Tully

14-11-2018

7.5

Tully (Blu-ray)

Marlo (Charlize Theron) is een moeder van drie kinderen, waaronder een pasgeborene. Hoewel ze dus al vaker met het opvoedbijltje heeft gehakt, heeft ze het deze derde keer toch zwaarder dan anders. Haar rijke broer regelt een nachtoppas voor haar. Zoals de naam al doet vermoeden is deze Tully (Mackenzie Davis) de hele nacht bij haar baby. Hierdoor kan Marlo (vrijwel) de hele nacht doorslapen en daardoor hopelijk eindelijk wat rust vinden. Daarnaast is er goede hoop dat het de relatie met haar man Drew (Ron Livingston) weer wat nieuw leven in zal blazen. Als je doodvermoeid bent heb je nu eenmaal niet zoveel zin in intimiteiten. Aanvankelijk is Marlo sceptisch, maar toch zegt ze toe. Na verloop van tijd wint Tully haar vertrouwen en bouwen de twee een bijzondere bank op. Tully weet haar te verrassen met haar aandacht voor het gezin en haar soms onverwachtse acties. Niemand had vooraf kunnen vermoeden welke keten aan gebeurtenissen zou ontstaan als gevolg van dit onschuldige inhuren van een nachtoppasser.

Regisseur Jason Reitman en schrijfster Diablo Cody gooiden in 2007 hoge ogen met hun komische dramafilm Juno, over een tienerzwangerschap. Deze film gaat wederom over zwangerschap, maar dan met een veel meer volwassen vrouw in de hoofdrol. Reitman en Cody werkten eerder al samen met hoofdrolspeelster Charlize Theron aan de film Young Adult uit 2011. De marketing van deze film heeft het soms doen voorkomen alsof Tully het vervolg is op Juno, maar dat is zeker niet het geval. Niet alleen zijn het qua personages losstaande films, ook de aanpak is heel andere. Waar Juno naast het drama vooral ook heel veel humor had, is het in Tully dit keer echt het drama dat overheerst. Het is een meer serieuze en ook zwaardere film, al zitten er zeker ook de nodige (zwart)komische situaties in. Theron geeft zichzelf helemaal over aan deze rol. Ze kwam maar liefst 25kg speciaal voor deze film. Dit bereikte ze door heel veel junk food te eten, zoals burgers en milkshakes. Ze at midden in de nacht macaroni met kaas om maar te zorgen dat die kilo’s eraan vlogen. Ze zei zelfs dat haar jongste kind dacht dat ze zwanger was. Na het filmen duurde het anderhalf jaar voordat ze het gewicht weer kwijt was. Was deze toewijding het allemaal waard? Jazeker! Diablo Cody heeft weer een interessant script geschreven, maar het is in de glansrol van Theron dat dit echt tot leven komt. Regisseur Reitman is op zijn best al hij de juiste acteurs treft en dit blijkt een gouden duo. Het werk voelt als een logisch gevolg in hun beider oeuvre, met meer volwassenheid en levenswijsheid als gevolg. Sommigen zullen er een (zwarte) komedie in zien, anderen meer een drama, waarin postnatale depressie wordt behandeld, zonder dat het direct zo wordt benoemd. De meesten zullen sowieso geboeid zijn vanaf de eerste tot de laatste minuut. Er zit veel diepte en gelaagdheid in dit script dat uit het leven gegrepen is. Tully is een vakkundig gemaakte film. De productie stijgt niet naar grote hoogten, waarbij het moeilijk is om hier een duidelijk reden voor aan te wijzen. De speelduur van anderhalf uur zorgt voor een mooi hoog tempo, maar maakt ook dat niet alles even goed uitgewerkt kan worden. Het personage Marlo komt in de hoofdrol goed uit de verf, maar de oppas Tully komt er in vergelijking bekaaid vanaf. Terwijl ze de titelrol draagt. Om nog maar te zwijgen over Marlo haar man Drew, gespeeld door Ron Livingston. Deze rol komt niet echt goed uit de verf. Hij is eigenlijk meer een figurant geworden. Tully is een knappe film die zeker het kijken waard is, maar waarbij de focus teveel op één personage is gelegd in plaatst van op de groep belangrijkste spelers en hun onderlinge interacties. Ook is het voorbij op een moment dat het eigenlijk nog naar meer smaakt. Daar waar veel films te lang duren, is deze film misschien wel te kort om de beoogde diepgang te bereiken. Desalniettemin is Tully zeker het kijken waard.

Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 95 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461875808

De Blu-ray Disc-uitgave van Tully heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaagse disk.

Deze transfer van Tully is een nieuw exemplaar in een schijnbaar eindeloze voorraad van "prima, maar niet spectaculaire" releases. De film is digitaal vastgelegd maar levert zelden intensief ruis op, zelfs bij weinig licht. De kwaliteit van texturen is prima, zelfs in de vaak lagere en warmere lichtomstandigheden van de film. Gezichtskenmerken zijn duidelijk en ook de verschillende omgevingen kennen veel scherpte en duidelijkheid. Kleuren zijn mooi uitgebalanceerd, of dit nu in het bovengenoemde lagere en warmere licht is of in veel scènes waar de belichting gelijkmatiger is. Zwartniveaus, met name in de film tijdens buitenlichtscènes met weinig licht en ’s nachts zijn goed uitgebalanceerd en diep. Er zijn geen significante bron- of coderingsfouten. Hoewel het beeld niet verrast, is het goed te pruimen en laat het weinig te wensen over.

Tully wordt ondersteund door een DTS-HD Master audio 5.1-track (48khz / 16-bit) in de originele Engelse taal. Er is een Franstalige variant inbegrepen met dezelfde technische specificaties. De dialoog is niet altijd even duidelijk. Dit had wat meer op de voorgrond gemogen. Gelukkig blijft het wel altijd verstaanbaar. Een paar ondersteunende effecten stippelen het landschap van de film, zoals regen op een auto, onderwaterdiepte in een paar droomsequenties of een intense menigte en muziek in een volle bar. Al deze geluidselementen presenteren zich met bewonderenswaardige helderheid. Hierbij wordt goed gebruik gemaakt van de 5.1-kanalen die hier beschikbaar zijn. Uitbarstingen van verschillende populaire liedjes tijdens een korte road trip in de derde acte hebben een rijke kracht en vitaliteit, enkele minuten later gevolgd door wat hardgerande metal. Al met al is dit een zeer positieve all-round luisterervaring.

Er zijn geen extra’s inbegrepen. Je mist hier overigens niet veel aan. Op de Amerikaanse uitgave is ook slechts één extra inbegrepen met een speelduur van tien minuten.

Marlo is een moeder van drie kinderen, waaronder een pasgeborene. Hoewel ze dus al vaker met het opvoedbijltje heeft gehakt, heeft ze het deze derde keer toch zwaarder dan anders. Haar rijke broer regelt een nachtoppas voor haar. Niemand had vooraf kunnen vermoeden welke keten aan gebeurtenissen zou ontstaan als gevolg van dit onschuldige inhuren van een nachtoppasser. Regisseur Jason Reitman en schrijfster Diablo Cody gooiden in 2007 hoge ogen met hun komische dramafilm Juno. In Tully gaat het wederom over een zwangere vrouw, maar met postnatale depressie als (verborgen) onderwerp is deze film een stuk zwaarder en meer volwassen te noemen. Tully is een knappe film die zeker het kijken waard is, maar waarbij de focus teveel op één personage is gelegd in plaatst van op de groep belangrijkste spelers en hun onderlinge interacties. De beeld- en geluidskwaliteit op deze BD-uitgave is prima te noemen. Er zijn helaas geen extra’s inbegrepen. Die zijn er overigens ook nauwelijks op buitenlandse uitgaves.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door The Searchers.