Gemini

05-11-2018

5

Gemini (DVD)

Jill LeBeau (Lola Kirke) is de persoonlijke assistente van de succesvolle Hollywoodactrice Heather Anderson (Zoë Kravitz). Waar Heather is, daar is Jill en zij moet opdringerige fans en paparazzi uit haar buurt houden. De actrice heeft even genoeg van al het harde werken en vraagt aan Jill om producent Greg (Nelson Franklin) deze mededeling over te brengen. Greg is not amused en loopt boos weg, maar Heather is blij dat ze even kan relaxen in een buitenhuis van een vriendin. Maar voordat ze daar aan toe komt wordt er in haar huis een zware misdaad gepleegd. Rechercheur Edward Ahn (John Cho) verdenkt daar Jill van, want alle aanwezige sporen wijzen in haar richting. Het is lastig voor Jill om haar onschuld te bewijzen, maar ze probeert, buiten het zicht van de politie, zelf te achterhalen wie deze gewelddadige misdaad heeft gepleegd.

Gemini is het geesteskind van de Amerikaan Aaron Katz,. Het is een filmmaker die de touwtjes graag zelf in handen houdt en het script schrijft, de film regisseert en ook nog de montage doet. En dat met veelal dezelfde crewmensen om hem heen voor camera en muziek. Katz is een van de grondleggers van de Mumblecore filmstroming. Hierbij worden films met een meestal klein budget in slechts een beperkt aantal dagen opgenomen en met als voornaamste kenmerk dat dialogen en acteren zo naturel mogelijk moeten zijn. Dialogen zijn daarbij soms geïmproviseerd. Met Gemini had Katz een hoger budget dan bij zijn vorige films en wist daardoor ook een bekendere cast te strikken, waaronder Zoë Kravitz (dochter van), Lola Kirke (Gone Girl, American Made) en Jessica Parker Kennedy (Black Sails). Dat een hoger budget niet altijd direct een betere film oplevert laat Katz hier zien met zijn Gemini. Het is een weinig inspirerende en overtuigende film die zich, onlangs de korte speelduur van nog geen anderhalf uur, met moeite naar het – teleurstellende - einde sleept. De voornaamste redenen hiervoor zijn het matige script en het feit dat je je nauwelijks kunt identificeren met de personages. Ze blijven te afstandelijk om je maar enigszins druk te maken over het lot van zowel Jill als Heather. Volgens de Mumblecore-filosofie is de plot van ondergeschikt belang, maar in het geval van Gemini werkt dat averechts. De film moet door het leven gaan als een misdaadfilm, maar spannend is het geen moment. Het gebrek aan spanning en de soms lang uitgesponnen scènes kunnen niet goedgemaakt worden door het natuurlijke spel van de cast. Dat zorgt ervoor dat er maar weinig overblijft om een kijkbeurt te verantwoorden, daarvoor zijn er veel betere films in dit genre beschikbaar.

Genre: Drama, Misdaad
Speelduur: 89 min
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Deens, Engels, Roemeens, Russisch, Tsjechisch, En vele andere
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609638097

Gemini staat in het originele 2.35:1 beeldformaat op deze DVD-uitgave. Het camerawerk is bij vlagen zeer fraai, op andere momenten zijn de camerastandpunten erg dubieus gekozen. De beeldtransfer op de DVD is van een behoorlijk niveau. De scherpte en details zijn prima, het contrast is redelijk en het kleurgebruik is fraai. Een heel enkele keer is er lichte vorm van posterisatie aanwezig, maar echt opvallen doet het nauwelijks. Het zwartniveau is echter maar matig. In plaats van zwart is het donkerblauw, wat niet natuurlijk overkomt. Over de gehele linie is licht beeldruis aanwezig. Over de gehele linie gezien een prima beeldtransfer, zonder echt uit te blinken.

Op de DVD van Gemini is de Engelstalige Dolby Digital 5.1-geluidstrack de belangrijkste, daarnaast zijn er een aantal nasynchronisatietracks beschikbaar. Het geluid is nogal onevenwichtig. Mumblecore staan bekend om hun natuurlijke dialogen en dat is bij deze film soms erg goed, dan weer erg matig. Binnen een scène is dat soms naast elkaar te horen. De dialogen worden ondersteund met veel omgevingsgeluiden uit de stad Los Angeles, maar heel uitgesproken zijn ze niet. Wel zijn ze bijna continu ook te horen vanuit de achterste kanalen, wat een sfeer verhogende werking heeft. De muziek is een mix van lounge en jazzy klanken, wat een ietwat weeïge sfeer aan het geheel geeft. Het zorgt er in ieder geval niet voor dat de film spannender wordt.

De DVD begint met een statisch menu met de taalopties en de mogelijkheid om een scène te selecteren. Er staan geen extra’s op deze DVD-uitgave.

Jill is de persoonlijke assistente van Hollywoodactrice Heather. Als er een gewelddadig misdrijf wordt gepleegd in het huis van Heather wordt Jill als eerste verdachte gezien. Zij probeert uit handen van de politie te blijven en ondertussen uit te zoeken wie het misdrijf gepleegd heeft. Gemini is een matige misdaadfilm die de broodnodige spanning volledig ontbeert. De DVD-uitgave van Gemini heeft een redelijke beeld- en geluidskwaliteit en heeft geen enkele extra. Er zijn (veel) betere films in dit genre die eerder een kijkbeurt verdienen dan deze film.