, zoals zo vaak een gelijkaardige bijbelvertellingen wordt gedaan, houdt deze film het alleen bij voor Maria Magdalena relevante gebeurtenissen. We zien de rol van haar tijdens het dopen van bekeerden, het preken van Jezus in de diverse steden, de intocht in Jerusalem, het laatste avondmaal tot aan de arrestatie, kruisiging en dood van Jezus. Daarbij zien we hoe moeilijk Maria Magdalena het heeft met de rol die de maatschappij van oudsher haar als vrouw heeft opgelegd. In de film praat ze er nauwelijks over, maar probeert het deze boodschap over te brengen door het tonen van de emoties van haar en andere vrouwen die hetzelfde lot ondergaan. Maar we zien ook waar het vooroordeel over Maria Magdalena vandaan komt, zoals in veel verhalen naar voren komt. In een traditionele samenleving waar mannen het voor het zeggen hebben wordt de positie van een vrouw die hier tegenin gaat niet als iets positiefs gezien. Mary Magdalene laat zien hoe sterk zij was, hoeveel liefde ze had voor Jezus en zijn ideeën en hoeveel verdriet het haar deed toen hij stierf aan het kruis. Wie de lange preken voor lief neemt krijgt een interessant beeld te zien van deze krachtige vrouw.

Speelduur: 120 min
Beeldverhouding: 2.20:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
EAN: 5053083154790

• Mary Magdalene – The Cast
  • Directing Mary Magdalene

De beeldtransfer van Mary Magdalene wordt vertoond via het originele 2.20:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc die voor bijna 39GB is beschreven, waarvan ruim 36GB door de film. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. Mary Magdalene is geheel digitaal opgenomen, maar toch heeft het erg de indruk dat het op film is opgenomen en dat is positief. Opvallend is de bijna volledige afwezigheid van kleur. Alles heeft een bruin- of grijstint, met hier een daar een zwart gewaad. Felle kleuren zijn in het geheel niet aanwezig. Door het lage contrast heeft de hele film een wat fletse uitstraling, met uitzondering van enkele nachtscènes waar licht van kaarsen of vuur gebruikt wordt. Door de minimale belichting in die scènes is daar ook wat beeldruis te zien. Maar bij dagscènes is daar geen sprake van. De detaillering is echter niet heel uitzonderlijk goed. Toch is dit een hele mooie en sfeervolle beeldtransfer, mede ook door het volledig ontbreken van vervelende artefacten of compressiefouten.

De belangrijkste geluidstrack van Mary Magdalene is een lossless Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. Dit is geen uitbundige geluidstrack, maar daar is het de soort film ook niet voor. Geen actiegeweld om maar iets te noemen, maar diepgaande dialogen. Deze worden omlijst door sfeervolle omgevingsgeluiden, die weinig dynamiek hebben. Dat is ook niet de bedoeling, want dialogen zijn soms zo ingetogen en mompelend – vooral Jezus – dat je moeite hebt om ze goed te verstaan. Overheersende omgevingsgeluiden of effecten zouden het alleen nog maar lastiger maken om alles te volgen. Het geluid is overal om je heen te horen, de hele film door. Alleen het LFE-kanaal blijft stil, maar zoals gezegd, dit is geen film voor diepe, lage tonen. Dit is zeker geen demo-materiaal, maar wel een geluidstrack die volledig meegaat in de sfeer van de film en daarom zeker uitstekend genoemd mag worden.

De Blu-ray Disc heeft een eenvoudig statisch menu in de bekende Universal stijl. Er staan twee korte extra's op deze uitgave die in HD-resolutie zijn en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Mary Magdalene – The Cast (2½ min)
Een korte beschrijving van het karakter van Maria Magdalena en waarom Joaquin Phoenix geschikt is voor de rol van Jezus en Rooney Mara voor de rol van Maria.

Directing Mary Magdalene (2 min)
De producenten steken de loftrompet over regisseur Garth Davis, die zelf vertelt over zijn manier van werken, waarbij repeteren zijn favoriete bezigheid is.

Nadat Maria Magdalena wordt uitgehuwelijkt aan een oudere man besluit ze om haar geboortegrond achter zich te laten en zich aan te sluiten bij de groep apostelen die Jezus van Nazareth volgt. Zij leert veel van hem en krijgt steeds meer waardering voor hem. Mary Magdalene vertelt het verhaal van deze Bijbelse vrouw vanuit haar perspectief, dat haar in een positiever licht plaatst dan alom van haar bekend is. De film heeft wat last van de lange preken van Jezus, maar geeft wel een interessant beeld van deze markante vrouw. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit en een tweetal korte extra’s, die nauwelijks enig naam mogen hebben.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.